صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۰۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 18
کد خبر: ۵۱۱۱۷

ماجرای اظهارات منتسب به احمدی بیغش نماینده شازند درباره واگذاری جزایر ایرانی به چین

پس از اظهارات جنجالی نماینده شازند در مورد واگذاری جزایر ایران به چین و واکنش وازت خارجه به این اظهارات، این نماینده مجلس صحبت های خود را پس گرفته و اعلام کرده است: با شهامت می گویم خلط کلامی بود.

به گزارش راهبرد معاصر ماجرا  پس از نشست محمد جواد ظریف با نمایندگان مجلس در کمیسیون امنیت ملی و ارائه توضیحات وی آغاز شد. در آن جلسه ظریف توضیحاتی ارائه داد تا مناقشات مربوط به واگذاری جزایر ایرانی به چینی ها  به پایان برسد اما گویا این توضیحات کافی نبود چرا که برخی از نمایندگان مجلس همچنان به  واکنش‌های متناقض خود ادامه دادند. یکی از اظهارات جنجالی مربوط به محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند بود که در گفت‌وگویی با شبکه یک سیما اعلام کرد که واگذاری و انتقال جزایر ایرانی به چین با اختیار تام صحت داشته است و این پیگیری های مردم و مجلس بود که مانع  انجام چنین اتفاقی شده است. این اظهار نظر احمدی بیغش بازتاب بسیاری در رسانه ها داشته و بسیاری به دنبال پاسخ این سوال بودند که ایا واگذاری جزایر ایران به چین صحت داشته است؟ موضوعی که باعث شد وزارت امور خارجه به سرعت به آن واکنش نشان داده و در اطلاعیه ای سخنان احمدی بیغش درباره جزایر ایرانی را از اساس کذب بداند.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه امده است که تکرار این گونه ادعاهای بی اساس ضربه شدیدی را به منافع جمهوری اسلامی ایران می زند و به همین دلیل  از هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی  درخواست شده است تا نسبت به این گونه ادعا ها از سوی نمایندگان مردم رسیدگی شایسته صورت گیرد.

البته وزارت خارجه در ادامه اطلاعیه  درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین اعلام کرده است که این سند همکاری حکایت از اعتماد عالی و روابط جامع راهبردی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین حکایت دارد، افتخار آمیز و در راستای منافع ملی است و انتظار این بود که پس از توضیحات مفصل وزیر محترم امور خارجه در نشست هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، شاهد تکرار اینگونه مطالب که در عمل ضربه به اعتبار اظهارات نمایندگان مجلس و خدشه به منافع ملی است، نباشیم.

در این میان  خود احمدی بیغش نیز امروز در مصاحبه ای از اظهارات قبلی خود عقب نشینی کرده و گفته است: هرگز نگفته ام جزایر ایرانی به چینی ها واگذار شده است. بنده به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم که یک واگذاری در حال شکل گرفتن بوده و طرح این موضوع بیشتر شبیه به یک «دیوانگی» است.

بیغش ادامه داده : فرض کنیم که نماینده مجلس در خصوص یک موضوع نیز اظهارنظر کند، نباید اینگونه برخورد شود که آن نماینده چرا دنیا را به هم کوبیده است؟

البته وی در پایان صحبت های خود اعلام کرده است  که صحبتهایش آیه قران نیست که همگی درست باشند.«احتمال دارد که ما در روز موضوعاتی که مطرح کنیم که بعدا متوجه اشتباه بودن آنها شویم. به همین دلیل نیز بنده با شهامت اعلام می‌کنم که آنچه در آن مصاحبه گفتم تنها یک «خلط کلامی» بوده است.»

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: