صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۱۷
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 02
کد خبر: ۴۴۴۱۵
علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

ریشه نژادپرستی در آمریکا چیست؟

علی بیگدلی: در قانون اساسی آمریکا چیزی به نام حقوق بشر وجود ندارد بلکه حقوق شهروندی وجود دارد. ولی حقوق بشر اصطلاحی است که آمریکا از ان برای فشار بر کشورهای دیگر بهره می برد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ انتشار ویدئویی از برخورد خشن یک افسر سفیدپوست با جرج فلوید مظنون سیاه‌پوست غیرمسلح به‌دست یک افسر پلیس سفیدپوست که زانویش به مدت 8 دقیقه را روی گردن او فشار می‌دهد موج جدیدی از خشم و اعتراض به نژادپرستی نهادینه ‌شده  و همین امر باعث شد تا  ساختار جامعه آمریکا را موجب شده است. که می توان گفت این تظاهرات و اعتراضات سیاه پوستان برای اولین بار نیست و قطعا اخرین بار نیز نیست. در تمامی دولت های ایالات متحده امریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات این تظاهرات وجود دارد حتی در زمان باراک اوباما که یک رییس جمهور سیاه پوست امریکایی بود مجددا شاهد این اتفاقات بودیم.  دلیل این نژآدپرستی از کجا نشات می گیرد ؟ در همین راستا خبرنگار راهبرد معاصر با علی بیگدلی تحلیلگر مسائل امریکا به گفت و گو پرداخته است:

 

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل امریکا در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره اعتراضات نژادپرستانه در شهر مینیاپولیس امریکا گفت: این مساله موضوع تازه ای نیست و از ابتدای تاریخ آمریکا در فرهنگ این کشور وجود دارد. وقتی در سال 1776 اعلامیه استقلال صادر شد نگاه مقامات آمریکایی نسبت به سیاه پوستان نگاهی تبعیض آمیز و تحقیرآمیز بود بعد از وقوع جنگهای داخلی و با شورش هایی که از جانب سیاه پوستان رخ داد اگرچه ظاهرا و در چهارچوب قانون الحاقیه هایی به قانون اساسی چسبانده شد و در چهارچوب قانون به این افراد حقوقی برابر بخشیده شد اما این امتیازات در چهارچوب قانون بود و مساله نژاد پرستی از فرهنگ این کشور زدوده نشد.

 

وی در ادامه افزود: اگرچه جمعیت سیاه پوست آمریکا حتی به عالی ترین مقام ها رسیده اند اما با توجه به اینکه آنها در گذشته ظلم و ستم فراوان دیده اند خود را صاحب حق می دانند و هنوز این آزادی های کنترل شده برای آنها کافی نیست. در دوره ترامپ و در عصر جمهوری خواهان سیاه پوستان در قعر جامعه تبعیضی قرار گرفته اند. شورش ها در آینده نزدیک خاتمه پیدا می کند ولی کینه توزی سیاه پوستان همچنان ادامه خواهد داشت. چون نگاه این طیف به رنگین پوستان نگاهی تحقیرآمیز است.

 

بیگدلی در پاسخ به این سوال، این اعتراضات از نگاه سازمانها و نهادهای حقوق بشر چگونه ارزیابی می شود؟ تصریح کرد: در قانون اساسی آمریکا چیزی به نام حقوق بشر وجود ندارد بلکه حقوق شهروندی وجود دارد. ولی حقوق بشر اصطلاحی است که آمریکا از ان برای فشار بر کشورهای دیگر بهره می برد و جزو آیین و مرام حزب دموکرات نیست.

 

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: برخلاف قانون اساسی فرانسه که لایحه الحاقی حقوق بشر و لایحه الحاقی حقوق شهروندی دارد. با توجه به اینکه سازمان ملل در خاک آمریکا است دبیر کل سازمان نمی خواهد این رابطه مخدوش شود. البته در زمان ریاست جمهوری آقای اوباما نیز شاهد چنین برخوردهایی بودیم.

 

این استاد دانشگاه اظهار کرد: بنابراین این برخورد ها از فرهنگ آمریکایی ها ناشی می شود ولی چون جمهوری خواهان حساسیت های بیشتری نسبت به این موضوع دارند و بر اساس مرام نامه حزب جمهوری خواه نوعی حس خود محوری در این حزب وجود دارد و اظهارنظر ترامپ در تاریخ آمریکا بی سابقه است. از این رو ترامپ به نوعی مجبور به پس گرفتن حرفش شد. این حرف سنگین و نسنجیده بود ولی با توجه به سوابق تاریخی این کشور چنین ماجراهایی تمام نخواهد شد. چون سیاه پوستان از محرومیت هایی عمومی برخوردارند و میزان اشتغال آنها پایین تر است. شاید از این رو در میان این طیف روحیه ای طغیانگر وجود دارد. از این رو این امر و خشونت ها تقریبا متقابل است.

 

بیگدلی در پاسخ به این سوال که  آیا این اعتراضات می تواند انتخابات آینده آمریکا را تحت تاثیر قرار بدهد؟ تاکید کرد: رای ترامپ در میان سیاهپوستان آمریکایی نیست و اکثریت رای دهندگان او سفیدپوستان شمال آمریکا هستند که صاحبان صنایع سنگین هستند بعلاوه لابی های یهودی و اگر چه مجموعه اتفاقات رخ داده به نفع دموکرات ها خواهد بود اما تاثیر چندانی بر رای ترامپ ندارد. رای جمهوری خواهان مبتنی بر تحقق آرزوهای آمریکایی است وقتی ترامپ می گوید آمریکا اول است جمهوری خواهان از این سیاست ها لذت می برند و کشته شدن یک سیاه پوست اهمیت چندانی برای آنها ندارد تا در رای این طیف تاثیرگذار باشد. اما هیجان بوجود آمده می تواند به نفع دموکرات ها باشد چون آنها روی رای رنگین پوست ها و لاتین تبار ها حساب می کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: