صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 15
کد خبر: ۴۶۲۲۷

جزئیات و شرایط وام مستاجران

با افزایش جمعیت و تورم بیش از حد دولت برای اجاره نشینان تمهیداتی اندیشیده که جزئیات و شرایط وام مستاجران را در ادامه این خبر میخوانید.

به گزارش راهبرد معاصر، افزایش جمعیت اجاره‌نشین‌ها و رشد مبلغ ودیعه و اجاره‌بها مستأجران را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است و بسیاری از افراد را به فکر راهکارهایی مثل تسهیلات و وام اجاره بانک مسکن انداخته است.جزئیات و شرایط وام مستاجران که دولت برای اجاره نشینان در نظر گرفته است را در ادامه میخوانید.

 

بررسی شاخص اجاره خانه در تهران و در اردیبهشت ماه نسبت به سال گذشته همین زمان افزایش حدود ۲۲ درصد را نشان می‌دهد و این آمار حاکی از آن است که اجاره‌نشین‌ها در تأمین اجاره‌بها با مشکل جدی روبه‌رو هستند ضمن این که این روند منجر به کاهش میزان پس‌انداز افراد می‌شود چون مجبورند بخش زیادی از درآمد خود را صرف اجاره‌بهای خانه کنند. در این شرایط فراهم کردن تسهیلات و وام اجاره بانک مسکن برای بهبود وضعیت اجاره‌نشینان ضروری به نظر می‌رسد.

 

کنار هم گذاشتن تمام این موارد باعث شده که نهادهای دولتی به فکر بیفتند و راهکارهای جدیدی برای مشکل مسکن بیابند. یکی از این راهکارها طرح وام اجاره مسکن است.

 

طرح وام اجاره بانک مسکن

بانک مسکن به منظور کمک به مستأجران و بهبود بازار املاک اقدام به بررسی طرحی با مضمون وام اجاره مسکن نموده که این طرح طبق اطلاعات موجود به دو شیوه جداگانه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

 

شیوه اول راه‌اندازی صندوق حمایت از مستأجران است؛ به این شکل که تأمین موجودی این صندوق از طریق پس‌اندازهای مردمی و بدون هیچ وابستگی به منابع دولتی صورت گیرد. مستأجران واجد شرایط می‌توانند برای تأمین تمام یا بخشی از مبلغ ودیعه (رهن) خانه خود در این صندوق سپرده‌گذاری کرده و از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.

 

روش دوم در تأمین اجاره‌بها به مستاجران کمک می‌کند. در این روش متقاضیان می‌توانند مبلغی را در بانک مسکن سرمایه‌گذاری کرده و با دریافت سود سپرده قدرت بیشتری برای پرداخت اجاره بها پیدا خواهند کرد.

 

مستأجران وام حمایتی می‌گیرند

محمد اسلامی در پایان جلسه ستاد اقتصادی دولت که صبح امروز به ریاست رئیس جمهور که با موضوع بررسی بازار مسکن برگزار شد، اظهارداشت: افزایش قیمتی که در بازار مسکن رخ داده متأثر از رویکرد غیرمصرفی در بازار مسکن و تبدیل شدن مسکن به کالای سرمایه‌ای است. باید تمهیداتی اندیشیده شود که سرمایه‌هایی که قرار است به بازار مسکن بیاید به بازارهای دیگر منتقل شود تا تلاطم در بازار مسکن ایجاد نشود.

 

وی درباره اجاره بها گفت: در سال‌های اخیر تعداد مستأجران رشد داشته و در کل کشور ۳۰ درصد جمعیت و در تهران ۴۳ درصد شهروندان مستأجر هستند.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افزایش اجاره بها برای حقوق بگیران مشکل ایجاد کرده و همچنین کرونا نیز سبب شده تا کسب و کارهای غیرکارمندی درآمد نداشته باشند و این مشکل مستأجران را مضاعف کرده است.

 

اسلامی یادآور شد: دولت قصد دارد کمک کند تا در شرایط کرونایی بخشی از مستأجرانی که نیازمند حمایت هستند، تسهیلات حمایتی دریافت کنند به همین منظور کمیته‌ای متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده تا تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود.

 

وزیر راه و شهرسازی مجموعه این بسته‌های سیاستی را که با دستور رئیس جمهور تدوین شده، راهکار موردنظر دولت عنوان کرد و افزود: برای مستأجران نیز با اتحادیه مشاوران املاک جلسات مفصلی داشتیم تا اجاره بها در مناطق مختلف تهران کنترل شود. از موجران نیز می‌خواهم انصاف داشته باشند و خدا به درآمد کسانی که حال همدیگر را مراعات می‌کنند، برکت می‌دهد.

 

 

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: