صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۲۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 27
کد خبر: ۵۲۴۴۴

آخرین اخبار از برگزاری کنکور/ لغو کنکور سراسری صحت دارد؟

آخرین اخبار از برگزاری کنکور نشان می دهد که همچنان این موضوع محل مناقشه است. در این میان یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفته است که وزارت بهداشت با برگزاری کنکور سراسری مخالف است.

به گزارش راهبرد معاصر آخرین اخبار کنکور نشان از وضعیت نامشخص برگزاری کنکور دارد. در این میان خبری در رسانه ها منتشر شده است که بر اساس آن یک منبع آگاه  در وزارت بهداشت گفته است کنکور دکتری قطعا در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد و پس از  بررسی کیفیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در این آزمون در مورد برگزاری کنکور کارشناسی ارشد تصمیم گیری می شود. همچنین به گفته او هنوز درباره کنکور سراسر هیچ تصمیمی گرفته نشده است. این در حالی است که امروز نادری عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از مخالفت وزارت بهداشت با برگزاری کنکور خبر داده و اعلان کرده است که اگر از تصمیم وزیر بهداشت  از سوی سازمان سنجش و وزارت علوم تبعیت نشود با آنها برخورد جدی می کنیم. در این میان اما امروز سخنگوی کمیسیون آموزش گفته است وزارت علوم به برگزاری کنکور اصرار دارد و مصر است که هیچ تغییری در برنامه برگزاری آن صورت نگیرد اما با این حال ما تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم. نمی‌توانیم در کار ستاد ملی دخالت کنیم و بگوییم زمان را جلو و عقب کند. اما با این حال او گفته است در صورتی که ببینیم جان بچه های مردم در خطر است ورود می کنیم.

اما بر اساس گفته های امروز زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس طرح تعویق برگزاری کنکور سراسری، آزمون کارشناسی ارشد و دستیاری پزشکی هفته آینده در مجلس رسیدگی می‌شود. وی از تهیه یک طرح دو فوریتی برای تعویق کنکور سراسری، آزمون کارشناسی ارشد و دستیاری پزشکی خبر داده  که پیش نویس آن آماده است.

 

الهیان گفته در شرایط شیوع ویروس کرونا به صلاح نیست که آزمون‌های مذکور برگزار شود چرا که جان داوطلبان و خانواده‌های آنان در خطر است و پیام‌ها و تماس‌های متعددی از سوی داوطلبان به نمایندگان واصل شده مبنی بر اینکه کنکور و آزمون‌های مذکور به تعویق بیفتد.

 

 

وزارت علوم اصرار به برگزاری کنکور دارد

 

احمدحسین فلاحیدرباره دغدغه دواطلبان تمامی کنکورهای سراسری مبنی بر این‌که گفته می‌شود آزمون‌های پیش رو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود اما تجربه نشان داده است که این پروتکل‌ها دقیق رعایت نمی‌شود و اینکه آیا مجلس در صورت برگزاری روی نحوه اجرای این امر نظارت خواهد داشت، گفت: در بحث کنکور ما چندین جلسه برگزار کردیم و مباحثی هم صورت گرفت.

 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله کنکور و پروتکل‌‌های بهداشتی که از آن صحبت می‌شود، به ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد.

 

وی تاکید کرد: درخصوص جنبه نظارتی باید بگویم اگر جایی مشاهده کنیم که پروتکل‌ها رعایت نشده، قطعا تذکر لازم را خواهیم داد، اما تصمیم‌گیری در اختیار مجلس و کمیسیون با توجه به وضعیت بهداشتی کشور نیست و ستاد ملی است که باید تصمیم بگیرد.

 

 

وزارت بهداشت مخالف برگزاری کنکور است

 

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست مشترک با وزیر بهداشت با محوریت زمان برگزاری کنکور اظهار داشت: جلسه ما با آقای نمکی وزیر بهداشت جلسه بسیار خوبی بود.

 

وی درباره جزئیات این جلسه افزود: آقای نمکی یک نامه پنج بندی در این جلسه تقدیم کرد که یک پروتکل‌نامه بود و به آقای رئیسی معاون وزارت بهداشت ابلاغ شده بود؛ همچنین رونوشت آن به مسئولان ذی‌ربط از جمله آقای غلامی وزیر علوم بود. طی این پروتکل‌نامه، در پنج مورد پروتکل‌ها به طور شفاف ابلاغ شده است که پروتکل‌های کنکور دکتری است که باید همه مو به مو اجرا شوند.

 

نادری گفت: اگر پنج بند این پروتکل اجرا نشود آقای نمکی وزیر بهداشت با برگزاری کنکور ارشد مخالفت جدی خواهد کرد و ما هم در مجلس مخالفت جدی خواهیم داشت.

وی در ادامه با تشریح جزئیات پروتکل پنج محوری که از سوی وزارت بهداشت به معاونت وزارت بهداشت و همچنین وزارت علوم ابلاغ شده است، عنوان کرد: این پروتکل‌ها شامل نحوه چینش و جانمایی داوطلبان، چیدمان، تهویه، شرایط محیطی و همچنین ماسک‌گذاری و گشتن و احراز هویت و نحوه بازرسی‌ها و گردهمایی‌ها است که پروتکل کامل و جامع پنج بندی است که چندین باید و الزام را برای مسئولان مربوطه به برگزاری کنکور به دنبال دارد.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع این پروتکل‌ها یک پایلوتی است برای اینکه ببینیم سازمان سنجش چگونه این آزمون را برگزار می‌کند.

 

نادری افزود: اگر کنکور دکتری را برگزار کردند و این پروتکل‌ها به خوبی اجرا نشد قاعدتاً برای کنکور ارشد، جدی خواهیم گرفت و با هماهنگی وزیر بهداشت جلوی برگزاری آن را خواهیم گرفت و قطعاً برگزار نخواهد شد. پس اگر پروتکل‌های مشخص شده در کنکور دکتری رعایت نشود قطعاً و حتماً کنکور ارشد برگزار نخواهد شد.

 

وی همچنین در خصوص جزئیات و زمان برگزاری کنکور کارشناسی بیان کرد: وزیر بهداشت به طور کلی مخالف برگزاری کنکور کارشناسی در این شرایط است و البته در این موضوع این یک اتفاق نظر بین وزارت بهداشت و ما وجود داشت که نهایتاً ما به این نتیجه رسیدیم که کنکور سراسری در حال حاضر و در شرایط فعلی نباید برگزار شود و برگزاری آن در چنین وضعیتی به صلاح نیست اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌ایم.

 

نادری اظهار داشت: باید در خصوص کنکور کارشناسی بررسی‌های بیشتری شود تا براساس آن تصمیمات نهایی اخذ شود اما در حال حاضر قطعاً برگزاری کنکور سراسری به صلاح نیست. فلاحی گفت: اگر مشاهده کنیم قوانین رعایت نمی‌شود و جان بچه‌های مردم در خطر است ورود می‌کنیم و تذکر می‌دهیم اما باز هم تاکید می‌کنم که تصمیم‌گیری در اختیار کمیسیون نیست.

وی تاکید کرد: وزارت علوم بسیار اصرار دارد کنکور سر وقتش برگزار شود و هیچ تغییری هم در آن صورت نگیرد اما در این مورد هم باز تصمیم با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌توانیم در کار ستاد ملی دخالت کنیم و بگوییم زمان را جلو و عقب کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: