صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 26
کد خبر: ۵۲۲۵۶

ماجرای بمبگذاری ارشاد کریمی پیمانکار نطنز صحت دارد؟

این روزها ادعایی درباره بمبگذاری ارشاد کریمی پیمانکار نطنز مطرح شده و گفته می شود ارشاد کریمی سال ها پیمانکار سایت نطنز بوده است.

به گزارش راهبرد معاصر ماجرای بمبگذاری ارشاد کریمی پیمانکار نطنز این روزها قوت بیشتری گرفته و این ادعا توسط کانال سپاه سایبری اعلام شده اس. بر اساس این ادعا عامل اصلی انفجار سایت هسته ای نظنز شناسایی شده و آن ارشاد کریمی است که سال ها پیمانکار سایت نظنز بوده و راه اندازی چرخه غنی سازی در اختیار او بوده است.

گفته می  شود او به وسیه تیم خود سالن سانتریفیوژها را منفجر کرده و خسارت بزرگی به صنعت هسته ای کشور وارد کرده است. این در حالی است که گفته می شود صلاحیت ارشاد کریمی توسط اداره اطلاعات اصفهان تائید شده است.

آما آنچه باعث شده است که این ادعا  بیشتر محل توجه قرار گیرد این است که پیش تر آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان  در صحبت درباره جزئیات حادثه نظنز دخالت پیمانکار در انفجار سایت نطنز را تائید کرده بود.

 

تائید امام جمعه اصفهان

آیت الله طباطبایی گفته بود:

انفجاری در نطنز افتاد که خارجی‌ها این موضوع را بزرگ کردند. تنها یک سالن خارج از بخش سانتریفیوژها مشکل پیدا کرده بود و این تنها برای امتحان و آزمایش بود؛ این موارد را پیمانکاران خارجی نصب و تعمیر می‌کنند البته همه این دستگاه‌ها برای به کارگیری بررسی می‌شوند. وسایل این سالن دچار مشکلاتی شدند و موادی که زیر دستگاه‌ها بوده باعث انفجار شده است، نه هواپیمایی آمده و نه مشکلی بوده و همه موارد در حال بررسی است و به هیچ وجه پخش مواد رادیواکتیو هم رخ نداده است. همه مسئولان انرژی هسته‌ای در حال بررسی هستند و نباید این مسائل را پیش روی دشمنان بزرگ کرد. ۱۹۲ کشور با آمریکا مخالفت کردند و تحریم‌های بیشتر ایران را بسیاری از سران کشورها قبول نکردند چرا که دنیا را با ایران اسلامی آشنا کردیم و دنیا متوجه دسیسه‌های آمریکا و اسرائیل شده است که امیدوارم خداوند توفیق مقاومت در برابر دشمنان با تمام سختی‌هایش را به ما بدهد.

توئیت کریمی قدوسی

در این میان جواد کریمی قدوسی در مطلبی در صفحه توییتر خود با هشتگ «نطنز» نوشته است: «حراست مراکز هسته‌ای موظف می‌باشند کلیه تجهیزات و ماشین آلات جدید را قبل از ورود به سایتهای هسته‌ای اسکن، آزمایش و بررسی کامل نموده تا از ایجاد رخنه نفوذ دشمن برای فرستادن عوامل نفوذی در چهره پیمانکار و مجری طرح مانع ایجاد نمایند.»

البته هنوز به صورت رسمی بازداشت کریمی تایید نشده و ممکن است اخبار تایید نشده در روز‌های آینده تکذیب شود.

حادثه نطنز

حادثهٔ نطنز انفجار یا آتش‌سوزی بود که پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ (به وقت محلی در ساعت یک شب) در تأسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد. تأسیسات هسته‌ای نطنز در شمال استان اصفهان، یکی از مهم‌ترین سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران به حساب می‌آید. 

١٢ تیرماه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران وقوع حادثه در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز در مرکز استان اصفهان را اعلام کرد و گفت که بامداد امروز به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد، ولی هیچ تلفات جانی نداشت و به فعالیت‌های کل مجموعه لطمه‌ای وارد نکرد.این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.

بعد از آن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسات جداگانه ای با حضور صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و محمود علوی وزیر اطلاعات به ابعاد این حادثه پرداخته و هیأتی از این کمیسیون نیز بازدیدی از سایت نطنز داشتند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: