صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 07
کد خبر: ۵۳۸۷۶

جزئیات گشایش اقتصادی مورد نظر رئیس جمهور چیست؟

با اظهارات حسن روحانی در روزهای گذشته، بازار گمانه زنی ها و شایعات درباره اینکه، گشایش اقتصادی مورد نظر چیست؟ توسط رسانه ها و تحلیلگران داغ شده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در چند روز اخیر رئیس جمهور و رئیس مجلس از گشایش قریب الوقوع اقتصادی در کشور خبر دادند که هفته گیش رو رونمایی خواهد شد. با این اظهارات بازار گمانه زنی ها و شایعات درباره اینکه، گشایش اقتصادی مورد نظر چیست؟ توسط رسانه ها و تحلیلگران مطرح می شود. براساس جمع بندی صورت گرفته از پیش بینی های صورت گرفته، چهار احتمال ذیل درباره جزئیات این اقدام مورد اشاره قرار گرفته است:

 

1-فروش اوراق نفت به مردم از طریق بورس با هدف تامین مالی

 

2-پذیرش لوایح FATF در ازای آزادسازی منابع ارزی؛ که البته این گزینه رسما توسط دفتر روابط عمومی دولت تکذیب شد.

 

3-رونمایی از CIPS (سیستم چینی جایگزین سوئیفت) و تسهیل شدن مبادلات خارجی

 

4- برداشت از صندوق توسعه ملی

 

از میان 4 گزینه مطروحه با توجه به تاکید روحانی مبنی بر لزوم اعطای مجوز از سوی رهبرمعظم انقلاب برای اجرای این اقدام، گزینه 1 و 4 از احتمال بیشتری برای طرح شدن برخوردار است. از میان این دو گزینه، با توجه به اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی یک گزینه معمول نیست و از طرفی هم از دید تحلیلگران گشایش اقتصادی هم محسوب نمی شود احتمال ضعیف تری است ولی گزینه فروش اورق نفت به مردم به سه دلیل می تواند از احتمال بیشتری برای اجرا برخوردار باشد:

 

 الف: ناتوانی در فروش نفت به میزان پیش بینی شده در بودجه با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه

 

ب: افزایش روزافزون نقدینگی در جامعه و لزوم ارائه طرحی برای مهار و جذب آن

 

ج: لزوم تامین مالی دولت برای جبران کسری بودجه

 

با توجه به موارد مذکور اگرچه فروش اوراق نفت به مردم می تواند گزینه مناسبی باشد ولی به دلیل تجربه ناموفق بورس انرژی، این اقدام قبل از هر چیزی نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد و ایجاد ابهام درباره جزئیات آن، فرصت کار کارشناسی و اخذ دیدگاه تحلیلگران درباره آن را سلب می کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: