صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 13
کد خبر: ۴۵۷۱۴

شرط جدید ثبت نام فروش فوق العاده خودرو در تابستان

به گزارش راهبرد معاصر،

برای ثبت نام فروش فوق العاده خودرو در تابستان امسال شرایط جدیدی مقرر شده است تا بتوانند هدف خود را از این طرح هایی که برای فروش خودرو بصورت فوق العاده و پیش فروش اجرا می کنند را تا حد زیادی تحقق بخشند در ادامه این خبر شرط جدید ثبت نام فروش فوق العاده خودرو در تابستان را با هم می خوانیم. 

 

شرط جدید ثبت نام فروش فوق العاده خودرو در تابستان

کمیته خودرو مصوب کرد: عدم خرید خودرو ظرف ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان و دارا نبودن پلاک فعال در هر خانواده، شروط جدید برای ثبت‌نام متقاضیان در فروش فوق‌العاده تابستان خودروسازان است.  

 

  جلسه کمیته خودرو روز جمعه ۲۳ خرداد ۹۹ با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان دستگاه‌های نظارتی، معاونان وزارت صنعت و خودروسازان برگزار شد.

 

 بر اساس مصوبات دیگر کمیته خودرو مقرر شد تا در پیش فروش‌های آتی شرط عدم خرید خودرو ظرف ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان ملاک عمل به عنوان شرایط ثبت نام قرار گیرد.

 

در عین حال، یکی از شروط ثبت نام در مرحله فروش فوق العاده خودرو در فصل تابستان نیز، عدم وجود پلاک فعال در هر خانواده است.

 

بنا به اعلام خودروسازان، تولید و تحویل گروه صنعتی ایران خودرو به ترتیب با ۱۸ درصد و ۵۰ درصد رشد و تحویل محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز با ۵۵ درصد افزایش مواجه بوده است.

 

در این جلسه علاوه بر بررسی روند تولید خودرو، مقرر گردید تا موضوع تخصیص ارز مورد نیاز ترخیص قطعات خودرو با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک ایران مورد پیگیری واقع شود.

 

اقدام برای تکمیل ۴۵ هزار دستگاه خودروی موجود در کف کارخانه‌ها از جمله دیگر مصوبات کمیته خودرو بود.

 

موضوع قیمت خودرو نیز یکی از مباحث مطرح شده در جلسه امروز جمعه ۲۳ خرداد کمیته خودرو بود که بر اساس آن مقرر گردید تا جلسات مشترکی از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان حمایت با شورای رقابت برگزار شود.

 

بر اساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، تحویل خودروهای فروش فوق‎‌العاده ویژه ایام عید سعید فطر از هفته آینده آغاز خواهد شد.

 

کاهش ارزبری و افزایش ساخت داخل قطعات خودرو ، از جمله مصوبات دیگر کمیته خودرو بود که بر اساس آن مقرر گردید تا در جلسات بعدی کمیته خودرو، موضوع ساخت داخلی و کاهش ارزبری صنعت خودروی کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ ضمن اینکه خودروسازان مکلف شدند تا فهرست قطعات دارای ارزبری و میزان ارز مورد نیاز آنها را به صورت هفتگی به کمیته خودرو گزارش دهند.

 

 

جزئیات نحوه واگذاری امتیاز خرید خودرو‌ های قرعه‌ کشی

وزارت صمت طی اطلاعیه ای، واگذاری امتیاز فروش فوق‌العاده خودرو تحت هر عنوان از جمله فروش حواله یا حواله را ممنوع و قابل پیگرد قانونی دانست.

 

 وزارت صمت هرگونه واگذاری با عناوینی از جمله فروش حواله یا فروش امتیاز فروش فوق‌العاده خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا در قالب قرعه‌کشی ویژه ایام عید فطر را ممنوع و قابل پیگیری قانونی دانست.

 

به دنبال انجام قرعه‌کشی فروش فوق‎العاده ۲۵هزار دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایران خودرو در تاریخ ۱۷ خرداد ۹۹ و گروه خودروسازی سایپا در ۱۸ خرداد ۹۹، ضمن هشدار به خریداران امتیاز این خودرو‌ها به‌استحضار می‌رساند:


۱- بر اساس مصوبات کمیته خودرو که با حضور دستگاه‌های نظارتی از جمله «دادستانی کل کشور» و «سازمان بازرسی کل کشور» به دو خودروساز ابلاغ شده است، به هیچ عنوان امکان صلح یا فروش خودرو به صورت وکالتی تا یکسال وجود ندارد.


۲- سند خودروی واگذار شده به مدت یکسال در رهن شرکت خودروساز باقی خواهد ماند، لذا امکان فروش تا پایان دوران ترهین وجود ندارد.


۳- پلاک واگذار شده از سوی پلیس راهور به فرد مشمول، به هیچ عنوان قابل انتقال به غیر نیست و مسئولیت هرگونه کشف تخلفات بر عهده دارنده پلاک انتظامی است.


۴- خودروی واگذار شده صرفاً با تطبیق مدارک هویتی به فرد ثبت‌نام کننده دارای مشخصات ثبت شده، تحویل داده خواهد شد.


گفتنی است، لوح فشرده مرتبط با اسامی افراد منتخب در این دوره از قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده، از سوی خودروسازان به دستگاه‌های نظارتی تحویل شده و امکان هیچگونه دخل و تصرف در آن وجود ندارد.


بر این اساس به همه هموطنان هشدار داده می‌شود که مراقب سودجویی کلاهبرداران باشند.

 

 

جزئیات مراحل راستی آزمایی برای ثبت نام فروش فوق العاده خودرو

کسانی که پلاک فعال برای خودروهای سنگین، مینی‌بوس، کامیونت و غیره را دارند، مجاز به ثبت نام در طرح فروش فوق‌العاده بودند و پلاک فعال خودروهای سنگین مشمول قانون خودروهای سواری نبود.

 

اگر فردی در هر دو مجموعه خودروساز ثبت نام کرده باشد در صورتی که ظرفیت فروش یک شرکت بیش از حد مجاز باشد ثبت نام او در شرکت دیگر ثبت خواهد شد. به عنوان نمونه در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد حجم متقاضی برای ثبت نام خودروهای ایران خودرو بیش از سایپا است و اگر فردی هم در ایران خودرو و سایپا ثبت نام کرده باشد ثبت نام در ایران خودرو حذف و فرد مجاز به خرید از محصولات سایپا است.

 

مشخصات اصلی مشتری که به واسطه احراز هویت در سیستم از طریق سامانه اِمتا ثبت شده، توسط ثبت احوال استخراج و مورد راستی آزمایی قرار می‌گیرد.

 

مشتریانی که قبلاً پذیرش داشته‌اند ولی اقدام به صلح نکرده‌اند، در این طرح فروش فوری امکان پیش ثبت نام نداشتند و اگر ثبت نامی انجام شده آنها از قرعه کشی حذف خواهند شد.

 

در بخش راستی آزمایی ثبت نامی‌ها پلیس راهور مسئول بررسی پلاک فعال افراد متقاضی است همچنین شرکت‌های خودروساز نیز باید بررسی اطلاعات فرد متقاضی اعلام کنند که آیا در طول ۳۶ ماه گذشته خودرویی از شرکت‌ها خریداری کرده است یا خیر.

 

روند راستی آزمایی ثبت نامی‌ها تا ۱۶ خرداد به اتمام رسید اما تحویل خودرو تا سه ماه طول می‌کشد و راستی آزماییها در این بازه زمانی انجام و اگر خطایی در ثبت اطلاعات توسط فرد متقاضی مشاهده شود ثبت نام باطل خواهد شد.

 

در روند قرعه کشی سهم ۱۰ درصدی به عنوان ذخیره افرادی که امکان پرداخت وجه را ندارند، در نظر گرفته شد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: