صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 10
کد خبر: ۴۴۹۱
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر

انقلاب‌اسلامی کشور را از واردات‌فرهنگ به مولف‌فرهنگ تبدیل کرد

سیدمحمد حسینی گفت: انقلاب اسلامی کشور را از واردات فرهنگ به مولف فرهنگ تبدیل کرد. با وجود تمام این پیشرفت ها اما شرایط امروز، با مختصات مطلوب فرهنگی انقلاب فاصله دارد.

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف دستاوردهای بی نظیری برای کشور و جامعه ایرانی به ارمغان آورده است. عرصه فرهنگ یکی از حوزه هایی ست که در تربیت جامعه و قوام بخشی به اندیشه افکارعمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انقلاب اسلامی با تحولی که در عرصه فرهنگ ایجاد کرد توانست بخش عمده ای از آسیب های این حوزه را به نسبت پیش از انقلاب برطرف سازد و اندیشه اسلامی تنیده شده در تاروپود فرهنگ اصیل ایرانی را برای جامعه هدیه دهد.

 

اما نکته حائز اهمیت فاصله این دستاوردها با افق ترسیم شده نسخه انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ کشور است. سیدمحمد حسنی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با "راهبرد معاصر" با اشاره به اینکه «انقلاب اسلامی، یک انقلاب فرهنگی بود» دستاوردهای جمهوری اسلامی در عرصه فرهنگ را تشریح کرد و گفت: «شرایط فرهنگی کشور به نسبت قبل از انقلاب اساسا قابل قیاس نیست و پیشرفتهای مهم و تحولاتی قابل توجه در این عرصه صورت گرفت. اگر شرایط فرهنگی پیش از انقلاب در کشور تداوم پیدا می کرد قطعا جامعه با آسیبهای غیرقابل جبران مواجه می شد. در این عرصه جمهوری اسلامی توانست با بهره گیری از هنرهای هفتگانه بستر را برای صدور گزاره های فرهنگی انقلاب اسلامی فراهم کند.»

 

وی با بیان اینکه «انقلاب اسلامی کشور را از واردات فرهنگ به مولف فرهنگ تبدیل کرد» افزود: «انقلاب بازگشت به خویشتن خویش بود و اصالت فرهنگ ایرانی – اسلامی را در جامعه متبلور ساخت. انقلاب اسلامی به موسیقی مفهوم و تعالی بخشید. امروز کشور در عرصه تئاتر و سینما حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و سینمای ما در دنیا شناخته شده است. نقش و حضور بانوان نیز در این عرصه بسیار چشمگیر است، این در حالیست که قبل از انقلاب نقش زنان در این عرصه غالبا به آوازه خوانی، رقاصی و استفاده ابزاری محدود می شد.»

 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به افزایش سطح آگاهی مردم اشاره کرد و گفت: «امروز سطح دانش و آگاهی مردم افزایش پیدا کرده است و به نسبت 4دهه قبل قابل قیاس نیست که این مهم محصول رشد و ارتقای فرهنگ کشور است. اگر تا پیش از انقلاب سالانه 1500 عنوان کتاب منتشر می شد، این آمار امروز به بیش از 100هزار رسیده است. از سوی دیگر حدود 90 درصد موسیقی و برخی محصولات هنری کشور وارداتی بود، اما امروز به مدد ترویج شاخصه های فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی این آمار کاملا متفاوت شده است.»

 

این فعال فرهنگی فاصله امروز کشور را با آرمانهای فرهنگی انقلاب اسلامی یادآور شد و تصریح کرد: «با وجود تمام این پیشرفتها اما شرایط امروز، با مختصات مطلوب فرهنگی انقلاب فاصله دارد و براساس آرمانها و انتظارات ، امروز منتقد وضع موجود هستیم.»

 

وی راهکار رفع آسیب های موجود در مسیر فرهنگی کشور را بهره گیری از مدیران جهادی و انقلابی دانست و تاکید کرد: «تجربه گذشت این 4دهه از انقلاب اسلامی نشان می دهد، هرجا از مدیران جهادی، کارامد و انقلابی استفاده شده، ثمرات آن نیز متوجه مردم و جامعه شده است. اینکه کماکان در جامعه ایرانی سبک زندگی غربی طرفدارانی دارد، محصول استفاده و حمایت برخی کارگزاران از چهره های فرهنگی غربزده است که انتظار می رود با اصلاح این رویکرد، شاهد بالفعل شدن ظرفیت های فرهنگی انقلاب اسلامی و رشد و بالندگی هرچه بیشتر این حوزه در جمهوری اسلامی باشیم.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: