صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۴۶
  • يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 28 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 30
کد خبر: ۴۸۳۵۵
یادداشت اختصاصی آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

در بانک مرکزی چه خبر است؟!

ارز پاشی بانک مرکزی به قول رئیس بانک مرکزی در این شرایط خطیر سیاسی و اقتصادی راهکار قابل قبولی نیست لذا بانک مرکزی به جای گزینه ارز پاشی رویه دو سال گذشته مدیریت نرخ ارز شناور را تداوم ببخشد، با توجه به اینکه عمده ارز دست دولت و بانک مرکزی است، دولت می تواند با فشار به صرافی ها در جهت مدیریت نرخ ارز حرکت کند همانگونه که ماه های گذشته با فشار بر بانک ها نرخ سود بانکی را تا 15درصد کاهش داد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ارز به شدت گران شده است، موضوع اقتصادی که این روزها همه مردم اعم از اقتصادی یا غیر اقتصادی درباره این  موضوع سخن می گویند چرا که نرخ ارز به شدت بر روی خرید کالاهای اساسی و غیر اساسی و خدمات مورد نیاز مردم بسیار تاثیر می گذارد و هیچ کس از تاثیر تورمی آن درامان نمی ماند، غیر از کسانی که با ارزپاشی های بانک مرکزی در سال های گذشته سرمایه های خود را به ارز تبدیل کردند تا در چنین دوره و فضایی سودهای کلانی به جیب بزنند.

 

بسیاری از مردم این سوال را مطرح می کنند که آیا دولت و بانک مرکزی راهکاری برای گره زدن زندگی و معیشت ما به نرخ دلار ندارد؟ یا اینکه در کوتاه مدت نمی توان بازار ونرخ ارز را به ثبات وکاهش رساند؟ در پاسخ می توان گفت ارز پاشی بانک مرکزی به قول رئیس بانک مرکزی در این شرایط خطیر سیاسی و اقتصادی راهکار قابل قبولی نیست لذا بانک مرکزی به جای گزینه  ارز پاشی رویه دو سال گذشته مدیریت نرخ ارز شناور را تداوم ببخشد، با توجه به اینکه عمده ارز دست دولت و بانک مرکزی است، دولت می تواند با فشار به صرافی ها در جهت مدیریت نرخ ارز حرکت کند همانگونه که ماه های گذشته با فشار بر بانک ها نرخ سود بانکی را تا 15درصد کاهش داد. هنگامی که دولت بانک ها را تهدید کرد که اگر بیش از 15درصد سود پرداخت کنند تنبیه می شوند،

 

 آیا نمی تواند همین موضوع را برای صرافی ها اعمال کند؟ قطعا اگر دولت ارده ای برای کاهش نرخ ارز داشته باشد با ابزارهای مختلفی می تواند به چنین هدفی دست بیابد اما مساله این است که دولت در حال حاضر چنین اراده یا هدف گذاری ندارد، از سوی دیگر لزوما هر اقدامی در جهت آرامش بخشی به بازار را نباید با نام ارز پاشی تمام کرد چرا که اگر دولت و بانک مرکزی به عنوان اینکه بازار در حال حاضر هیجان زده است واین هیجان به خودی خود بدون هیچ مدیریتی فروکش می کند ناگهان قیمت کالاها چند برابر شده و آنگاه مردم مجبورند همه موارد مورد نیاز خود را براساس دلار بالای 20 هزارتومان خریداری کنند.

 

متاسفانه نرخ ارز با قیمت همه ی کالاها در ایران گره خورده است. امروز از تولید کننده تا فروشنده پوشاک، خودرو، مسکن، اقلام خوراکی، بهداشتی و درمانی و لوازم خانگی منتظر تعیین نرخ ارز و تعیین آن بر روی قیمت کالای خود هستند در حالی که در هیچ جای دنیا چنین وضعیتی بر اقتصاد کشورها حاکم نیست، این وضعیت در ایران به دلیل نظاره گر بودن دولت و بانک مرکزی رخ می دهد، هنگامی که بانک مرکزی اعلام می کند در این روند دخالتی نمی کند و فقط در حال رصد کردن است، بانک مرکزی چگونه نرخ ارز را رصد می کند در حالی که به صراحت می گوید در بازار ارز دخالتی نمی کنم؟ قطعا بیان این سخن از سوی رئیس بانک مرکزی که حافظ ارزش پول ملی است جای تعجب بسیاری دارد!

 

 بی تردید راهکار بلند مدت کاهش نرخ ارز توسل و توجه به مساله مهم تولید است، تا زمانی که تولید افزایش نیابد و کالای ایرانی با کیفیت و قابل رقابت بازارها را به خود اختصاص ندهد نمی توان به این مساله امیدوار بود. زمانی ارز به نرخ ثبات وتعادل و راه کاهش را طی می کند که تولید خودروافزایش بیابد تا با پایین آمدن قیمت خودرو نرخ ارز هم به ثبات برسد، قطعا راهکارهای آنی بدون پشتوانه فکری علمی وعملی مانند پیش فروش کردن ها یا توزیع شانس نمی توان به توزیع عادلانه خودرو و کاهش نرخ ارز امیدوار بود.

 

 تولید زمانی محقق می شود که قیمت تولید آن به صرفه باشد یعنی قیمت مواد اولیه برای تولید کننده نباید گران تمام شود قطعا واردات با نرخ ارز گرانتر منجر به  تولید کالای گران تری می شود بنابراین به تولید ضربه وارد می شود. با افزایش نرخ ارز در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده با عدم مدیریت دولت و بانک مرکزی قطعا حتی نمی توانیم رونق تولید هم داشته باشیم لذا بانک مرکزی باید در راستای کاهش نرخ ارز و جلوگیری از خطرناک شدن افزایش نرخ ارز اقدامی اساسی انجام دهد و همه ی ابزارهای لازم را برای کنترل و مدیریت واقعی این بازار مورد استفاده قرار دهد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: