صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 30
کد خبر: ۴۸۴۲۴

احتمال تصویب تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران؟

سفیر پیشین ایران در لهستان معتقد است احتمال تصویب قطعنامه آمریکا در جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ضعیف است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در لهستان و لیتوانی در مورد نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: این نشست به دنبال درخواست آمریکا برای قطعنامه جدید در جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تشکیل می‌شود.

 

او افزود: بر اساس توافق برجام (از زمان اجرای این توافق) به مدت ۵ سال تحریم‌های تسلیحاتی خرید و فروش سلاح برای ایران در نظر گرفته شد که بعد از این مدت تحریم های تسلیحاتی کشورمان لغو می‌شود، بر همین اساس در اواخر مهر امسال این تحریم‌ها لغو می‌شود و خرید و فروش سلاح برای کشورمان آزاد می‌شود.

 

مهمانپرست تصریح کرد:  ترامپ از همان زمان به ریاست رسیدن در آمریکا مخالف برجام بود و مدام این توافقنامه را تهدید می‌کرد که آن را پاره می‌کند و از آن خارج می‌شود، هرچند که این کار را هم عملی کرد، یکی از اهداف ترامپ این بود که جلوی لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بگیرد و از دو مسیر سعی در عملی کردن این موضوع داشت؛ مسیر نخست اینکه به عنوان یکی از اعضای برجام بحث استفاده از سیستمی که در این توافق طراحی شده است را برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی استفاده کند که خلاف مقررات بود، چراکه واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج شده است و حق ندارد به عنوان عضو برجام اقدامی کند.

 

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: راه دومی که آمریکایی‌ها برای جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران دنبال می‌کند، این است که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد، فشار‌های سیاسی و تمدید فشار‌های مختلف قطعنامه جدیدی را به تصویب برساند که اصل این قطعنامه در تضاد و تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ است.

 

او افزود: آمریکایی‌ها شاید خودشان هم حدس بزنند که این قطعنامه جدید در جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به نتیجه نمی‌رسد، ولی برای ایجاد فضای سیاسی، فشار‌های بیشتر به کشورمان و اهداف تبلیغاتی برای ریاست جمهوری آمریکا دست به این کار زدند.

 

سفیر پیشین ایران در لهستان و لیتوانی اضافه کرد: اگر آمریکایی‌ها بخواهند این قطعنامه جدید در جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که امروز در جلسه شورای امنیت مطرح می‌شود را تصویب کنند، دو شرط دارد اول اینکه هیچ  یک از اعضای دائم شورای امنیت آن را وتو نکنند.  شرط دوم این است که اگر کسی آن را وتو نکرد حداقل از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۹ عضو به آن رای دهند.

 

مهمانپرست تصریح کرد: غیر از آمریکا، ۴ عضو دائم شورای امنیت با این قطعنامه پیشنهادی واشنگتن مخالف هستند و از ۱۰ عضو دیگر باقیمانده باید ۸ عضو به پیشنهاد ایالات متحده آمریکا رای دهند و  هیچ کدام از کشور‌ها هم وتو نکنند، در حقیقت احتمال این اقدام بسیار ضعیف است و پیش بینی می‌شود که این قطعنامه بدون استفاده از حق وتو هم رای نیاورد، معتقدم در صورت فشار آوردن واشنگتن و مجبور کردن کشور‌ها برای دادن رای  مثبت به این قطعنامه پیشنهادی به احتمال زیاد با وتو روبه رو خواهد شد و تصویب نمی‌شود.

 

او افزود: آمریکایی‌ها به دنبال فضای سیاسی، تحرکات سیاسی و دور کردن اذهان مردم واشنگتن نسبت به مشکلات داخل کشور آمریکا به عملکرد ترامپ، هستند و سعی می‌کنند از هر ابزاری برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده کنند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: