صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 19
کد خبر: ۴۶۷۵۰

ارزش روز سهام عدالت در ۳۰ خرداد ۱۳۹۹

واگذاری سهام عدالت به ۶ دهک جامعه در سال ۱۳۸۴ شروع شد و اکنون بیش از ۶ میلیون نفر دارای برگ یک میلیون تومانی سهام عدالت هستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سهام عدالت طرحی که در سال ۱۳۸۴ توسط دولت وقت به اجرا در آمد. در طرح سهام عدالت به اقشار خاصی از جامعه سبد سهمی متشکل از ۶۰ شرکت و کارخانه دولتی تعلق گرفت. اصلی‌ترین هدف واگذاری سهام کمک به اقشار کم درآمد بود.


تا سال گذشته این سهام قابلیت معامله نداشتند ولی در سال گذشته با موافقت رهبر انقلاب اسلامی این امکان فراهم شد و افراد می توانند پس از آزادسازی سهام شان نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند.

 

پس از آزادسازی سهام عدالت عده زیادی شروع با مراجعه به بانک ها اقدام به فروش سهام عدالت خود کردند. اما وقتی دیدند که ارزش سهام عدالت روز به روز بیشتر می شود عده ای از این کار خود پشیمان شدند اما با توجه به اینکه این سهام فروخته شده بود کاری از دستشان بر نیامد.

 

گروه دیگر از مراجعه به کارگزاری ها صرف نظر کردند و تصمیم بر نگه داشتن سهام عدالت نزد خود کردند تا قیمت آن روز به روز بیشتر شود و عایدی شان از سبد سهام عدالت بیشتر گردد.


آزادسازی سهام به چه معناست؟


اولین سود سهام عدالت در حدود سه سال پیش به حساب سهامداران واریز شد و وظیفه مدیریت این سهام ها بر عهده شرکت های تعاونی استانی قرار داشت و امکان تغییر این سیستم از طرف سهامداران فراهم نبود . از زمان اجرایی شدن طرح آزادسازی سهام های عدالت دو امکان برای سهامداران فراهم شده است .

 

اول آنکه روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کنند و همچنان اداره سهام عدالت و واریز سود بر عهده شرکت های تعاونی استانی قرار داشته باشد . برای انتخاب روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت نیازی به انجام هیچ اقدامی از جانب سهامداران وجود ندارد .

 

دومین راهی که پیش روی سهامداران عدالت قرار دارد انتخاب روش مستقیم برای مدیریت سهام می باشد . در این روش سهامدار ابتدا باید به سایت سهام عدالت به آدرس samanese.ir مراجعه کرده و سهام خود را آزاد سازد . از آنجا که امکان خرید و فروش سهام های عدالت صرفا در بازار بورس واوراق بهادار فراهم است ، سهامدار عدالت بعد از آزاد کردن سهام خود لازم است نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کند .

 

علت واریز نشدن پول حاصل از سهام عدالت

فروش سهام عدالت از هر روشی که انجام شود در نهایت باید در بورس عرضه شود. اگر همه درخواست های فروش یکباره در بورس وارد شود باعث افزایش حجم عرضه سهام و ریزش ارزش سهام در بورس می شود که هم به متضرر شدن سهام داران بازار بورس منجر می شود و هم سهام داران سهام عدالت چرا که سهامشان با قیمت کمتری به فروش می رسد.


لذا طبق عماهنگی های صورت گرفته قرار شده که هم بانک ها و هم کارگزاری ها با رعایت شرایط موجود در بازار بورس نسبت به فروش سهام عدالت اقدام کنند و تنها زمانی آن را عرضه کنند که بازار مثبت باشد و تقاضای خرید وجود داشته باشد.


همین ملاحظه که ملاحظه درستی است باعث می شود فروش سهام عدالت کمی زمان بر شود و میزان زمان آن نیز به شرایط بورس بستگی مستقیم دارد. یعنی هر میزان بازار صعودی باشد فروش سهام عدالت سریعتر انجام می شود و اگر نزولی باشد فروش سهام عدالت به طول می انجامد.


قیمت و ارزش سهام عدالت هر نفر چقدر است؟


همانطور که گفته شد تنها محیطی که می توان برای خرید و فروش سهام عدالت متصور شد بازار بورس و اوراق بهادار می باشد . در رابطه با ارزش سهام عدالت برای فروش این سهام در بازار بورس و اوراق بهادار نظریه ها و اقوال گوناگونی وجود دارد .

 

 

قیمت روز سهام عدالت در قیمت روز سهام عدالت در ۳۰ خرداد ۱۳۹۹

ارزش روز برآوردی سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت در روز ۳۰خرداد معادل حدود ۲۱۱۱۷۰۰۰ تومان است.

 

ارزش روز برآوردی سبد ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت حدود ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: