صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 07
کد خبر: ۴۴۸۳۴

6 نکته درباره فواد حسین، وزیرامورخارجه جدید عراق

فواد حسین، با کسب رای اعتماد لازم از پارلمان عراق به عنوان وزیرامورخارجه دولت این کشور منصوب شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از کشمکش های زیاد بر سر تکمیل کابینه در عراق، سرانجام پارلمان عراق با حضور 247 عضو از مجموع 329 عضو خود، نهایتا به فواد حسین به عنوان وزیر امور خارجه جدید عراق رای اعتماد داد. با توجه به سوابق و همسویی کامل فواد حسین با مقامات کردستان عراق به خصوص مسعود بارزانی، وی به عنوان یکی از مهره های اصلی این اقلیم در دولت الکاظمی محسوب می شود. این انتخاب واکنش های زیادی هم به همراه داشته است. باسم الخشان ، نماینده مستقل پارلمان، رای دادن به فواد حسین را «فسق و فجور سیاسی» توصیف کرده بود یا هوشیار عبدالله از نمایندگان کرد پارلمان عراق و از جنبش تغییر(گوران) رای اعتماد به فواد حسین را یک توهین به مجلس این کشور تلقی کرده است.

 

در ادامه به بیان 6 نکته درباره فواد حسین، وزیر امورخارجه جدید عراق می پردازیم:

 

1- فواد حسین، متولد خانقین است و سال های زیادی در هلند زندگی کرده و احتمالا دوتابعیتی است. وی از کردهای فیلی است که بخش بزرگی از آن ها شیعه هستند (خود او در مصاحبه با آفاق تائید کرده از خانواده شیعه است)

 

2- دارای دکترای روابط بین الملل از دانشگاه‌های هلند است. وی به زبان های عربی، انگلیسی و هلندی مسلط است.

 

3- فواد حسین، زمزمه هایی در مورد یهودی بودن همسر او وجود داشته ولی خودش این موضوع را تکذیب می کند و اعلام کرده همسرش هلندی و پروتستان است.

 

4- سال ها رئیس دفتر مسعود بارزانی و از بزرگان پارت دموکرات بوده و نکته قابل تامل اینکه وی از حامیان جدی همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق بود. وی سه سال و نیم پیش درباره برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق گفته بود :" «هیچ وقت بخشی از عراق نبوده ایم که بخواهیم از آن جدا شویم!»

 

5- سال ۲۰۱۸ به عنوان نامزد رئیس جمهوری با برهم صالح رقابت داشت که لحظه آخر وقتی شکستش مسجل شده بود، از رقابت کنار کشید.

 

6- فواد حسین در دولت عادل عبدالمهدی، وزیر اقتصاد بود و در این برهه، اختصاص مبلغ 450 میلیون دلار در ماه های مارس و آوریل سال جاری به نام اقلیم کردستان از طرف حسین، یکی از نشانه های وفاداری وی به حزب دمکرات کردستان عراق به حساب می آید.

 

لازم به ذکر است، پس از تعیین فواد حسین به عنوان وزیر خارجه، وزرای خارجه کویت، بحرین و اردن طی تماسی تلفنی با او ، منصب جدیدش را تبریک گفتند.طبق گزارش ساحات التحریر، وزیر خارجه کویت از فواد حسین برای سفر به این کشور دعوت کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: