صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۴۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 28
کد خبر: ۴۸۱۶۴

دارایکم چیست؟

در مورد دارایکم این سوال وجود دارد که چرا دولت تصمیم به عرضه سهام خود گرفته است؟ آیا اجازه چنین کاری را دارد؟ در اینکه اصل اقدام قانونی است، تردیدی نیست.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در اردیبهشت ماه دولت تصمیم به واگذاری بخش باقیمانده سهام خود را در سه بانک (ملت، تجارت و صادرات) و دو شرکت بیمه (البرز و اتکایی امین) به عموم مردم کرد. هدف دولت از واگذاری به روش صندوق های ETF مردمی کردن هر چه بیشتر این سهام می باشد چرا که در روش های عرضه دیگر نظیر معاملات بلوکی و یا حتی عرضه اولیه بعلت اینکه بسیاری از مردم کد بورسی ندارند نهایتا عموم مردم امکان خرید نخواهند داشت.

 

واحدهای سرمایه گذاری صندوق مالی یکم (با نماد دارایکم) از تاریخ 4 اردیبهشت لغایت 1 خرداد با 30 درصد تخفیف با روش های مختلف حضوری و غیر حضوری بدون نیاز به داشتن کد بورسی واگذار شد. تعداد 3481000 نفر با سرمایه گذاری بیش از 5886 میلیارد تومان در این پذیره نویسی شرکت کردند.

 

دارایکم با قیمت هر واحد 10000 تومان فروخته شد و در حال حاضر پس از گذشت حدود 2 ماه به قیمت 26500 تومان رسیده، که سود حداقل 150 درصدی را نصیب سهامدارانش کرده است.

 

صندوق های ETF نظیر دارایکم نوعی از صندوق های سرمایه گذاری هستند که قابلیت معامله در بورس را دارند و افراد برای خرید و فروش واحدهای این صندوق ها نیاز به مراجعه به شرکت متولی صندوق را ندارند و به راحتی از طریق کد بورسی خود همانند خرید و فروش سهام می توانند واحدهای این صندوق ها را خریداری کنند.

 

مزایای صندوق های قابل معامله در بورس نسبت به سایر صندوق های خارج از بورس معافیت مالیاتی، کارمزد اندک خرید و فروش، حجم معاملاتی بالا و نقدشوندگی راحتتر، پایین تر بودن قیمت واحدها و ریسک به مراتب کمتر می باشد.

 

لازم به توضیح است افرادی که به هر علت موفق به خرید واحدهای این صندوق نشدند می توانند در پذیره نویسی صندوق هایی که در آینده عرضه خواهد شد شرکت کنند.

 

خبرها حاکی از عرضه صندوق های دیگر بر روی سهام گروه پالایشی، فلزات و خودرویی در آینده نزدیک می باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: