صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 21
کد خبر: ۵۱۴۸۲
آلبرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

بانک مرکزی متولی بازار ارز است

آلبرت بغریان: بانک مرکزی متولی نرخ ارز است و در هیچ کجای دنیا کسی قدرتی بیشتر از بانک مرکزی ندارد که بتواند بازاری را هدایت کند. او بیشترین اختیار را دارد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ البرت بغزیان تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره دلیل افزایش قیمت ارز گفت: باید دید بانک مرکزی چه می گوید؟ ولی بانک مرکزی کاملا سکوت کرده و اوراق ودیعه را معرفی کرده‌اند که مثل اوراق قرضه می ماند و زمانی دو ساله دارد و کاهش رشد نقدینگی را در پی دارد که می تواند یکی دو درصد کاهش نرخ به همراه داشته باشد. ولی در مقابل کاهش ارزش خارجی پول که مسلما بر قیمت ها اثرگذار است چنین سکوتی نشانه چه می تواند باشد؟ جزء اینکه بازار اطلاعاتی را از بانک مرکزی دریافت می کند که تمایل به نگهداری این نرخ در محدوده ای دارد که چندان برای اقتصاد مخرب نباشد.

 

وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط کشور و وضعیت اقتصادی حاکم بالاتر رفتن این نرخ اصلا به صلاح کشور نیست. اینکه همه چیز را به هم می ریزد و قیمت ها را به شکل لحظه ای بالا می برد و به تورم دامن می زند که این به نفع اقتصاد کشور اصلا نیست. باید از بانک مرکزی پرسید چه دخالتی در ارز و اقتصاد داشت که امروز آن را انجام نمی دهد؟ آیا زمانی که نرخ به 11 هزار تومان رسید بانک مرکزی بعد از اعلام کاهش دادن هیجانات بازار عملا در حال تزریق نرخ ارز بود یا از طریق فشار بر روی صرافی ها نرخ را حفظ کرده بود؟

 

بغزیان در پاسخ به این سوال، با توجه به شرایطی که پیش امده و همه بازارها را تحت تاثیر قرار داده است مهمترین راهکار برای کنترل موضوع چیست؟ تصریح کرد: تعیین رژیم ارزی مثل ترکیه، عربستان، امارات و کویت که همه رژیم ارزی دارند یعنی محدوده نرخ ارز را کجا و با چه ابزاری برقرار خواهید کرد؟ امروز کشورهای بسیاری درگیر کرونا هستند و کشورهای منطقه از کاهش قیمت نفت متاثر شده اند. چرا بانک مرکزی اراده کنترل نرخ ارز را ندارد. اگر این کار به معنی تأمین کسری بودجه دولت باشد عملاً بر مشکلات دولت می افزاید و بانک مرکزی باید در این مورد جوابگو باشد.

 

او اضافه کرد: این اقدامات در حوزه اختیارات و وظایف بانک مرکزی است و تا او نخواهد چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد. به نظر من، خواست بانک مرکزی افزایش پیدا کردن قیمت دلار است و باید در این مورد توضیح بدهد اگر بانک مرکزی نگران است چرا تابلوی صرافی را بالاتر می زند؟ من هم دلیلی برای ان نیافته ام جز اینکه اراده بانک مرکزی بر این اتفاق است و می خواهد آن را انجام بدهد. خیابان فردوسی نزدیک بانک مرکزی است و اینجا جایی است که اخبار را از بانک مرکزی می‌گیرد.

 

بغریان در پایخ به این سوال، آیا بازیگر اصلی این داستان تنها بانک مرکزی است یا دست های دیگری نیز در این بین وجود دارد؟ تصریح کرد: بانک مرکزی متولی نرخ ارز است و در هیچ کجای دنیا کسی قدرتی بیشتر از بانک مرکزی ندارد که بتواند بازاری را هدایت کند. او بیشترین اختیار را دارد. من نمی توانم بپذیرم که بانک حریف صادر کننده ها نمی شود مگر اینکه مساله بانک مرکزی نیست و مصلحت در کار است که اینچنین رفتاری دارد و به کاهش ارزش خارجی پول، تن می‌دهد. روزی که بانک مرکزی گفت من از شنبه به بخش ارز خبر خوشی خواهم داد این اتفاق افتاده است. این شنبه آمد و خبری نشد و این یعنی بانک مرکزی مثل چوپان دروغگو عمل کرده است ولی این هم بعید است از تیم بانک مرکزی که چنین تصمیماتی را بدون مصلحت انگاری گرفته باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: