صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۵۶
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 12
کد خبر: ۵۴۳۴۹
تبعات اجرای سناريوي «دومين 11 سپتامبر»؛ این بار در بیروت

انفجار بيروت به سود چه کسانی است؟

اگر به اقدامات آمريكا و رژیم صهیونیستی ظرف چهار ماه اخير دقت كنيم موارد ديگري هم مي توان ديد كه به كشور لبنان پيوند خورده و ظرفيت يك حادثه با پوشش بين المللي را داشته است. تحريم اقتصادی لبنان توسط آمریکا و متحدانش، تعرض دو جنگنده ارتش امريكا به هواپيماي مسافربري ماهان كه از تهران عازم بيروت بود، گلوله باران منطقه اي در كفرشوبا لبنان توسط رژیم صهیونیستی، ترور يكي از اعضاي حزب الله در دمشق و قبول مسئوليت آن توسط تل آويو و چندین و چند مورد دیگر، از تلاش آمریکا و اسرائیل برای فشار به حلقه مقاومت برای رسیدن به یک فاجعه در سطح بین المللی حکایت دارد.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس جمهور آمریکا چند روز قبل از انفجار بیروت در توئیتی اعلام کرد که «روزهای هیجان آوری در پیش است و اتفاقاتی روی می دهد که هیچ کس تصور آن را هم نمی کرد» و البته کسی تصور انفجاری که معادل 4 ریشتر زمین لرزه باشد را هم در بیروت نداشت.

 

ترامپ تا انتخابات 3 نوامبر كمتر از سه ماه فرصت دارد و در این میان اعتراضات به بي عدالتي در جامعه آمريكا چند ماه است که ادامه داشته و کاخ سفید هنوز نتوانسته آن را خاموش کند. در چنین شرایطی بهترين عامل براي منحرف كردن افكار عمومي از وضعيت حال حاضر و فراهم شدن سركوب شديد معترضان جامعه ايالات متحده حادثه اي است كه بتواند مدتي هر چند كوتاه، فضاي فكري رسانه ها را به خود مشغول سازد. لبنان به دليل اهمیت استراژیکی كه دارد از جمله كشورهايي است كه داراي ضریب بالای تاثیرگذاری در سطح بین الملل است.

 

اگر به اقدامات آمريكا و رژیم صهیونیستی ظرف چهار ماه اخير دقت كنيم موارد ديگري هم مي توان ديد كه به كشور لبنان پيوند خورده و ظرفيت يك حادثه با پوشش بين المللي را داشته است. تحريم اقتصادی لبنان توسط آمریکا و متحدانش، تعرض دو جنگنده ارتش امريكا به هواپيماي مسافربري ماهان كه از تهران عازم بيروت بود، گلوله باران منطقه اي در كفرشوبا لبنان توسط رژیم صهیونیستی، ترور يكي از اعضاي حزب الله در دمشق و قبول مسئوليت آن توسط تل آويو و چندین و چند مورد دیگر، از تلاش آمریکا و اسرائیل برای فشار به حلقه مقاومت برای رسیدن به یک فاجعه در سطح بین المللی حکایت دارد. سرانجام ترامپ موفق شد افکار عمومی جهان را متوجه موضوعی در لبنان کند اما به قیمت صدها کشته و هزاران زخمی و نابودی نیمی از پایتخت لبنان.

 

آیا انفجار تعمدی بود؟

آمونيم نيترات براي انفجار به حرارتي در حد كوره و نيز چاشني نياز دارد كه مانند مکانیزم فيوز این احتراق صورت می پذیرد. انفجار انبار ترقه مي توانست حرارت لازم را تامين كند اما باز هم براي انفجار يكپارچه آن همه آمونيم نيترات به يك ماده شديد الانفجار نياز است. چيزي شبيه بمب يا موشك. در برخي تصاوير وجود شئي پرنده با حركت زيگزاگي به سمت انفجار را مي توان ديد، در برخي فيلم ها هم موشك هوا به زمين شبيه هل فاير دیده می شود كه راکتی آمريكایی است و با وجود پرواز مستمر جنگنده ها و پهپادهاي آمريكا و اسرائيل بر فراز لبنان مي توان فرضيه را تكميل كرد هر چند برخي اين تصاوير را فاقد اصالت و نوعي دستكاري بصري يا خطاي ديد مي دانند.

 

اگر انفجار عمدی باشد مثلا موشک دورایستا یا اصابت پهپاد به انبار نیترات آمونیم چاشنی انفجار را فراهم کرده باشد باز هم باید سراغ آمریکا، عربستان و اسرائیل رفت چرا که فقط آنها از این حادثه سود می برند. جالبتر اینکه رسانه های وابسته به غرب و عربستان در این زمینه هم مقاومت اسلامی را مقصر می دانند.

 

حال آنکه بیروت محل زندگی بیشتر اعضا و هواداران حزب الله و خانواده های آنهاست و این منطقی نیست حزب الله شهر خودش را منفجر کند اما منطقی است که اسرائیل یا عوامل عربستان و آمریکا در این حادثه دست داشته باشند تا ضمن تکمیل فشارها به مقاومت، زمینه سقوط دولت حسان دیاب را فراهم كرده و مرحله بعد نابودی مقاومت را از داخل پیگیری کنند.

 

آمونيم نيترات به علت كاربردهاي فراواني كه از سوخت موشك تا ساخت كود شيميايي دارد توسط كشتي ها و قطار در سراسر جهان منتقل می شود. اين ماده گرچه شديد الانفجار است اما سريع الانفجار نيست. در غير اين صورت دستکم هر ماه يك حادثه مشابه را مي ديديم در حاليكه حوادثي كه به انفجار اين ماده منجر شده بسيار معدود و تقريبا هر ده سال يكبار روي مي دهد.

 

در صد سال گذشته، فرانسه، آلمان، چین، کره شمالی و کانادا هر کدام یک انفجار مهیب با آمونیم نیترات را تجربه کرده اند و سه انفجار فقط در آمريكا روی داده كه هیچ یک تروریستی بودن آنها اثبات نشد.

 

لبنان به چنین حجمي از آمونیم نیترات چه نیازی داشت؟ و چرا باید در بخشی از بندر که متعلق به شرکت سعد الحریری است این مواد چند سال انبار شده باشد؟ نکته دوم فعالیت رسانه های وابسته به عربستان مانند العربیه است که بلافاصله بعد انفجار آن انبار را متعلق به موشک های حزب الله دانسته و برخی از این هم فراتر رفته و اعلام کردند حزب الله پایتخت کشورش را موشکباران کرده است. جدای از ادعای خنده دار حمله حزب الله به پایتخت آن هم در زمانی که هم رئیس جمهور هم نخست وزیر از متحدان مقاومت لبنان محسوب می شوند باید پرسید این سطح از آمادگی در رسانه های 14 مارس به رهبری عربستان سعودی از کجا ناشی می شود آیا آنها منتظر چنین حادثه ای بودند؟ 

 

همه می دانند که حزب الله تسلیحات مورد نیازش را هرگز از بندر بیروت وارد لبنان نمی کند بلکه از طریق سوریه دریافت می کند. علاوه براینکه اداره بندر بیروت همواره در اختیار جریان 14 مارس به ویژه شرکت های وابسته به خانواده الحریری بوده است. انبارهایی هم که منفجر شدند نیز بخشی از شرکت سعد الحریری بوده که خود را وابسته به عربستان سعودی و رقیب حزب الله می داند.

 

استفاده دوستان آمريكا از حادثه

ولید جنبلاط از رهبران جنجالي جناح 14 مارس برای تکرار نشدن حوادث مشابه خواهان "کنترل عملی" [بخوانید نظارت بین المللی به رهبری آمریکا] بر اسکله ها و گذرگاه های مرزی لبنان شد. قيموميت بر لبنان يكي از اهدافي است كه می تواند منفجر كردن بيروت را توجیه کند.

 

الحریری متهم است؟!

از این مهمتر سعد الحریری باید پاسخ دهد که در دورانی که نخست وزیری بود چرا به مسأله انبار نیترات آمونیم در بندر رسیدگی نکرده و دقیقا یکی از متهمان ماجرا سهل انگاری وی در دوران مسئولیتش است. از سوی دیگر باز هم سعد الحریری متهم می شود چراکه این مواد در انباری که متعلق به شرکت اوست ذخیره شده بود.  

 

اگر این حادثه به صورت طبیعی روی داده باشد باز هم جریان 14 مارس مقصر است چون در شش سال گذشته این مواد انبار شده بود حال آنکه دولت حسان دیاب وابسته به جریان 8 مارس فقط هشت ماه است که در قدرت است. آن هم زیر شدیدترین فشارهایی که ناشی از عملکرد بد دولت های قبلی است.

 

نقش رژیم صهیونیستی

سيد حسن نصرالله بارها در سخنراني هاي خود با اشاره به انبارهاي آمونياك بندر حيفا در شمال فلسطين اشغالي، رژيم صهيونيستي را به انفجار آن در صورت حمله مرگبار به لبنان تهديد كرده بود. اينكه تل آويو دست به عمل پيش دستانه زده باشد هرگز از اين رژيم بعيد نيست.

 

اسرائيل هر موضوع يا شخصي را كه تهديد به حساب آورد درصدد نابودي آن از طريق حمله تروريستي برمي آيد. چه نيروگاه اتمي اوزيراك عراق در دوران صدام باشد چه رهبران مقاوت در سراسر جهان. بنابراين ايجاد حادثه اي مهيب در انبار نتیرات آمونیم بیروت كه خطر حمله به انبارهاي آمونياك حيفا را براي هميشه منتفي كند بهترين راه آن بود كه كلا اين خطر را به نوعي ديگر و براي هميشه از اين رژيم دور سازد.

 

تصور كنيد در صورت جنگ فراگير ميان حزب الله و اسرائيل احتمال حمله موشكي حزب الله به حيفا و عملي شدن تهديد مطرح شده به شدت كاهش مي يابد چرا كه مسئوليت انفجار بيروت هم به گردن مقامت مي افتد. اين بهترين راه براي اسرائيل بود كه  بتواند تهديد حزب الله را خنثي كند. پس اسرائيل مي تواند متهم رديف اول در انفجار بندر بيروت باشد.

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: