صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 18
کد خبر: ۴۶۶۳۳

آثار کوتاه مدت آزادسازی سهام عدالت یا پرداخت یارانه بر معیشت مردم

سیاست هایی مثل آزادسازی سهام عدالت یا پرداخت یارانه معیشتی، آثار بلندمدتی ندارد.

به گزارش راهبرد معاصر، دکتر داوود سوری گفت: این موارد ممکن است در یک سال خاص جوابگو باشد اما پایدار نیست. وقتی در یک سال به همه افراد رقمی بپردازید طبیعتاً مقداری ضریب جینی را بالا می‌برد ولی هیچ‌کدام از اینها سیاست اصولی نیست که بتواند با آن نوع فرآیند نابرابری که در کشور ما وجود دارد مقابله کند. اتفاقاً خیلی از این سیاست‌ها خودش می‌تواند باعث شود نابرابری بیشتر شود. یعنی آن منبعی که این سیاست‌ها از آن تغذیه مالی می‌شود اگر با وجود کسری بودجه منابع بانک مرکزی باشد می‌تواند موجب تورم شود و اثر عکس روی نابرابری بگذارد. سیاست‌های این‌چنین که در مواقع خاص مطرح می‌شود صرفاً مخدرهای بسیار کوتاه‌مدتی است که تاثیر آن‌چنانی نخواهد داشت.

 

اگر توجه کنید تاثیر هدفمندسازی یارانه و کاهش ضریب جینی در سال 1390 هم به این دلیل موقتی و گذرا بود که منابعی که برای هدفمندی یارانه استفاده می‌شد منابع پایداری نبودند. البته این یک دلیل است. ممکن است دلایل دیگری مثل تحریم‌ها و... را هم بتوان برای عدم ماندگاری آن سیاست برشمرد. ما در کشوری هستیم که همیشه تحولات اقتصادی و سیاسی زیادی در آن اتفاق می‌افتد و اینکه بخواهیم سهم این عوامل را از هم جدا کنیم عملاً امکان‌پذیر نیست. ولی به‌طور مشخص تورمی که بعد از آن جریان پیش آمد اثر بهبودی را که در کوتاه‌مدت روی توزیع درآمد در یک سال دیدیم، از بین برد و اکنون مشاهده می‌کنیم ضریب جینی دوباره افزایش یافته است.

 

سیاست‌های فعلی هم که در قالب یارانه معیشتی و... در حال اجراست به‌طور حتم همین اثر را دارد. به هر حال ما در حال توزیع منابعی هستیم که مردم در کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند، ولی وضعیت آنها زود برمی‌گردد سر جای خودش. در شرایط فعلی با وجود تورم اثر این سیاست‌ها هم از بین رفته است. در نظر بگیرید یک میلیون‌ تومانی که در سال ۸۸ به مردم داده می‌شد با یک میلیون‌ تومانی که الان داده می‌شود زمین تا آسمان فرق دارد. همین است که می‌بینم مردم هم در شرایط فعلی زیاد به این کمک‌های دولت دل نبسته‌اند، چون هر روز ارزش واقعی این کمک‌ها در حال کمتر شدن است. در مورد آزادسازی سهام عدالت و طرح‌هایی که دولت در نظر دارد هم اطلاعات کافی نداریم. و خیلی موقع‌ها تصمیمات سریع گرفته می‌شود و معمولاً گفته می‌شود اثرات چنین تصمیمی در نظر گرفته شده و روی آن مطالعه شده است ولی معمولاً نتیجه مطالعه را کسی نمی‌بیند.

نظر شما