صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 18
کد خبر: ۵۰۷۵

شفافیت مهمترین رکن توسعه اقتصادی

اقتصادهای شیشه ای، اقتصادهایی به شمار می روند که همه چیز آن هویداست وهمه می توانند شاهد اتفاقات درون آن باشند, این اقتصاد شیشه ای و شفاف منجر به گردش اطلاعات مالی و رصدهای پولی و مالی  توسط همه گروه های اجتماعی می شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ اگر در راستای شفافیت, ریشه کنی فساد اقتصادی، رانت و انحصار زدایی, کاهش شکاف طبقاتی و رفع تبعیض ها حرکت کنیم می توان بیان داشت به اقتصاد طاهر و پاکی رسیده ایم. هر اقتصادی که از آلودگی های مبتنی بر رانت، فساد و انحصار دور باشد مصداق اقتصاد طاهر به شمار می رود, اقتصادی که بدون رانت و فساد به رشد و توسعه می رسد و موجبات رانت زدایی را فراهم می کند اقتصادی سالم است که توسعه اقتصادی در آن ممکن  و شکاف های اجتماعی از آن زدوده می شود.

 

اقتصادهای شیشه ای را بشناسید

اقتصادهای شیشه ای، اقتصادهایی به شمار می روند که همه چیز آن هویداست وهمه می توانند شاهد اتفاقات درون آن باشند, این اقتصاد شیشه ای و شفاف منجر به گردش اطلاعات مالی و رصدهای پولی و مالی  توسط همه گروه های اجتماعی می شود, درچنین اقتصادی پنهان کاری و آلودگی و عملیات غیر اسلامی مانند ربا وجود ندارد. این اقتصاد مبتنی بر رشد بخش واقعی تولید است و از اقتصاد دلال و سودا محور دور است, اقتصاد خالص و طاهر دارای چنین مصادیقی است.

 

اقتصاد ایران آلوده به رانت و فساد

متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون که چهارمین دهه خود را پشت سر گذاشته است دولتها توفیقی در ایجاد شفافیت اقتصادی نداشته اند و سیستم اقتصاد کشور همواره آلوده به رانت و فساد بوده است و این موضوع منجر به نارضایتی مردم,عدم شفافیت و تشدید شکاف اجتماعی شده است. عدم شفافیت قانون و سوء استفاده از مقام و موقعیتها, ساختارهای فساد آمیز در سیستم های اداری منجر به عدم مبارزه با فساد به صورت واقعی شده هر چند مقام معظم رهبری از سال 80 با ابلاغ فرمان هشت ماده ای و در سالهای بعد با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر مبارزه با فساد تاکید داشتند اما به دلیل عدم اراده دولتمردان این مهم محقق نشده است. نهادهای نظارتی و سیاست گذاری کشور موفق به ایجاد شرایط و بسترهای لازم برای تحقق اقتصاد پاک و طاهر نشده اند، لذا یکی از مشکلات اقتصاد ایران بعد از چهل سالگی, آلودگی به فساد و ظهور و تولید سلطان های اقتصادی شده است.

 

تبعات اقتصاد غیر شفاف چیست؟

با ناپاک و غیر طاهر شدن اقتصاد شاهد افزایش تبعاتی از جمله از بین رفتن اقتصاد کارآمد هستیم که جایگزین آن اقتصاد سوداگری و دلالی است؛ افزایش نابرابری و تشدید فقر دهک های پایین جامعه و توسعه شکاف طبقاتی و افزایش نارضایتی اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی و سرکوب اعتماد ملی از جمله تبعات گسترش فساد اقتصادی است که متاسفانه به دلیل ظهور شبه مدرنیته و اقتصاد لیبرالیستی نمونه هایی از آن در اقتصاد ایران ظهور وتوسعه پیدا کرده که منجر به تشدید معضلاتی در اقتصاد کشور شده است.

 

بهره سخن

درچهل سالگی انقلاب اسلامی و در آستانه ورود به پنجمین دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تنها راه تحقق منویات مقام معظم رهبری در ایجاد اقتصاد طاهر و عدالت اقتصادی شفاف سازی است, باید بپذیریم گزینه دیگری غیر از شفاف سازی اقتصادی نداریم, از این رو ایجاد پایگاه های اطلاعاتی و تجمیع آن با توجه به برقراری کامل سیستمهای دولت الکترونیک بسیار الزامی است. یادمان نرود این مهم زمانی محقق می شود که دست انسانها را  از گلوگاه های فساد و انحصارها کوتاه کنیم, گلوگاه های فساد در سیستم های مالیاتی تا گمرک و سایر نهادها همه وهمه باید خشکانده شوند تا تمامی بده بستانهای اقتصادی درون ساختمان شیشه ای در منظر عموم مردم قرار بگیرد.

 

تجربه همه کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که آمارهای پایین فساد اقتصادی دارند نشان می دهد که آنها مجهز به دولت الکترونیک هستند و با حذف انسانها در مراکزی که  امکان فساد مالی وجود دارد به کاهش فساد اقتصادی و ایجاد شفافیت کمک کرده اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: