صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 28
کد خبر: ۵۶۷۱۰

هدیه ۴ میلیارد دلاری زنگنه به عربستان!

در حالی که عربستان در حال برداشت از سهم ایران در میادین گازی فرزاد است، وزارت نفت با غفلتی طولانی از این میدان هدیه بزرگی را به عربستان داده است. سعودی‌ها روزانه حدود ۴.۵ میلیون دلار از سهم گاز ایران در این میدان را برداشت می‌کنند.

به گزارش راهبرد معاصر برای اینکه بدانید چطور این اتفاق افتاده، این ۴ پاراگراف را بخوانید

پس از روی کار آمدن دولت روحانی و با تصمیم زنگنه در تغییر کارفرمایی طرح توسعه میادین فرزاد الف و ب، عملا توسعه این میدان در رفت‌وبرگشت‌های کارفرمایان، تا امروز تعطیل شد. حالا وزیر نفت از انعقاد قراردادهای جدید طرح توسعه میادین فرزاد در هفته‌های آینده خبر می‌دهد اما حرفی از این خسارت‌ها به میان نمی‌آید.

نکته جالب توجه اینکه در آن سوی مرز، کشور عربستان از سال ۲۰۱۶ بهره‌برداری از میدان فرزاد را آغاز کرده و روزانه معادل ۳۸ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند.

اگر روند توسعه این میادین در ایران با تصمیمات ناگهانی زنگنه متوقف نمی‌شد، سال ۹۷ بهره‌برداری از این میادین می‌توانست آغاز شود و ایران نیز می‌توانست دستکم معادل حجم گاز تولیدی عربستان را برداشت کند؛ و بدتر آنکه ظرفیت تولید از این میادین حدود ۹۰ میلیون متر مکعب در روز برآورد می‌شود.

تاکنون و بعد از گذشت ۲.۵ سال، میزان خسارتی که به کشور وارد شده رقمی معادل ۴ میلیارد دلار بوده و هر روز تاخیر نیز حدود ۴.۵ میلیون دلار به مجموع خسارت اضافه می‌کند.

 

فارس

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: