صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 07
کد خبر: ۵۷۹۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

تخصیص یک درصد صندوق توسعه ملی برای تثبیت بورس

تخصیص یک درصد صندوق توسعه ملی  برای تثبیت بورس خبری است که برخی از فعالان بازار سرمایه درباره ان صحبت می کنند. علاوه بر فعالان بورس رئیس یازمان بورس هم گفته به طور جدی پیگیر این ماجرا هستند.

به گزارش راهبرد معاصر تخصیص یک درصد صندوق توسعه ملی برای تثبیت بورس خبری است که از سوی برخی از فعالان بازار بورس به گوش می رسد. البته قالیباف رئیس سازمان بورس درباره آن گفته به طور جدی پیگیر نهایی شدن انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار هستیم، هنوز ابلاغیه رسمی اعلام نشده اما به محض ارسال ابلاغیه آن به سازمان بورس به طور رسمی جزییات آن را تشریح می کنیم. به گفته وی شخص وزیر اقتصاد پیگیر این ماجرا است. شاید فردا، پس فردا یا هفته آینده ابلاغیه آن به سازمان بورس ارسال شود. قطعا اجرای این مصوبه در شرایط فعلی بازار برای بازارگردانی مداوم همه نمادها و افزایش نقدشوندگی بازار اتفاق بسیار خوبی است.

فعالان بورس می گویند انتقال منابع سهم یک درصد  صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه مصوب سال ۱۳۹۴ در حال نهایی شدن است و در صورت اجرا می تواند اثر مثبتی در تعادل بازار داشته باشد.

این رویداد همچنین منابع مالی کافی برای بازارگردانی تمامی بازار را فراهم می آورد و نوید تعادل کلیت بازار در آینده نزدیک را می دهد و به ریزش های اخیر بازار سرمایه پایان دهد.

19 مرداد ماه و نزدیک یک ماه پیش بود که پس از رسیدن شاخص به یک میلیون و 700 هزار واحد شاخص شروع به ریزش کرد و بهانه اولیه برای آن اخبار مرتبط به دارا دوم و اختلاف وزارت نفت و اقتصاد اعلام شد. آن زمان وزارت اقتصاد از منتفی شدن عرضه دارا دوم خبر داد. با این حال اخبار درباره عرضه دارا دوم و حتی شروع پذیره نویسی آن هم نتوانست ریزش بازار را متوقف کند. در این میان آزاد شدن 30 درصد دوم سهام عدالت نیز به اعتقاد بسیاری بر این ریزش دامن زد.

 

 

اصلاح قيمتي

با وجود رشد هيجاني بورس در ماه‌هاي ابتدايي سال، برخي كارشناسان پيش‌بيني اصلاح قيمتي سهام شركت‌هاي حاضر در بازار سرمايه را مدت‌ها پيش كرده بودند. در چند ماه گذشته، رشد عجيب و غريب قيمت سهام شركت‌ها در بورس كه دلايل خود را دارد و بارها به آن پرداخته، اختلاف زيادي بين قيمت تابلو و ارزش ذاتي برخي سهم‌ها ايجاد شده است بنابراين جبران اين اختلاف يك موضوع اجتناب‌ناپذير است و بازار سرمايه به هر بهانه‌اي و بار هر اتفاق ريز و درشت و اطلاعات مثبت و منفي، دست به اصلاح قيمت‌ها مي‌زند كه اثر آن را مي‌توان در ريزش شاخص‌ها ديد.

 

چرخش بازار

در ماه‌هاي گذشته، تعداد سهام‌داران بازار سرمايه به ‌شدت رشد كرده و سياست دولت نيز هدايت نقدينگي سرگردان موجود به سمت بورس به جاي سر درآوردن از بازارهاي غيررسمي ارز يا طلا بوده است. حالا همان سهام‌داراني كه از ابتداي بهار امسال وارد بورس شده و انتظار «رشد ناگهاني» قيمت سهام خود را دارند؛ با شرايط تازه‌اي مواجه شده‌اند كه فلسفه كاري بازار سرمايه است. بنابراين در وهله اول بايد دانست كه قيمت‌هاي كنوني در بازار سهام از پشتوانه طبيعي برخودار نيستند و آنچه بالابرنده شاخص طي ماه‌هاي گذشته بوده، انتظارات تورمي است. انتظاراتي كه با وجود هشدارها نسبت به خطر انفجار نقدينگي و «ونزوئلايي شدن اقتصاد ايران» به اوج خود رسيد و حتي قيمت ارز را نيز بالا برد. حالا كه تب بازار ارز فروكش كرده و يكي، دو هفته‌اي است كه دلار در كانال 21 و 22 هزار توماني جا خوش كرده اين انتظارات تورمي نيز كاهش يافته و منجر به تغيير رويكرد بازار بورس براي اصلاح قيمت سهام شده كه نتيجه آن را در ريزش‌هاي پي در پي شاخص كل مي‌توان ديد.

 

 

چشم‌انداز بازارها

بخش ديگري از عوامل به وجود آورنده شرايط ريزشي در بازار به عملكرد ديگر بازارهاي سرمايه‌اي برمي‌گردد. با وجود تعديل قيمت ارز و توقف شوك‌هاي ارزي در بازار، ‌چشم‌انداز اين بازار نيز نزولي شده و حركت نقدينگي براي خريد ارز را شدت مي‌بخشد. در عين حال ‌نرخ سود سپرده‌هاي بانكي بالاتر رفته و از طرف ديگر، دولت در پي عرضه اوراق سلف نفتي در بورس انرژي است. تمام اين عوامل به عنوان «سيگنال كاهنده» جذابيت بورس مطرح مي‌شود. معاملات بازار سرمايه در روز گذشته به عنوان پيام روشني به معامله‌گران بورس مطرح مي‌شود. اينكه دولت مثل ماه‌هاي قبل، تمام ابزارهاي جمع‌آوري نقدينگي را در خدمت بازار سهام قرار نمي‌دهد و احتمال ريزش‌هاي بعدي نيز وجود دارد. حمايت نكردن سهام‌داران حقوقي‌ و كنار كشيدن آنها از معاملات در نمادهاي بزرگ و شاخص‌ساز در روز گذشته توسط تحليلگران اينگونه معني شد كه دولت به دنبال آن است كه جذابيت اوراق سلف نفتي را افزايش دهد و معامله‌گران بزرگ را به سمت خريد اين اوراق سوق دهد.

 

خروج سهام‌داران

با اتفاقات مثبتي كه در موضوع رد شدن قطعنامه ضد ايراني در شوراي امنيت رخ داد؛ چشم‌انداز بازارها نيز تغيير كرده و اثر كاهشي بر نرخ ارز يا سكه گذاشته است. از طرف ديگر فروش ۳۰ درصد نخست سهام عدالت آزاد شده نيز از سوي برخي كارگزاري‌ها به منظور آماده‌سازي شرايط براي عرضه ۳۰ درصد دوم يكي ديگر از دلايل عقب‎نشيني شاخص كل تلقي مي‌شود. موضوعي كه روز گذشته موجب شد تا هزار ميليارد تومان پول هوشمند حقيقي از بورس خارج شود.

 

 

 

آیا بورس همچنان در حال اصلاح است؟

در حالی که پیش‌بینی می‌شد بعد از ریزش‌های اخیر بازار سهام این بازار دیگر به تعادل رسیده ولی امروز شاخص کل بازار سهام حدود 2.5 درصد ریزش کرد و این موضوع باعث نگرانی مردم به بازار سرمایه شده است و مردم دولت را مقصر ریزش بورس می‌دانند اما عده‌ای هم معتقدند بورس دوباره به رشد قبلی خود برمی‌گردد.

 

کامنت‌های مخاطبان را در ادامه بخوانید:

 

قرمز می‌شود اما قرمز نمی‌ماند

عده‌ای از مردم معتقدند که بورس هنوز هم مناسب‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری است اما این عقیده بسیار کم‌رنگ‌تر از بی‌اعتمادان به بازار سهام است.

 

«یه بابایی بهم گفت بیا پول بریز بچه هاتو بیمه عمر کن گفتم بیمه کردم دارا یکم و پالایشو براشون خریدم که بعد ۲۰سال استفاده کنن سهامدار بلند مدت مساویه قدرتمندی و سود»

 

«بورس هنوز که هنوزه سرپاست شما بفروش و برو کنار»

 

«قرمز میشود اما قرمز نمی‌ماند»

 

«اگه صبر کنید همه چی درست میشه»

 

«بورس داره اصلاح میشه، چرا وقتی سود 100 درصدی میداد کسی ناله نمیکرد؟»

 

«لطفا تو صف فروش نرید اگه نرید مثبت میشه»

 

«فقط صبر کنید»

 

«دولت حمایت میکنه میاد بالا»

 

 

مثل چراغ راهنمایی همیشه قرمز

در این میان بسیاری از مردم می‌گویند بورس قرمز شده و قرمز می‌ماند.

 

«تابلو هم چون چراغ راهنمایی سبز و قرمز میشود»

 

«من بورسو قشنگ گذاشتم کنار رفتم تو کار طلا و سکه با این سیستم نمیشه پولتو تو خطر بندازی ماهی رو هر وقت از اب بیرون بکشی تازست. خدا حافظ بورس غبار گرفته»

 

«پولاتونو بکشید بیرون پیش به سوی طلا و سکه و دلار»

 

«سفره مرغ و کباب جمع شد خوشا به حال انکه زود امد و خورد و بدا به حال انکه دیر امد و کتک خورد . وصف حال و روز خودم و … کتک خورده را تدبیر نیست.»

 

«باید برید ملک و طلا بخرید بورس دیگه کشش نداره»

 

«بورس دیگه پاشیده برید دلار بخرید»

 

«پولت رو بزار بانک و ماهیانه سود بگیر اما تو بورس نزار»

 

 

توچه دانی که چیست گشایش اقتصادی؟

در این میان بسیاری از مردم معتقدند ریزش‌های بازار تقصیر دولت است و از دولت گله‌مندند.

 

«خب فک کنم گشایش اقتصادی ۲ کلید خورد بازار رفت برا منفی»

 

«ریزش تا کانال ۱ میلیون ادامه داره شک نکنید کار خود دولته ولی فرسایشی و آروم آروم»

 

«روحانی عجب عیدی دادای  بورس روز به روز ریزش میکنه»

 

«شما که می گفتید ارزش سهام عدالت بالا میره چی شد این که داره آب میره من به گفته شما وقتی که ۲۰ تومن بود نفروختم»

 

«حقوقی و دولت بس دیگه دستتون از جیب ملت بکشید بیرونم»

 

«تابلوی بورس تهران باید نامش عوض شود باید بنویسند بورس دولت»

 

«دولت سرمایه و آرامش مردم هیچ اهمیتی براشون نداره..با اعتماد مردم چکار میکنن.»

 

«تو چه دانی که چیست گشایش

گشوده را دوباره گشود گشایش

به آن که آن رجال نگوید گشایش

چو گوید تنم لرزد از لبخند گشایش»

 

«یکی به دولت بگه تو رابه خدا دست از سر بورس بردار ،آقای روحانی لطفا کاری به کار بورس نداشته باش ،بورس روند خودش را داشت ولی الان با هیچ تحلیلی نمیشه نمادی را برسی کرد .دست بردار»

 

«دولت پول کم اورد، بورس رو به مردم معرفی کرد.تا یه جوری کمبود بودجشو جبران کنه اون یکی دو ماهه اول اگه مثبت بود به خاطر دون پاشیدن بود.»

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حق
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
آقایان نصیحت دهنده.. ما سودی که نکردیم هیچ. حتی سرمایمون هم در حال نابودیه. ما پول یا مفت گیر نياوردیم. که به همین راحتی از دست بدیم.... این ظلم فاحش در حق مردم هست. انگار دولت با مردم جنگ میکند و شمشیر را از رو بسته و پول مردم را به زور میگیرد