صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 30
کد خبر: ۵۶۸۶۵

هدف پامپئو در سفر به سودان و منطقه

یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا سفر پامپئو به سودان را بدون دستاورد خواند و دیدارش از منطقه را در راستای تشکیل جبهه عبری و عربی علیه ایران و اعمال فشار به این کشورها برای علنی کردن رابطه آنها با رژیم صهیونیستی برشمرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در هفته‌ای که گذشت مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا سفری به منطقه غرب آسیا و سودان داشت. فلسطین اشغالی اولین مقصد این سفر بود و پس از آن وزیر خارجه آمریکا به سودان رفت، آن هم بعد از ۱۶ سال سفری در این سطح. بحرین مقصد سوم این سفر بود و وزیر خارجه آمریکا از آنجا به امارات عربی متحده رفت و در مسیر آخر هم سری به عمان زد.

 

وزارت ‌خارجه آمریکا پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا از ۲۳ تا ۲۸ آگوست (۲ شهریور تا ۷ شهریور) به اسرائیل(سرزمین‌های اشغالی)، سودان، بحرین و امارات متحده عربی سفر خواهد کرد. براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، پامپئو در قدس اشغالی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و درباره ایران با وی گفت‌وگو می‌کند و در سودان، با «عبدالله حمدوک» نخست وزیر و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای سودان دیدار و درباره ادامه حمایت آمریکا از دولت انتقالی این کشور صحبت خواهد کرد. در این بیانیه آمده بود که پامپئو همچنین حمایت واشنگتن از تعمیق روابط سودان و اسرائیل را اعلام می‌کند.

 

 

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، پامپئو سپس به منامه سفر می‌کند و در آنجا با «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد بحرین دیدار خواهد کرد. وی پس از آنجا به امارات متحده عربی خواهد رفت و در آنجا با «عبدالله بن زاید آل نهیان»  وزیر خارجه امارات دیدار و درباره توافق اخیر این کشور با رژیم صهیونیستی گفت‌وگو خواهد کرد.

 

در همین خصوص، «طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، درباره اقدامات حمایتی جدید مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی هشدار داد و تأکید کرد، هدف پامپئو از سفر به منطقه، «تداوم تحمیل جنایت عادی‌سازی تحت عناوین جدید و متعدد است».

 

لازم به ذکر است، امارات و رژیم صهیونیستی در ۲۳ مرداد طی بیانیه‌ای مشترک با آمریکا اعلام کردند که با وساطت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، تصمیم به عادی‌سازی روابط بین خود گرفته‌اند.

 

از سوی دیگر روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» به نقل از یک دیپلمات ارشد اماراتی در این خصوص اعلام کرد که ایالات متحده در تلاش است تا در چند هفته آینده نشستی موسوم به اجلاس صلح خاورمیانه برگزار کند و سفر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه و آفریقا بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد پایه و اساس اجلاس صلح است.

 

این دیپلمات اماراتی که نام وی فاش نشده است، گفت: «این اجلاس در یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) برگزار می‌شود و آمریکا در تلاش است تا مشارکت بحرین، عمان، مغرب، سودان و چاد را به همراه اسرائیل و امارات در آن تضمین کند. کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی، مصر و اردن هنوز مشارکتشان در این نشست تأیید نشده است».

 

این دیپلمات اماراتی گفت: «قبل و در جریان سفر پامپئو به اسرائیل از مقامات فلسطینی برای حضور در اجلاس مذکور دعوت شد و پیامی به تشکیلات خودگردان فلسطین ارسال شد مبنی بر این که پامپئو آماده دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله است  تا وی را شخصاً برای شرکت در این اجلاس دعوت کند. اما عباس و دیگر مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین این پیشنهاد را نادیده گرفتند و پیغام دادند که تمایلی برای دیدار با پامپئو ندارند».

 

*خطیب‌زاده:‌  نگران اجماع سازی آمریکا نباشید

 

در همین خصوص نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه سوم شهریور ماه در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر پامپئو به ابوظبی و تل آویو  و اینکه آمریکا می‌تواند اجماع منطقه‌ای علیه ایران به راه بیندازد؟ گفت: منزوی‌ترین از آمریکا در طول تاریخ سراغ دارید که در شورای امنیت و در نیویورک خانه خود فقط یک کشور را همراه کند. نگران اجماع سازی آمریکا نباشید، آمریکا در درون خود نمی‌تواند اجماع علیه ملت غیور ایران ایجاد کند. سفر پامپئو به امارات و منطقه و سرزمین‌های اشغالی داستان جداگانه‌ای است.

 

 

خطیب‌زاده آنچه بین امارات و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد را زخمی برای جهان اسلام برشمرد و تصریح کرد: رژیم صهیونیستی یک اشتباه محاسباتی و راهبردی کرد که می‌تواند با چنین اقدامی محور مقاومت را تضعیف کند. محور مقاومت به لطف خدا هر روز قوی‌تر بوده و خواهد شد. امارات اشتباه بزرگی کرد و امیدواریم هر چه زودتر جبران کنند.

 

وی  یادآور شد: در دکترین دفاعی و امنیتی ایران حوزه خلیج فارس حوزه‌ای است که اسرائیل تهدید به حساب نمی‌آید و اسرائیل کوچکتر از آن است که بخواهد تهدیدی برای ایران باشد.جمهوری اسلامی ایران بارها ثابت کرده در حوزه امنیت و منافع ملی خود با کسی شوخی ندارد و کوتاه نمی‌آید. اگر تهدیدی در منطقه ولو ناچیز از سوی حضور رژیم اشغالگر قدس متوجه منطقه شود، مسئولیت آن بر عهده امارات است و باید پاسخگو باشد./ فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: