صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 15
کد خبر: ۴۶۲۵۰

لزوم مشارکت مردم در حل معضل کودکان کار

عضو شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه وجود معضل کودکان کار از هر زاویه ای مشکل زاست، از لزوم مشارکت عموم مردم برای حل این معضل سخن گفت.

به گزارش راهبرد معاصر، سید مالک حسینی رئیس سازمان مشارکت های مردمی شهرداری تهران، در افتتاحیه کمپین چهارراه کودک، گفت: چهارراه کودک یک کمپین مستمر است که برای امن کردن فضای شهر برای کودکان طراحی شده و این کمپین محدود به یک مناسبت خاص نیست.

 

در ادامه این برنامه مجید مجیدی کارگردان سینما، کودک کار را معضلی دانست که نیاز نیست هر روز سال به آن پرداخته بشود و زیبنده کشور ما نیست، هزاران کودک کار داشته باشد.

 

وی با اشاره به ساخت فیلم خورشید گفت: بچه های ایرانی و غیر ایرانی این فیلم همه کوک کار هستند که استعداد درخشانی داشتند که این استعدادها متاسفانه هرز می‌رود.

 

این کارگردان سینما افزود: کشور این ظرفیت بزرگ را از دست می دهد و این استعداد تبدیل به بزهکاری می شود.

 

مجیدی، کودک کار را معلول کسانی دانست که امروز در دادگاه های مختلف اقتصادی در حال محاکمه هستند و حق این کودکان را ضایع می کنند.

 

کارگردان فیلم سینمایی خورشید اظهار امیدواری کرد: روزی کودک کار نداشته باشیم، سازمان های مردم نهاد در این زمینه باید بیشتر و فعال تر شوند چون این مساله ملی است.

 

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: پدیده کودکان کار از هر زاویه ای مشکل زاست، در سال ۲۰۰۲ سازمان ملل برآورد کرده ۲۱۸ میلیون نفر کودک کار در جهان وجود دارند که در کودکیشان را در کف خیابان می گذرانند.

 

وی از شهروندان تهرانی خواست در حوزه کودکان کار به سازمان های مردم نهاد کمک کنند.

 

امانی آموزش مهارت های زندگی را تضمین کننده آینده این کودکان دانست و ابراز داشت: ظرفیت هایی که در مدیریت شهری و کشور ایران است می تواند مشکل این کودکان را حل کنند.

 

وی ادامه داد: در بخشی که مدیریت شهری می تواند مدیریت کند باید نظارت کافی شود و در جاییکه پیمانکاران را سوء استفاده می کنند مدیریت شهری مقابله خواهد کرد.

 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کودکان تبعه افغانستان به صورت قاچاق انسانی وارد کشور می شوند نه با خانواده گفت: پدر و مادرها حق ندارند مسئولیتشان را به گردن بچه ها بیاندازند.

 

محمدجواد حق شناس عضو دیگر شورای شهر نیز با اشاره به اینکه ۱۲ ژوئن روز جهانی مقابله با کار کودک نامگداری شده است، گفت: این نشانه ای است که یادمان نرود کودک کار اتفاق ناخوشایند جهان مدرن است و باید با خودمان وعده کنیم این معضل را از چهره شهر پاک کنیم.

 

صدراعظم نوری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز راه اندازی طرحی به نام «خیر موثر» را یکی از اقدامات خوب معاونت اجتماعی دانست و گفت: دو مصوبه خوب شورای شهر تهران می‌تواند محدوده و فضا را برای به کار گیری کودکان را محدود کند یکی مصوبه ممنوعیت به کارگیری فعالیت های خدماتی است و دیگری بخشنامه شهردار تهران که طبق آن نظارت بیشتر بر کار پیمانکاران صورت بگیرد و کار دیگر این است که مخازن زباله شهر تغییر کند.

 

وی افزود: خیر موثر ما در مدیریت شهری ایجاد ساز و کار برای تغییر مخازن شهری است.

 

در پایان این مراسم جوادی یگانه معاون اجتماعی شهرداری تهران، گفت: کار کودک نقص سیستم ماست و تلاش ما در شهر تهران این است که جا بیاندازیم کودک نیروی کار نیست.

 

وی افزود: جمع آوری کودکان خیابان از سطح شهر با دست خشن باعث بازگشت دوباره کودک به خیابان می شود و در هر حال هیچگاه ضربه ای که به او وارد شده است را هیچگاه فراموش نمی کند.

 

جوادی یگانه ادامه داد: بنای شهرداری تهران بر سوءاستفاده از کودکان کار نیست و اگر مردم تخلفی دیدند می توانند به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند و یا در شبکه های اجتماعی منتقل کنیم و اجازه دهیم تهران شهر امنی برای کودکان باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: محصول چنین پویش هایی حساس کردن جامعه در مقابل این ظلم به کودکان است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: