صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 12
کد خبر: ۴۵۶۳۳
تحلیلی بر چرایی سرکوب اعتراضات توسط ترامپ در بحبوحه انتخابات

نژادپرستی دولت ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

اکنون‌که چند ماهی به انتخابات ریاست جمهوری مانده است، اگر انتخاباتی صورت بگیرد، احتمال اینکه ترامپ در انتخابات با ریزش آرای بسیاری مواجه گردد، بالاست، چراکه طبق نظرسنجی‌ها، اعتراضات در آمریکا، باعث کاهش محبوبیت چشم‌گیر رئیس‌جمهور نژادپرست این کشور شده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بدون شک قتل جورج فلوید، اکنون به یک عامل مهم و تأثیرگذار در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل‌شده است. قتل دل‌خراش او توسط پلیس، جامعه آمریکا را در این نیم ماه اخیر، دگرگون کرده و اعتراضات و ناآرامی‌ها و درگیری‌های گسترده‌ای را در سراسر ایالت‌های آمریکا ایجاد کرده است.

 

ازآنجاکه بحث پیرامون آینده انتخابات آمریکا در چند ماه پیش رو و تأثیر اعتراضات به تبعیض و خشونت نژادی بر انتخاب رئیس‌جمهور آینده این کشور بسیار است، براین اساس، یادداشت پیش رو، ضمن اشاراتی بر تعمیق نژادپرستی و تبعیض نژادی در امریکا در دوران ترامپ، درصدد است به موضوع نقش اعتراضات بر آینده انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا و تحلیل چرایی سرکوب اعتراضات از سوی دونالد ترامپ بپردازد.

 

ترامپ و تعمیق نژادپرستی در آمریکا

به‌طورکلی نژادپرستی در جامعه آمریکا یکی از معضلاتی است که هر از چند گاهی قربانی یا قربانیانی را از بین اقلیت‌های نژادی و یا مذهبی می‌گیرد، اما نکته اینجاست که از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، وضعیت اقلیت‌های نژادی در این کشور، متزلزل شده است و در این میان قتل دل‌خراش فردی سیاه‌پوست به نام جرج فلوید توسط پلیس، بار دیگر وضعیت تأسف‌بار حقوق بشر و تبعیض و خشونت نژادی را در کشوری که مدعی تمدن و فرهنگ و دفاع از حقوق شهروندی است، نشان داد.

 

تا پیش از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، روسای جمهور قبلی آمریکا حداقل از الفاظ نژادپرستانه استفاده نمی‌کردند و برای ظاهرسازی هم شده، تیراندازی‌های نژادپرستانه را محکوم می‌کردند، اما صحبت‌ها و سیاست‌های تبعیض نژادی ر رئیس‌جمهور دونالد ترامپ که در سال ۲۰۱۶ عمدتاً با شعارهای نژادپرستانه روی کار آمد و سبب گردید که تعداد خشونت‌های نژادپرستانه در این کشور، افزایش یابد.

 

نژادپرستی ترامپ به حدی آشکار است که دستاویز انتقاد رقیب انتخاباتی او نیز شده است، چنانچه بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اشاره داشته که ترامپ شعله‌های نژادپرستی و برتری نژاد سفید را در کشورمان برافروخته است و نژادپرستی و برتری سفیدپوستان را ترویج می‌کند.

 

بمی توان گفت که اعتراضات گسترده نژادپرستی آمریکا، حاصل شکافی است که از سال ۲۰۱۶ با انتخاب دونالد ترامپ با نژادپرستی و تبعیض نژادی شکل گرفت و تعمیق گردیده است. در این میان نوع مواضع اخیر ترامپ نسبت به اعتراضات به قتل جرج فلوید و خشونت نژادی در آمریکا، به‌وضوح شکاف‌ و تبعیض نژادی سیستماتیک در آمریکا، به‌ویژه تعمیق آن از زمان انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری را نشان می‌دهد.

 

به‌عبارت‌دیگر، باوجود ریشه‌دار بودن نژادپرستی و رفتارهای نژادپرستانه در آمریکا، رفتارهایی که باعث تعمیق نژادپرستی و تبعیض نژادی در آمریکا گردیده، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بیشتر شده است.

 

اعتراضات و آینده انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا

ترامپ و بایدن به‌عنوان دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری، تلاش می‌کنند از اختلاف‌نظر آمریکایی‌ها بر سر یک موضوع محوری یعنی برخورد خشونت‌بار با آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و به‌طورکلی اختلاف آمریکایی‌ها بر سر نژادپرستی و تبعیض نژادی، برای جذب آراء آمریکایی‌ها از میان سفیدپوستان نژادپرست، سفیدپوستان میانه‌رو و سیاه‌پوستان و اقلیت‌ها، بهره‌برداری کرده و خود را برنده انتخابات کنند.

 

در این میان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، به‌جای آنکه معترضین را آرام نماید، آن‌ها را آشوب‌طلب، چپ رادیکال و همچنین شورشی، غارتگر و آنارشیست نامید و از فرمانداران دولت‌های ملی و فدرال نیز خواسته است که با معترضان برخورد سخت‌گیرانه کنند. رفتار و سیاستی که بدون شک بر آینده انتخاب وی به‌عنوان رئیس‌جمهور، اثرگذار است، اما آیا ترامپ و مشاورانش این مسئله را نمی‌دانند؟

 

ازآنجاکه در یک تقسیم‌بندی کلی، سفیدپوستان به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند: یک گروه، محافظه‌کار و «سفیدبرترپندار» هستند که البته کم نیستند و ممکن است علی‌رغم نارضایتی‌های اقتصادی از ایشان، به دلیل رفتارهای نژادپرستانه ترامپ به او رأی دهند و از مشکلات دیگر دولت وی صرف‌نظر کنند. گروه دوم، سفیدپوستان میانه‌رو هستند که برخی از آن‌ها طرفدار بایدن و برخی دیگر طرفدار ترامپ هستند.

 

براین اساس به نظر می‌رسد که راهبرد نویسان ترامپ معتقدند که در بحبوحه اعتراضات و ناامنی‌های ایجادشده، می‌توانند با تکیه‌بر تجربه تاریخی برد نیکسون در انتخابات آمریکا، آینده انتخابات پیش رو را با جذب آرا سفیدپوستان میانه‌رو به سود خود رقم بزنند. تجربه تاریخی که با کشته شدن مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۸ و بروز ناآرامی و اغتشاش در برخی شهر‌های آمریکا ایجاد شد و ریچارد نیکسون نامزد وقت جمهوری‌خواه توانست با شعار «اکثریت خاموش» و درخواست از سفیدپوستان میانه‌رو آمریکا برای بازگرداندن نظم و قانون، برنده انتخابات ریاست جمهوری گردید.

 

 به‌این‌علت، ترامپ در عین ابراز همدردی با خانواده جرج فلوید مقتول، بر توسل به‌زور برای ایجاد امنیت و فرونشاندن اعتراضات، تأکید دارد و تلاش می‌کند از فرصت اعتراضات و متقابلاً سرکوب آن، برای جذب حداکثری آرا عموم سفیدپوستان (آراء سفیدپوستان نژادپرست و آرا سفیدپوستان میانه‌رو) بهره‌برداری کند.

 

در سوی مقابل، جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ، با اتخاذ سیاست انتقادی شدید نسبت به رفتار سرکوبگرانه و نژادپرستانه دولت ترامپ، نسبت به برخوردهای غیرضروری با اعتراضات هشدار داده و بر اهمیت اعتراضات مسالمت‌جویانه تأکید کرده است.

 

جو بایدن با حمایت از معترضین، به دنبال جذب آراء آفریقایی تبارهایی است که میزان مشارکت آن‌ها در انتخابات در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، کاهش‌یافته بود تا بدین طریق آرا تأثیرگذار آن‌ها را در ایالت‌هایی که رأی آن‌ها برای دموکرات‌ها سرنوشت‌ساز است، جذب نماید.

 

از طرف دیگر بایدن به همان میزان که درصدد است که آراء آفریقایی تبارها را از جذب کند، تلاش می‌کند عمده‌ی آراء سفیدپوستان میانه‌رو که نژادپرست نیستند و با نژادپرستی و سرکوب اعتراضات به تبعیض نژادی مخالف بوده و در اعتراضات اخیر نیز به سیاه‌پوستان پیوسته‌اند، جذب نماید تا مجموعاً بتواند با همراهی سفیدپوستان میانه‌رو و افزایش مشارکت اقلیت‌ها، ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ شکست دهد.

 

جمع‌بندی

نژادپرستی در آمریکا مقوله‌ای نهادینه‌شده است و نظام آموزشی، نظام بهداشتی، دستگاه قضایی، پلیس، سرویس‌های انتظامی و نهادهای اجرایی و قضایی این کشور به‌صورت نهادینه نژادپرست هستند و به برتری نژاد سفید آنگلوساکسون پروتستان اعتقاددارند و دونالد ترامپ و دولتش نیز تبدیل به سمبل نژادپرستی در جامعه آمریکا شده و این ساختار نژادپرستانه را نمایندگی می‌کند.

 

در این میان، اعتراضات مردم آمریکا به نژادپرستی و تبعیض نژادی، بی‌تردید بر انتخابات پیش روی ۲۰۲۰، اثرگذار خواهد بود، اما اینکه نتیجه آرا به ضرر ترامپ و جمهوری‌خواهان و به سود بایدن و دموکرات‌ها تغییر ‌یابد، به‌هیچ‌عنوان مشخص و قبال پیش‌بینی نیست. در این میان بعید نیست که ترامپ و مشاورانش با تکیه‌بر تجربه تاریخی برد نیکسون در انتخابات ریاست جمهوری، عمداً بر سرکوب و مقابله با اعتراضات و برهم زدن اعتراضات مسالمت‌آمیز، اقدام نموده باشند، به این امید که نتیجه ناامنی ناشی از اعتراضات، در انتخابات پیش رو به سودشان تمام شود.

 

بااین‌حال، اکنون‌که چند ماهی به انتخابات ریاست جمهوری مانده است، اگر انتخاباتی صورت بگیرد، احتمال اینکه ترامپ در انتخابات با ریزش آرای بسیاری مواجه گردد، بالاست، چراکه طبق نظرسنجی‌ها، اعتراضات در آمریکا، باعث کاهش محبوبیت چشم‌گیر رئیس‌جمهور نژادپرست این کشور شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: