صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 17
کد خبر: ۵۰۰۵

قانون درباره شرایط استیضاح رئیس جمهور چه می گوید؟

امروز رسانه ها از تلاش برخی از نمایندگان مجلس برای استیضاح رئیس جمهور خبر دادند. براساس اخبار منتشر شده تاکنون 10 نفر پای طرح مذکور را امضا کردند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ امروز رسانه ها خبری مبنی بر کلید خوردن طرح استیضاح رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی را منتشر کردند. بنا براخبار منتشر شده، این طرح توسط حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در 14 بند با محوریت مسائل اقتصادی دنبال می شود که تا کنون 10 نماینده آن را امضا کردند. اما پرسش اصلی این است براساس قانون، نمایندگان در چه شرایطی می توانند رئیس جمهور را استیضاح نمایند. برای پاسخ به این سوال در ادامه بندهای قانونی مرتبط با آن را مرور می کنیم:

 

ماده 1 - تقاضای رأی به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور وقتی قابل طرح در مجلس است که حداقل به امضای یک سوم نمایندگان‌منتخب رسیده باشد.


‌ماده 2 - تقاضای مزبور باید کتباً در جلسه علنی به رئیس مجلس داده شده، این تقاضا باید در اولین جلسه قرائت و از رسانه‌های گروهی به اطلاع‌عموم برسد.


‌ماده 3 - وقت برای مذاکره طرفین هر کدام حداکثر پنج ساعت خواهد بود که متناوباً انجام می‌پذیرد.


‌تبصره 1 : مدت صحبت برای هر یک از موافقین یا مخالفین حداکثر نیم ساعت خواهد بود که با رأی مجلس تا یک ساعت قابل تمدید است.


‌تبصره 2 : رئیس جمهور می‌تواند در جلسات شرکت نماید و پنج ساعت وقت به ایشان و نمایندگان موافق وی تعلق دارد و هر طور که بخواهند‌می‌توانند تقسیم نمایند.


‌ماده 4 - رأی‌گیری در مورد عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور علنی با ورقه بوده و با رأی دو سوم نمایندگان حاضر در جلسه به تصویب می‌رسد.


‌قانون فوق مشتمل بر چهار ماده و دو تبصره در جلسه علنی چهارشنبه 1360.3.27 با حضور اعضای شورای نگهبان به تصویب مجلس رسیده و‌شورای نگهبان آن را تأیید نموده است.

 

با این وصف، به نظر می رسد دنبال کنندگان این طرح، مسیر دشواری برای عملیاتی کردن طرح استیضاح رئیس جمهور را پیش رو دارند. لازم به ذکر است در شرایط کنونی کشور،  ضرورت دارد بیشتر از اینکه چنین طرح هایی که امنیت روانی جامعه را برهم می زند، توسط نمایندگان مجلس دنبال شود، تمرکز بر روی مطالبه گری عملی از مدیران و مسئولان برای خروج از انفعال و اصلاح نحوه مدیریت به خصوص در حوزه معیشت باشد.

نظر شما