صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 19
کد خبر: ۵۱۴۱

تنش در روابط ورشو - تل‌آویو و لغو نشست ویشگراد

به دنبال تشدید تنش دیپلماتیک میان ورشو و تل‌آویو و لغو سفر وزیرخارجه لهستان به تل‌آویو، مقامات صهیونیستی اعلام کردند که نشست گروه ویشگراد در قدس برگزار نخواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پی بالا گرفتن تنش دیپلماتیک میان ورشو و تل‌آویو و لغو سفر وزیرخارجه لهستان به تل‌آویو، مقامات صهیونیستی اعلام کردند که نشست گروه ویشگراد در قدس برگزار نخواهد شد.

 

این نشست قرار بود این هفته با حضور کشورهای عضو گروه ویشگراد شامل اسلواکی، جمهوری چک، مجارستان و لهستان همراه با رژیم صهیونیستی برگزار شود. آندره بابیس، نخست وزیر جمهوری چک با اشاره به لغو این نشست، گفت: گفتگوهای دوجانبه جانشین نشست ویشگراد خواهد شد.


جرقه آغاز تنش میان روابط تل‌آویو- ورشو در جریان کنفرانس ورشو زده شد. زمانی که بنیامین نتانیاهو گفت لهستانی‌ها در جریان هولوکاست در جنگ جهانی دوم با نازی‌ها همکاری کرده‌اند. اظهارات نتانیاهو در واکنش به قانون تازه‌ هولوکاست در لهستان ایراد شد. بر مبنای این قانون، هرگونه اظهارنظری مبنی بر دخالت لهستان در کشتار یهودیان، چه به عنوان دولت و چه به عنوان ملت، ممنوع است. وزارت خارجه لهستان اظهارات نتانیاهو را نه تنها توهین آمیز که سبب بروز احساسات ضد لهستانی و ضد یهودی دانست.


در پی سخنان نتانیاهو، لهستان سفیر رژیم صهیونیستی در ورشو را احضار کرد. در مقابل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد منظور بنیامین نتانیاهو نه تمامی مردم لهستان، بلکه بخشی بوده است که با دولت آلمان نازی همکاری می‌کرده‌اند. با این حال تنش بار دیگر زمانی بالا گرفت که کاتس وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی طی یک اظهار نظر تازه گفت: لهستانی‌ها از نوزادی یهودستیزی را با شیر مادرانشان می‌مکند.


این گفته های وزیرخارجه رژیم صهیونیستی در واقع نقل قولی از اسحاق شامیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سال‌های دهه هشتاد و نود میلادی بود.

 

وزیرخارجه لهستان در پی این اظهارات سفر خود را به رژیم صهیونیستی لغو کرد. آندژی دودا  رئیس جمهوری لهستان، هفته گذشته در واکنش به سخنان بنیامین نتانیاهو مبنی بر هم‌دستی لهستانی‌ها با دولت آلمان نازی خواستار تغییر برگزاری نشست ویشگراد از بیت المقدس به ورشو شده بود.


لغو نشست ویشگراد بازتاب گسترده ای در رسانه های عبری داشته است:

روزنامه یدیعوت آحرونوت امروز در دو گزارش به این رخداد پرداخته است که عناوین آن به شرح زیر است: 1. از قانون یهودی ستیزی تا لغو نشست ویشگراد؛ نشانه های تنش در روابط اسرائیل و لهستان. 2. یهودیانی که همواره در کنار لهستان بوده اند و از مواضع سران اسرائیلی نارضایتی دارند.

 

روزنامه هاآرتص: نشست ویشگراد با اعلام کشورهای اروپایی لغو شد.

 

روزنامه معاریو: مقامات اروپایی از لغو نشست ویشگراد در قدس خبر دادند؛ نشست های دوجانبه جایگزین می‌شود.

 

روزنامه اسرائیل هیوم: با عدم مشارکت سران اسلواکی، لهستان، چک و مجارستان نشست ویشگراد لغو شد.

 

پایگاه واللا: نشست ویشگراد در پی سخنان جنجالی نتانیاهو و کاتس لغو شد.

 

کانال 13 تلویزیون اسرائیل: تنش شدید در روابط اسرائیل و لهستان پس از تبادل اتهامات در مساله یهودی ستیزی

 

ویرژینی هرتز، کارشناس بین المللی شبکه فرانس ۲۴ اعلام کرد برگزار نشدن نشست بین المللی در قدس تلاش نتانیاهو را برای کسب اعتبار در آستانه انتخابات با شکست مواجه کرد. وی اعلام کرد برگزار نشدن نشست بین المللی در بیت المقدس تلاش نتانیاهو برای کسب اعتبار در آستانه انتخابات زودهنگام را با شکست مواجه کرد.

 

ویرژینی در مصاحبه با این شبکه درباره روند لغو نشست ویشگراد گفت: «لهستانی‌ها به علت سخنان (نخست وزیر و وزیر امور خارجه سرزمین‌های اشغالی) که برخی اتباع لهستانی را به همدستی در هولوکاست متهم کردند به این نشست نرفتند که در نهایت باعث لغو آن شد.»

 

وی افزود: «آن‌ها بر این باورند که اسراییلی‌ها زیاده روی کرده اند. هفته قبل اظهارات بنیامین نتانیاهو در این باره درد سر ساز شده بود که به نوعی حل و فصل گردید، اما در ادامه وزیر امور خارجه جدید که از حزب لیکود، همان حزب نخست وزیر، است، مطالب مشابهی را مطرح کرد. وزیر جدید همچنین فرد نزدیک به نتانیاهو و شاید رقیب اش در انتخابات پیش رو باشد.»

 

ویرژینی هرتز گفت: «اینک این سوال مطرح است که وی شاید عامدانه این مطالب را به زبان آورده است تا نخست وزیر نتانیاهو را که قرار بود برگزار کننده نشست بین المللی بیت المقدس باشد، در حوزه سیاست گشایش به سوی کشور‌های شرق اروپا در شرایط سخت قرار دهد.»

 

کارشناس فرانس ۲۴ درباره گروه ویشگراد و منافع برگزاری نشست با این گروه برای نخست وزیر سرزمین‌های اشغالی گفت: «این نشست برای بنیامین نتانیاهو در آستانه انتخابات فرصتی برای کسب اعتبار بود. وی به اتهام فساد تحت تعقیب قضایی قرار دارد. از سوی دیگر این نشست می‌توانست اولین نشست بیت المللی قابل برگزاری در بیت المقدس بعد از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ باشد.»

 

وی افزود: «همچنین این نشست با کشور‌های شرق اروپا برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی فرصتی بود تا با موضع فراگیر اروپا علیه وی و انتخاب هایش مقابله کند، به طور مثال باید به مخالفت اتحادیه اروپا با شهرک سازی و انتقال پایتخت به بیت المقدس اشاره کنم. نتانیاهو می‌خواست با این چهار کشور شرق اروپا نوعی اتحاد راهبردی برقرار کند. برای چهار کشور یادشده نیز این نشست فرصتی برای دیده شدن در خارج از مرزهایشان بود.»

 

این کارشناس بین المللی گفت: «گروه ویشگراد بعد از فروپاشی دیوار برلین برای تسریع الحاق به اتحادیه اروپا تشکیل شد. این کشور‌ها تا قبل از آن اعضای اصلی بلوک شرق نزدیک به شوروی (سابق) شناخته می‌شدند. این کشور‌ها از جمله اعضای اتحادیه اروپا هستند که در بستر برنامه‌های اتحادیه خیلی اعتراض می‌کنند و اغلب دولت‌های راست گرا و پوپولیست دارند و در مجموع می‌خواهند جایگاه خودشان را در اتحادیه متمایز کنند.»

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: