صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 14
کد خبر: ۴۵۹۸۳

یک بام و دو هوا در رعایت پروتکل های مقابله با کرونا

پس از کش و قوس‌های فراوان و بازدید وزیر بهداشت از حرم مطهر رضوی درهای این آستان مقدس بعد از حدود ۴ ماه محدودیت موقت به روی عاشقان و دلدادگان اهل بیت(ع) باز شد.

به گزارش راهبرد معاصر، وزیر بهداشت در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین مروی ضمن قدردانی از همراهی تولیت آستان قدس رضوی در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در دوران شیوع کرونا و کمک به دولت در رسیدگی به محرومین و توزیع رایگان بسته‌های بهداشتی و غذایی، اظهارداشت»: با حمایت‎های بی‌دریغ رهبر معظم انقلاب، شکل‌گیری وفاق ملی در درون و بیرون دولت، خوشبختانه در موقعیت مناسب‌تری از مهار بیماری کرونا در اکثر استان‌های کشور قرار گرفته‌ایم.»

 

پس از چند هفته بازگشایی درهای حرم، با وجود اینکه با فشار دولت و وزارت کشور از فروردین ماه اماکن و حمل و نقل عمومی بازگشایی شد و ادارات به روال معمول برگشت، وزیر کشور برخلاف وزیر بهداشت، از سطح پایین رعایت پروتکل‌ها در حرم رضوی ابراز نگرانی کرد! درصورتیکه کارشناسان انتظار داشتند، رحمانی فضلی از تمهیدات ویژه مقابله با کرونا در اماکن عمومی بویژه مترو و اتوبوس‌ها بگوید، وی ترجیح داد در این زمینه سکوت کند.

 

مواضع دوپهلوی علوم پزشکی مشهد هم قابل تامل بود، بحرینی از سویی از همکاری جانانه مسئولان آستان قدس رضوی با وزارت بهداشت تشکر می‌کرد و از سوی دیگر در گزارش‌هایی وضعیت مشهد و رعایت پروتکل‌ها را در حرم رضوی منفی گزارش می‌کرد!

 

آش این تناقض‌گویی‌ها آنقدر شور بود که رئیس علوم پزشکی مشهد مجبور شد در واکنشی عجیب در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، پس از سخنان رئیس جمهور بگوید، نگرانی ما از آینده است!

 

باوجود کمک‌های میلیاردی آستان قدس رضوی به رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دولت برای مهار کرونا و مواضع زیگزاگی مسئولان استانی و کشوری به نظر می‌رسد پشت بزرگنمایی عدم رعایت پروتکل‌ها در حرم رضوی، گزارش‌های غلط انداز با اغراض سیاسی نهفته شده باشد.

 

آستان قدس رضوی پس از بازگشایی حرم مطهر با الزام خادمان و کارکنان حرم رضوی به رعایت مسائل بهداشتی بویژه ماسک، استقرار دستگاه ضدعفونی کننده در مبادی ورودی، بررسی روزانه حرم مطهر نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی کارشناسان، مفروش کردن صحن ها با فاصله اجتماعی بصورت شطرنجی، تعویض و شست وشوی مداوم فرش صحن های متبرکه، ضدعفونی سطوح اعم از سرویس های بهداشتی، صحن ها، نرده ها و دیوار ها به صورت مستمر و ممانعت از هرگونه تجمع و حضور زائران در مکان های سربسته و راهنمایی آنان جهت استقرار در صحن های روباز، جمع آوری کتب ادعیه و مهرهای نماز، همچنین فعال سازی تیم های بهداشت سلامت به صورت سیار با لباس متحدالشکل، عدم برگزاری نماز جماعت در رواق‌ها و اماکن سرپوشیده و…پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت را به صورت کامل و بیش از دیگر اماکن عمومی پیاده کرده است و این درحالیست که هم‌اکنون دولت مجوز بازگشایی اماکن سرپوشیده عمومی را صادر کرده است.

 

نکته نگران کننده برای ناظران این است که چرا در حالیکه با پیگیری رییس جمهور، شرایط عادی در صنوف، ادارات و حتی اماکن تفریحی برقرار شده، روحانی در سخنرانی هیئت دولت، اظهار می‌کند: 《بر اساس گزارش های رسیده حرم رضوی پروتکل ها را رعایت نمی کند》

 

سوال اینجاست که رییس جمهور گزارش های خود را از وزیر بهداشت میگیرد یا از دیگران؟ آیا وضعیت مترو، اتوبوس‌ها، پاساژها و مراکز خرید، رستوران‌ها و اماکن تفریحی و سیاحتی مطلوب است؟!

 

به نظر می‌رسد این یک بام و دوهوای دولت برای رعایت پروتکل‌ها نیز جنبه سیاسی پیدا کرده است و مبتنی بر گزارش‌های تخصصی و شفاف نیست.

 

چطور میشود در اماکن سرپوشیده پرازدحام پروتکل‌ها رعایت شده باشد ولی در صحن‌های چندهکتاری و روباز حرم مطهری رضوی با آنهمه تمهیدات وضعیت به گونه‌ای باشد که وزیر کشور و رییس جمهور نگران شوند؟!

 

بهتر نیست مقامات ارشد دولتی، کمی از برنامه‌های خود برای مهار موج دوم کرونا در پاییز بگویند و زودتر از بسته‌های حمایتی مشاغل و اقشار آسیب دیده که درگیر تبعات موضوع کرونا هستند، رونمایی کنند و صرفاً به ابراز نگرانی در مورد اماکن مذهبی بسنده نکنند؟! زیرا مردم مومن و متدین بیش از سایرین مقید به رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها هستند.

 

منبع:دانا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: