صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۶ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 26
کد خبر: ۴۷۸۱۷
به مناسبت چهارمین روز از دهه مبارک کرامت و شعار خانواده مهدوی؛

برای دستیابی به جامعه مهدوی چه باید کرد؟

نوع روش و منش خانوارها در جامعه نشان دهنده سلامت تربیت یا آسیب های تربیتی آن جامعه است لذا اگر در برخی روایت ها شاخصه های اجتماعی مهدویت بسیار برجسته عنوان شده است به دلیل اهمیت نهادینه کردن آن ها در خانواده و تعمیم به جامعه است چرا که خانواده ها جامعه ساز هستند و در سه حوزه می توانند ارادات خود به امام زمان (عج) را به عرصه عمل برسانند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ جامعه از سلول های به هم پیوسته ای به نام خانواده تشکیل می شود، لذا نوع کنش، اخلاقیات و رفتارهای جامعه نشات گرفته از تربیتی است که در خانواده ها لحاظ و نهادینه شده است. نوع روش و منش خانوارها در جامعه نشان دهنده سلامت تربیت یا آسیب های تربیتی آن جامعه است لذا اگر در برخی روایت ها شاخصه های اجتماعی مهدویت بسیار برجسته عنوان شده است به دلیل اهمیت نهادینه کردن آن ها در خانواده و تعمیم به جامعه است چرا که خانواده ها جامعه ساز هستند و در سه حوزه می توانند ارادات خود به امام زمان (عج) را به عرصه عمل برسانند.

  

افزایش معرفت به امام زمان منوط به دانش افزایی خانواده است

اولین حوزه مهمی که می تواند خانواده ای را خانواده مهدوی کند، کسب  شناخت ومعرفت به جایگاه حضرت حجت (عج)  است. یک خانواده مهدوی و به تبع آن جامعه ای  که همواره به دنبال معرفت افزایی و دانش افزایی و فراگیری معارف دین مخصوصا معارف خاصه امام زمان (عج)  و آخر الزمان باشد نشانه های چنین معرفت افزایی را در رفتار و افکار خود به خوبی نشان می دهد، لذا هنگامی که ظهور و تشکیل حکومت از جانب ایشان را مساوی گسترش عدالت و احیای قرآن و سنت نبوی می دانیم، در عمل باید به دنبال گسترش عدالت طلبی و فهم و عمل به قران باشیم ، بنابراین برای رسیدن به یک جامعه مهدوی، دانش افزایی خانواده مهدوی بسیار حائز اهمیت است چرا که بسیاری از مشکلات اجتماعی به دلیل عدم اطلاع کافی خانواده ها نسبت به کارکردها و اهمیت موضوع مهدویت حادث می شود تا آنجایی که فرقه های انحرافی ازاطلاعات ضعیف مردم و دانش پایین آنها نسبت به معرفت مهدویت به نفع عقاید پوچ و بی اساس خود استفاده می کنند، لذا اولین شاخص مهمی که خانواده و جامعه مهدوی را در رکاب امام زمان (عج) قرار می دهد معرفت به اسلام ومهدویت با دانش افزایی دینی است.

 

کف انتظار جامعه مهدوی رعایت حلال و حرام است

موضوع دومی که بعد از دانش افزایی بسیار مهم است به کاربردن دانش آموخته شده درعرصه عمل است، چرا که علم و عمل در کنار هم توام به رشد و پرورش خانواده با معرفت تربیت شده ای می شود که بازتاب آن در یک جامعه مهدوی قابل مشاهده است. جامعه ای که حرام ها را ترک و واجبات را عمل می کند کف انتظار از یک خانواده و جامعه اخلاقی را به نمایش گذاشته است لذا وسیع تر از این گستره باید رعایت مسائل اخلاقی یعنی توجه به موضوعات مهم اخلاقی چون  انصاف، بخشش، چشم پوشی، بردباری و کمک به دیگران و سایر مسائل اخلاقی نیمی از ایده آلی است که در جامعه مهدوی رقم می خورد. قطعا شیعیان باید به این موضوع مهم توجه کنند که امام زمان (عج) به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم ناظر اعمال و رفتارماست، لذا باید مراقب رفتارهایی باشیم که به صورت غیر مستقیم از سوی ملائکه به آن حضرت عرضه می شود، رعایت این صفات اخلاقی وآگاهی به نظارت امام بر رفتارهای ما، خانواده و جامعه ای مهدوی ایجاد می کند.

        

خانواده مسئولیت پذیر، جامعه مسئول می سازد

مساله بعدی که در بحث خانواده و جامعه مهدوی مهم است تبیین مسوولیت پذیری در جامعه دینی از طریق خانواده است. یکی از شروطی که برای برقراری حکومت اهل بیت در روایت های معتبر ذکر شده مسوولیت پذیر بودن افراد جامعه است؛ لذا اگر مسئولیت پذیری از خانواده مهدوی آغاز شود و به جامعه گسترش بیابد و مردم هر کدام در جای خود نسبت به آسیب های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، کمبودها و انحرافات دینی احساس مسوولیت داشته باشند خانواده مسئول، جامعه ای مسئول می سازد که به موقع اقدام، اعتراض و عمل می کند.

      

عدم اطاعت پذیری از امام کفر و جهل ساز است

اطلاعت پذیری از امام امت موضوع مهمی است که ابتدا باید در خانواده مهدوی آموزش داده شود تا به جامعه سرایت کند، چرا که اگر موضوع مهم اطاعت پذیری بین امام و امت تقویت نشود شاهد مسائلی خواهیم بود که تاریخ بارها تکرار آن را مشاهده کرده است، حوادثی چون عدم تبعیت و اطاعت پذیری از امام علی (ع) بعد از روی نیزه کردن قرآن، عدم اطاعت پذیری یاران امام حسن مجتبی (ع) از ایشان و عدم اطاعت پذیری مردمان کوفه از امام حسین (ع)، لذا اطاعت پذیری را باید با اعضای خانواده تمرین کرد تا خانواده و جامعه در بزنگاه هایی چون قرآن به نیزه کردن ها فریب دغل کاران و دشمنان اسلام را نخورد.

     

فرزندانمان را با شوق وصل امام تربیت کنیم

تقویت عواطف واحساسات در خانواده مهدوی منجر به تقویت عاطفی در جامعه ای مهدوی می شود. خانواده مهدوی نسبت به غیبت و حضور امام زمان (عج) ابراز عاطفه می کند، لذا در تربیت فرزندان غصه کمبود امام غایب را برجسته می کند تا فرزندان برای دیدار امام شور و شوق وصف ناپذیری داشته باشند. خانواده مهدوی ایامی از هفته را برای نجوا و راز و نیاز با امام خود خلوت می کند تا با قرائت دعای فرج و زیارت آل یاسین با توسل به امام معصوم غایب نقش عاطفی خود را هر روز پررنگ تر از قبل کند و ارادت خود را در پیش چشم دوست و دشمن به امام زمانش نشان دهد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: