صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 13
کد خبر: ۴۵۷۶۷
فعالان سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کردند:

2 راهبرد اساسی قالیباف در برابر هجمه های رسانه ای اخیر؛ دفاع از اصول انقلاب / پیگیری مطالبات

مرتضی طلایی: آقای قالیباف در ایجاد تعادل بین وظایف و شرایط موفق خواهد بود. امروز باید اولویت ها را تعیین کرد مردم امروز از ما می خواهند که مشکلات و موانع مرتبط با مسائل معیشتی آنها را اصلاح کنیم. مردم از مسئولین دعوا و نزاع نمی خواهند. آقای قالیباف نیز باید به دولت کمک کنند تا دولت بهتر به وظایف خود عمل کند چون این نگاه به خواسته رهبری نزدیک است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از یک ماه است که مجلس یازدهم شروع بکار شده است که مورد هجمه های بسیاری قرار گرفته است و فشار بیشتر این جنگ رسانه ای نسبت به شخص رئیس مجلس شواری اسلامی بیشتر احساس می شود. بعد از چیدمان هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی هجمه ها بیشتر از جناح ها و طیف های مختلف به مجلس و شخص محمدباقر قالیباف وارد شده است. طرح ادعاهایی که شاید در آینده نه چندان دور اسییب های جدی را به نهاد قانونگذاری کشور اعمال نماید. اما در این میان تنها چیزی که زیر ذره بین قرار دارد مدیریت خانه ملت علی‌الخصوص صحن مجلس است که بعد از 12 سال جایگاه صندلی سبز مجلس تغییر کرده است و این بار کرسی فردی است که نسبت به مدیر دوره قبل از خود نگرش و راهبردهای متفاوت تری دارد. در همین باره با دو تن از فعالان سیاسی اصولگرا، آقای محمدصاق کوشکی و مرتضی طلایی گفتگویی داشته که در آن می خوانیم

 

مرتضی طلایی: دلیل هجمه ها به قالیباف، تن ندادن وی به خواسته ها است

مرتضی طلایی براین باور است که کسانی که علیه قالیباف مواضع تندی را اتخاذ کرده اند عموما به چند دسته تقسیم می شوند، وی در این باره گفت: «چند گروه عموما بر علیه آقای قالیباف فضا سازی می کنند. این گروه ها باید از هم تفکیک شوند. یک گروه کسانی هستند که اساسا با نظام و انقلاب زاویه دارند و نمی خواهند مدیران کارآمد و توانمند و ولایی بر مسند امور باشند چون وجود این مدیران موجب دلگرمی مردم می شود و آنها این را نمی خواهند. این طیف در داخل و خارج از کشور هستند. دسته دیگر سیاسیون گروه های مختلف هستند».

 

 

مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره هجمه های وارد شده به قالیباف گفت: «هجمه ها از قبل وجود داشت و همیشه به نوعی دشمنی با ایشان بود و قبل از انتخابات شدت پیدا کرد و بعد از انتخابات ادامه داشت. اما امروز چرایی و علت آن اهمیت دارد».

 

طلایی تصریح کرد: «قالیباف پیش از اینکه خود را وابسته به جریان های سیاسی بداند خود را یک انقلابی معرفی می کند. مبانی فکری و نظری دکتر قالیباف به شناخت من این گونه است که ما در کشور دو جریان انقلابی و غیر انقلابی داریم. و در میان جریان های غیر انقلابی شاخه ها و گروهها و جریان ها و نگرش های مختلفی وجود دارد. آنها نظام، ولایت و انقلاب را قبول دارند و این نگاه زمینه برای حضور افرادی از طیف های مختلف را فراهم می آورد».

 

عضو اسبق شورای شهر تهران در ادامه گفت: «وقتی این افراد در کنار ایشان قرار می گیرند هر دو جریان به آقای قالیباف فشار می آورند و مقدمه ای برای تخریب و فضاسازی بوجود می آید. دسته ای از فشارها به دلیل عدم پاسخگویی ایشان به انتظارات نابجا و غیرمعقولی است که برخی افراد از ایشان دارند. دلیل هجمه های این طیف عدم پاسخ گرفتن از آقای قالیباف نسبت به خواسته های نامشروعشان است».

 

وی با اشاره به شورای شهر سوم و چهارم گفت: «ما در شورای شهر سوم و چهارم حضور داشتیم. او حر فها و نظرات را می شنید اما ان ایده مناسب را انتخاب می کرد و تحمل این مسائل از طرف برخی بسیار سخت است. امروز می بینید که مدیرانی حق السهم جریانی هستند. آن زمان هم این رفتارها بود و آقای قالیباف کار خودش را می کرد و نتیجه این شد که ما در صحن شورا می دیدیم که برخی از افراد فشارهای زیادی وارد می کنند و جو سازی می کردند و زمانی که پای صحبتشان می نشستید متوجه میشدید که حرف آنها این است که چرا آقای قالیباف با فلان مدیر موافقت نکرده و فلان پروژه را قبول نکرده و یا فلان پیمانکار را به کار نگرفته است».

 

طلایی در ادامه افزود: «بخشی از مخالفت ها به علت عدم پاسخگویی به خواسته های این چنینی است. به نظر من، علتها را باید در این نکات جستجو کرد. آن جریانی که نمی خواهد کارآمدی و موفقیت در کشور حاکم شود جریان تخریب را دنبال می کنند. البته شاید انتقاداتی وجود داشته باشد که بین انتقاد و تخریب تفاوت وجود دارد».

 

وی در پاسخ به این سوال که رییس مجلس نسبت به هجمه های مطرح شده باید چه راهبردی را پیش بگیرند؟ افزود: «با شناختی که من از ایشان دارم تصور می کنم ایشان توجهی به این هجمه ها ندارد و کار خودش را انجام خواهد داد. من در روحیه ایشان ندیده ام که به دنبال سرکوب و برخورد با کسانی باشد که ایشان را تخریب می کنند. پیش بینی من این است که ایشان به دعوا و منازعه ورود نکنند».

 

طلایی درباره مدیریت قالیبباف براین باور است که باید به مجلس فرصت بدهیم و سپس در حوزه وظایف و اختیارات مجلس از نمایندگان انتظاراتی داشته باشیم. نمی توان از مجلس خواسته ای داشت که جزو اختیارات و یا وظایف آنها نیست. به نظر من، آقای قالیباف در ایجاد تعادل بین وظایف و شرایط موفق خواهد بود. امروز باید اولویت ها را تعیین کرد مردم امروز از ما می خواهند که مشکلات و موانع مرتبط با مسائل معیشتی آنها را اصلاح کنیم. مردم از مسئولین دعوا و نزاع نمی خواهند. آقای قالیباف نیز باید به دولت کمک کنند تا دولت بهتر به وظایف خود عمل کند چون این نگاه به خواسته رهبری نزدیک است.

 

محمدصادق کوشکی: مهم ترین راهبرد قالیباف دفاع از اصول انقلاب و احقاق مطالبات رأی دهندگان است

در همین باره محمد صادق کوشکی در خبرنگار راهبرد معاصر گفت: اصلاح طلبی مشخصا با دیدگاه انقلابی مشکل دارد و به طور طبیعی برای از دست دادن مجلس نگران هستند و همواره با حمله به اشخاص انقلابی موضع خود را نشان داده اند. از این طیف انتظاری نمی رود، چون دچار آشفتگی هستند و فرصت 4 ساله مجلس و فرصت 8 ساله ریاست جمهوری را از دست دادند.

 

 

وی در ادامه افزود: متاسفانه امکان دارد این طیف هر کاری مرتکب شوند. اما طیفی از نیروهای انقلاب نیز نگرانی هایی دارند که بر مبنای موازین انقلاب است. هر رفتاری که در مجلس و از سوی نمایندگان مجلس خارج از چهارچوب انقلاب باشد مورد تذکر این طیف قرار دارد. و باید این چنین باشد تا مجلس به ورطه مجالس پیشین نیفتد و به خطا دچار نشود.

 

کوشکی تصریح کرد: تذکر در ابتدای بروز نشانه های خطا و کارهای غلط می تواند قبل از وقوع اشتباهات از آنها جلوگیری کند در غیر این صورت سخن گفتن و انتقاد کردن بعد از وقوع خطاها و بروز زیان جز سرزنش چه جایگاهی دارد و گرهی را باز نمی کند. البته تذکر باید توسط متخصصین اعلام شود و بنا بر سلیقه شخصی افراد نباشد. همانطور که قرآن می فرماید مومنین باید یکدیگر را نصیحت کنند و امر به معروف کنند و این تذکر باید بر اساس نگاه کارشناسی و مستدل باشد و بر اصول و ارزش های انقلاب تکیه کند.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به راهبرد قالیباف با توجه به فضای هجمه هایی که بهش وارد است اظهار کرد: آنها باید در چهارچوب وظایف خود عمل کنند آنها از اصول انقلاب صحبت کردند و در این چهارچوب رای آورده اند و باید توجه داشته باشند تا به عنوان یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی به درستی به وظایف خود عمل کنند. اما وظیفه سایرین نیز مراقبت است تا نمایندگان به خطا نروند. مهم چیدمان مجلس و هیات رییسه نیست. این مهم است که جهت گیری کلیت مجلس در مسیر انقلاب و منافع ملی کشور باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: