صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018 September 23
کد خبر: ۵۷۶

آنچه درباره هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل باید بدانیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، طبق جدول زمانی ارائه‌شده پس از ترامپ سخنرانی خواهد داشت اما با توجه به اینکه ایشان جزء سخنرانان پایانی نوبت صبح است و احتمال جابجایی سخنرانان یا طولانی شدن مباحث نیز وجود دارد، سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان احتمالا بین ساعت 20:30 تا 22 انجام خواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مجمع عمومی، نهاد جهانی و نماینده تمامی ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد است. جلسات آن در طول سال برگزار می‌شوند و محل طرح موضوعات جهانی مهم از جمله موضوعات مربوط به جنگ و صلح در سطح بین المللی است. این مجمع می‌تواند توصیه‌هایی تصویب کند ولی آن‌ها لازم الاجرا نیستند. یکی از اختیارات آن کنترل و تصویب بودجه سازمان ملل متحد و تصویب معاهدات بین المللی است. این مجمع هر سال در ماه سپتامبر جلسات ویژه خود در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو را برگزار می‌کند ولی تعدادی از رهبران کشورهای جهان در آن شرکت کرده و سخنرانی می‌کنند.


سه شنبه(25 سپتامبر)؛ آغاز سخنرانی روسای جمهور و رهبران کشورها در هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی


هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که از هفته گذشته آغاز شده از روز سه‌شنبه آتی (25 سپتامبر مقارن با سوم مهرماه) به مدت 6 روز شاهد سخنرانی سران کشورهای مختلف خواهد بود. طبق قاعده مرسوم، هر کشور عضو سازمان ملل می‌تواند به مدت 15 دقیقه درباره مسائل جهانی به ایراد سخنرانی بپردازد.


همانند سال‌های گذشته، سخنرانی سران کشورهای جهان در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. نوبت صبح از ساعت 9 به وقت محلی (16:30 به وقت تهران) آغاز شده و تا ساعت 14:45 (22:15 به وقت تهران) ادامه خواهد داشت. نوبت عصر نیز از ساعت 15:00 به وقت محلی (22:30 به وقت تهران) آغاز شده و پایان آن ساعت 21:00 (4:30 بامداد به وقت تهران) خواهد بود.


طبق برنامه اعلام شده،دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اولین روز از سخنرانی سران کشورهای جهان یعنی روز سه‌شنبه سوم مهرماه پس از سخنرانی دبیرکل سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی این سازمان و همچنین رئیس‌جمهور برزیل، حدودا بین ساعت 17 تا 19 به وقت ایران به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز طبق جدول زمانی ارائه‌شده در همان روز و همان نوبت پس از ترامپ سخنرانی خواهد داشت اما با توجه به اینکه ایشان جزء سخنرانان پایانی نوبت صبح است و احتمال جابجایی سخنرانان یا طولانی شدن مباحث نیز وجود دارد، سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان احتمالا بین ساعت 20:30 تا 22 انجام خواهد شد.


موضوعات احتمالی مورد اشاره در نشست امسال چه خواهد بود؟

بحران هفت ساله سوریه، بحران سه ساله یمن، مسئله فلسطین و اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی(به خصوص از سوی ایران مطرح خواهد شد)، مسئله یکجانبه گرایی آمریکا(به خصوص با توجه به رفتارهای رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام، توافق پاریس و...)، تهدیدات محیط زیستی و تکرار ادعاهای واهی درباره ایران از سوی واشنگتن و برخی کشورهای عربی از جمله موضوعاتی بود که در سخنرانی روسای جمهور و رهبران کشورهای مختلف مورد اشاره قرار خواهد گرفت.


نشست شورای امنیت به ریاست آمریکا؛ حاشیه ای پر رنگ تر از متن

آنچه از چند روز گذشته در محافل رسانه ای درباره نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده، نه درباره خود مجمع عمومی بلکه نشست شورای امنیت به ریاست آمریکا که بنا به گفته ترامپ با ریاست وی همراه خواهد بود- است. اظهارات و رفتارهای پیش بینی نشده و غیر عقلایی دونالد ترامپ در مدتی که روی کار آمده، این فرض را تقویت می کند که وی در این نشست که نگاه تمامی رسانه های جهان به آن معطوف است به طرح موضوعات غیرمنطقی و ساختگی براساس منافع آمریکا - با چاشنی عملیات روانی خواهد پرداخت. بنا به اخبار منتشر شده، نخستین نشست روز چهارشنبه تحت ریاست ترامپ برگزار خواهد شد.این نشست بر موضوع ایران متمرکز خواهد بود اما به موضوع منع گسترش تسلیحات اتمی، شیمیایی و بیولوژیکی نیز خواهد پرداخت.مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ریاست نشست دوم در روز پنجشنبه حول محور کره شمالی را برعهده خواهد داشت؛ موضوعی که شورای امنیت درخصوص اعمال تحریم‌های شدیدتر در پیونگ یانگ متحد شده است.


بهره سخن

به باور بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین المللی با برگزاری هفتاد و دو نشست، سازمان ملل هنوز نتوانسته به وظیفه اصلی خود که همانا کمک به حفظ صلح و امنیت بین المللی است، عمل نماید. حاشیه های پر رنگ تر از متن مثل اعمال نفوذ کشورهایی همچون آمریکا که خود پیشگام ایجاد ناامنی با توسعه طلبی در جهان هست، مانعی در قبال ایجاد همگرایی جهانی برای حل چالش ها، بحران ها و مشکلات بین المللی شده است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: