صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 18
کد خبر: ۵۱۰۲۸
علی عبدی، کارشناس مسائل لبنان در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا سعد حریری در تداوم ناآرامی های لبنان نقشی دارد؟

علی عبدی: در مساله گروگان گرفته شدن حریری توسط بن سلمان دیدیم که با وجود در اختیار داشتن دولت قادر به حرکتی مفید نبود و مجبور شد استعفا بدهد. سعد حریری و جریان مارونی ها به رهبری سمیر جعجع و کسانی مثل جمبلات در تلاش برای ماهی گرفتن از این آب گل آلود هستند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی عبدی، کارشناس مسائل لبنان در گفت و گو در خصوص مشکلات و اعتراضات مردم بر این باور است که دولت لبنان زیر شدیدترین تحریم ها قرار گرفته است. بانک های لبنان امروز مشکل دارند و از حیث تحریم های ارزی مشکلاتی جدی دارند با اجرایی شدن قانون سزار وضعیت لبنان بدتر خواهد شد و این وضعیت به اقشار مختلف لبنان فشار می آورد.

 

وی در ادامه افزود: جناح اپوزیسیون دولت که به معنایی جناح ضد مقاومت تلقی می شود می خواهد این وضعیت را به بهانه ای برای پایین کشیدن دولت حسن دیاب و جریان حزب الله تبدیل کند. البته فراخوان ها مورد استقبال قرار نگرفته است و این طیف فعلا سنگ روی یخ شده است. در یک دو روز گذشته تجمعاتی روبروی سفارت آمریکا برگزار شد که به دخالت های سفیر آمریکا در امور داخلی لبنان اعتراض شد.

 

این تحلیلگر مسائل لبنان درباره راه حل لبنان در باره این اعتراضات گفت: دولت به شدت تحت فشار است ولی تا امروز به خوبی مقاومت کرده است و بدنه اجتماعی لبنان به خوبی ایستادگی کرده است. در این شرایط یکی از راهکارها کمک جمهوری اسلامی به دولت لبنان است. این کمک ها می تواند هم به لحاظ کالایی و هم به لحاظ داد و ستد های غیر از ارز دلار باشد. همچنین بحث سوخت که لبنان به شدت از این منظر دچار مشکل است. این مثل حرکتی خواهد بود که در مورد ونزوئلا انجام شد. این برخورد می تواند روابط را محکمتر کند و تلاش های جناح ضد مقاومت را سست گرداند.

 

عبدی در پاسخ به این سوال هدف از امریکا که کمک کننده این اعتراضات است چیست گفت: بحث خلع سلاح مد نظر است. دولت را زیر فشار قرار می دهند تا زیر بار این امر برود ولی دولت لبنان به واقع چنین توانایی ندارد. و این کار به سادگی میسر نیست. امروز هدف فشار بر بدنه اجتماعی لبنان وارد می شود تا دولت را تسلیم خواسته های آمریکا بکند این دقیقا مشابه کاری است که در ایران رخ می دهد. این نگاه آمریکایی بسیار کوته بینانه است و سعی دارند با افزودن فشارهای معیشتی بر مردم دولت و حزب الله را تحت فشار بگذارند.

 

وی درباره اینکه راه حل لبنان نیتواند سیاسی باشد ولی مخالفان موفق این موضوع نیستند تصریح کرد: دولت لبنان مشکلی ندارد ولی جریان مخالف دولت و حزب الله اهل گفتگو نیست این طیف فقط به دنبال برد است و می خواهند همه چیز را برای خود تصاحب کنند ولی بر اساس معادلات حاکم بر لبنان اکثریتی برای اعمال نفوذ ندارند و در صدد اعمال زور و کارهای غیر قانونی هستند.

 

عبدی در پاسخ به این سوال، امکان دارد تمامی این تلاش ها در راستای تضعیف حزب الله است گفت: پس پرده هدف همین است و در این فکر هستند که زمین خوردن دولتی که با توافق حزب الله بر سر کار آمده است می تواند این تلقی را ایجاد کند که حزب الله ناکارآمد است و از پس مشکلات نمی آید.

 

وی با اشاره به اجرایی شدن قانون سزار گفت: باید مناسبات اقتصادی داخلی تقویت شود و این امر جز با حذف دلار از معادلات تجاری ممکن نیست چون بالا بودن ارزش دلار تأثیر قانون سزار را افزایش خواهد داد. با ورود به فصل پاییز و زمستان و نیاز به سوخت شرایط لبنان دشوار خواهد شد و نیاز به ورود ایران حس می شود.

 

این تحلیلگر مسائل لبنان با اشاره به نقش سعد حریری در این اعتراضان گفت: قطعا نقش دارد ولی او بارها بی‌کفایتی خود را اثبات کرده است. در مساله گروگان گرفته شدن او توسط بن سلمان دیدیم که با وجود در اختیار داشتن دولت قادر به حرکتی مفید نبود و مجبور شد استعفا بدهد. سعد حریری و جریان مارونی ها به رهبری سمیر جعجع و کسانی مثل جمبلات در تلاش برای ماهی گرفتن از این آب گل آلود هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: