صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 17
کد خبر: ۵۵۲۳۴

اجرای همسان‌سازی حقوق 3.5 میلیون بازنشسته از پایان مردادماه

همسان سازی حقوق مستمری بگیران از پایان مرداد ماه اجرا خواهد شد که 3.5 میلیون بازنشسته مشمول آن خواهند بود.

به گزارش راهبرد معاصر همسان سازی حقوق مستمری بگیران برای 3.5 میلیون بازنشسته از پایان مرداد ماه اجرایی می شود.  هفته گذشته بود که ناهید حیدری مدیر کل امور مستمری های سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از مرداد ماه جاری با اعمال متناسب سازی پرداخت می شود و از ماه های آینده افزایش حقوق همراه با حقوق پرداخت می شود.

با اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنستگان بین 500 تا 800 هزار تومان به حقوق آنها اضافه می شود و در این صورت حداقل حقوق بازنستگان با 30 سال سابقه به 2 میلیون 800 هزار تومان و حداقل حقوق بازنستگان با 35 سال سابقه به بیش از 3 میلیون تومان می رسد.

 

 

جزئیات همسانسازی حقوق بازنشستگان در مرداد ماه

سازمان تامین اجتماعی یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان و غیردولتی متعلق به بیمه‌شدگان است که ۳.۵ میلیون خانوار بازنشسته و مستمری بگیر تحت پوشش دارد. ۶۰ تا ۷۰ درصد این بازنشستگان حداقلی بگیر هستند.

یکی از مطالبات مهم بازنشستگان در این سال‌ها همسان شدن حقوقشان با شاغلان است. نزدیک به یک دهه است که دولت و مجلس شورای اسلامی قصد پاسخ به این مطالبه را دارند و این قانون، هشت سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. براساس ماده ۱۲ قانون پنجساله ششم توسعه، سازمان تأمین اجتماعی موظف است مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند. پاسخ این سازمان به مطالبات منوط به پرداخت بدهی دولت بود.

 

با تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در فروردین امسال، بار دیگر این مطالبه به صورت جدی مطرح شد و تلاش‌ها برای اجرایی کردن آن با دستور رییس جمهوری در دستور کار قرار گرفت. پیشنهاد وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در این خصوص به هیات وزیران ارائه و سرانجام ۱۸ تیرماه درهیات دولت تصویب شد.

 

براساس این پیشنهاد قرار شد دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند. همچنین مجموع بازپرداخت‌ها به سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال به ۶۲ هزار میلیارد تومان برسد. به این ترتیب دست سازمان تامین اجتماعی برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی باز شد.

 

با پیگیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعلام نهایی «محمد شریعتمداری» بالاخره تکلیف ماجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی روشن شد. وزیر تعاون ۲۷ تیرماه در حساب کاربری خود از اجرای این قانون در مهرماه خبرداد.

 

افزایش بن و حق مسکن

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی استان تهران به «ایران» می‌گوید: با تلاش‌های دولت و مدیرعامل سازمان در خصوص متناسب‌سازی حقوق نتایج مثبتی گرفته شده است. او اضافه می‌کند: در روش اول، آن دسته از افرادی که ۳۰ سال سابقه دارند و در زمان بازنشستگی حداقل دستمزد را می‌گرفتند و امروز هم همان حداقل را می‌گیرند، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی خواهند داشت و آن دسته از افرادی که با ۳۵ سال سابقه بازنشسته شده بودند و حداقل حقوق را دریافت می‌کردند و در زمان حال نیز حداقل را می‌گیرند، چیزی در حدود سه میلیون تومان دریافتی خواهند داشت. روش دوم در خصوص همسان‌سازی حقوق‌ها، شامل چند آیتم می‌شود.

به گفته دهقان‌کیا، در این روش، میزان سوابق در نظر گرفته می‌شود. همچنین میزان پرداختی‌ها را در نظر خواهیم داشت و به افرادی که بالای ۲۵ سال سابقه دارند، نیز امتیازاتی تعلق خواهد گرفت. در این روش افرادی که ۱۰ سال سابقه دارند، تا ۱۵۰ هزار تومان و به ترتیب با افزایش سنوات این رقم تا سابقه ۳۰ سال به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. در این شیوه افرادی که ۳۵ سال سابقه کار دارند، چیزی در حدود ۴۸۰ و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت.

امتیاز دومی که این افراد می‌گیرند، این است که افرادی که با بیش از ۲۵ سال سابقه بازنشسته شدند و از حداقل حقوق بالاتر دریافت می‌کردند و یا سقف حقوق را داشتند، متفاوت عمل می‌شود، به نحوی که به عنوان مثال، کسی که با ۳۰ سال بازنشسته شده و در زمان بازنشستگی ۴ برابر حقوق می‌گرفت اما حقوق او، امروز به میزان دو برابر رسیده است، در فرمولی قرار می‌گیرد که تا ۴۰۰ هزار تومان اضافه پرداختی خواهد داشت. زیرا این فرد زمان بازنشستگی معادل چهار برابر می‌گرفته اما این رقم به دو برابر رسیده است. امتیاز دیگر مربوط به افرادی است که بالای ۲۵ سال سابقه دارند، درخصوص این افراد نیز از یک درصد تا ۷ درصد حداقل دستمزد افزایش پیدا می‌کند. این ۷ درصد هم مربوط به کسانی است که ۳۵ سال سابقه کار دارند. باید منتظر باشیم تا ببینیم پایان ماه جاری به چه اعداد و ارقامی می‌رسیم.

 

دو فاکتور مهم در متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران

رئیس کانون بازنشستگان استان البرز، پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی را اقدام بسیار خوب و ارزنده‌ای می‌خواند و به «ایران» می‌گوید: ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از طریق رد شرکت‌هایی که دولت در اختیار دارد به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد و این اقدام دولت در شرایط این‌چنینی تقریباً بی‌نظیر است به هر حال دولت و سپس وزرای اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در به ثمر رسیدن پرداخت بدهی‌ها نقش مؤثری داشتند.

قلی شادبخش می‌افزاید: اقدام اخیر دولت موجب ایجاد منابع جدید در سازمان تأمین اجتماعی می‌شود و به دنبال آن بحث متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران پیگیری می‌شود.

توجه به ضریب پایه سنوات

ناهید حیدری، مدیر کل امور فنی مستمریهای تأمین اجتماعی نیز درخصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به «ایران» می‌گوید: با توجه به بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان ملزم شد که حقوق بازنشستگان را متناسب‌سازی نماید. بدین‌ترتیب این امر در دستور کار سازمان قرار گرفت و با استفاده از مشارکت‌های حداکثری و استفاده از نقطه نظرات کانون‌های عالی بازنشستگان، بر اساس فرمول‌های بیمه‌ای و میزان مشارکت هر فرد در پرداخت حق بیمه و همچنین مدت زمان پرداخت حق بیمه، ضمن رعایت اصل عدالت، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به سرانجام رسید.

به گفته او، در این امر، ضریب پایه سنوات در نظر گرفته شد و مبنای آن از صفر تا ۱۰ سال و از ۱۰ سال تا ۳۵ سال است و هر مستمری‌بگیر بر اساس مدت سابقه و ضریب پایه حق بیمه مشمول همسان‌سازی حقوق می‌شود. از طرفی برای اینکه بتوانیم تشویقی هم برای سنوات بالاتر داشته باشیم، سابقه بالای ۲۵ تا ۳۵ سال را نیز در نظر گرفته‌ایم و همچنین از این ماه میزان دریافت کمک هزینه معیشتی یا همان بن و حق مسکن نیز نسبت به سال گذشته ۱۷۲ درصد رشد داشته است و از ۹۰ هزار تومان در خرداد ماه به ۱۹۰ هزار تومان رسیده است.

 مدیر کل امور فنی مستمریهای تأمین اجتماعی، می افزاید: مشمولین متناسب سازی، کلیه بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان آنها هستند و این افزایش به همه سطوح دستمزد تعلق می‌گیرد.  به گفته حیدری حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعتبار اختصاص داده شده است.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: