صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۴۳
  • يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 28 August 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 12
کد خبر: ۵۴۴۸۹

«صندوق دارا دوم» با ۳۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: «صندوق دارا دوم» با ۳۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛  سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یازدهم از عرضه صندوق دارا دوم به مردم با 30 درصد تخفیف خبر داد و افزود: قرار است عرضه صندوق دارادوم  از 5 شهربورماه آغاز شود.

 

سید محسن دهنوی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دیروز اخبار ضد و نقیضی راجع به لغو عرضه «صندوق دارا دوم» دریافت کردم. امروز ساعت ۸ صبح با ⁦‪وزیر نفت⁩ در مجلس حضوری صحبت کردم و از او قول گرفتم که وزارت نفت در این ماجرا همکاری داشته باشد و ایشان نیز قول ⁧‫ همکاری کامل‬⁩ داد. ساعت ۱۲ ظهر نیز جلسه‌ای با معاون وزیر اقتصاد در هیئت‌رئیسه‌ی مجلس گذاشتم و بازی با روان سهام‌داران را ⁧‫خط قرمز‬⁩ دانستم. ‌ایشان نیز بر اراده کامل وزارت اقتصاد بر عرضه «صندوق دارا دوم» تاکید داشت. خبرخوب اینکه قرار است در ۵ شهریور، عرضه «صندوق دارا دوم» به مردم با ۳۰ درصد تخفیف آغاز شود. ‌مجلس همچنان خود را متعهد به پیگیری منافع ⁧‫سهامداران خرد‬⁩ می‌داند.»

 

سهام چه شرکت هایی در دارادوم عرضه می شود؟

طبق وعده مسئولان قرار است دو صندوق دیگر که یکی شامل صنایع فلزی و خودرو و دیگری شامل چهار شرکت پالایشی می شود نیز عرضه شود. البته به نظر می رسد قرعه فال برای دارادوم به نام پالایشی ها شده و چهار شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران در این صندوق جای می گیرند.

 

 

آنطور که علیرضا صالح-رییس سازمان خصوصی سازی-  در  سایت این سازمان اعلام کرده است، صندوق دوم نیز که متشکل از سهام دولت در شرکت های پالایشی است قرار است مرداد ماه تشکیل و در بورس عرضه شود.  

 

سقف سرمایه گذاری برای هر شخص حقیقی در ETF چقدر است؟

طبق قانون و مصوبه هیات وزیران مقرر شد سه صندوق سرمایه­ گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با اعمال تخفیف و از طریق پذیره نویسی عمومی تا سقف بیست میلیون ریال برای هر شخص، تشکیل شود. درواقع ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی بود. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده بود.

 

 

محدودیت های پذیره نویسی در ETF

پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود نداشت. البته هنوز مشخص نیست افرادی که دارایکم را خریداری کردند و از تخفیف برخوردار شدند، در خرید دارادوم نیز از تخفیف برخوردار شوند یا خیر.

 

خرید صندوق دولتی ETF چه زمانی به‌صرفه است؟ / فیلم

 

 

 

نحوه پذیره نویسی سهام صندوق ETF

 

افرادی که کد بورسی دارند برای پذیره نویسی صندوق های دولتی تحت عنوان ETF می توانند از طریق کارگزاری ها و بانک ها اقدام کنند. افرادی هم که کد بورسی ندارند می توانند از طریق بانک ها اقدام کنند. در واقع یک نهاد بازار پول وظیفه یک نهاد بورسی را انجام می دهد در حالی که مسئول پاسخگویی به مردم سازمان بورس است. این نشان می دهد سازمان بورس تاکنون برای ساماندهی ورود مردم به بورس تدابیر لازم را اتخاذ نکرده است.

 

نحوه پذیره نویسی صندوق های دولتی باید ساماندهی شود

 

عرضه سهام شرکت های دولتی تحت عنوان سه صندوق ETF در دستور کار دولت قرار گرفته که قرار است اولین صندوق تحت عنوان واسطه‌گری مالی در اواسط اردیبهشت عرضه شود. در عرضه این صندوق ها ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است که تنها در یک صندوق قابل استفاده خواهد بود.

 

نحوه پذیره نویسی صندوق های ETF چگونه است؟

 

افرادی که کد بورسی دارند می توانند برای خرید سهام صندوق های دولتی از طریق کارگزاری ها و یا بانک ها اقدام به خرید کنند. همچنین افرادی که کد بورسی ندارند می توانند از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها اقدام به مشارکت کنند.

 

در تصویر زیر می توانید نحوه خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF را مشاهده کنید:

 

 

پذیره نویسی توسط بانک ها انجام می شود (در واقع نهاد بازار پول وظیفه پذیره نویسی یک نهاد بورسی را انجام می دهد)، مدیریت صندوق و عزل و نصب مدیران شرکت های زیر مجموعه صندوق نیز به عهده دولت است، سرمایه لازم از مردم گرفته می شود و مسئول پاسخگویی به مردم بازار سرمایه است!!!

 

این موارد نشان می دهد که بورس تاکنون به فکر ساماندهی ورود مردم به بازار سرمایه نبوده است به نظر من برای ساماندهی ورود مردم به بازار سرمایه کد سبد بورسی باید جایگزین کد بورسی شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: