صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۱۲
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 11
کد خبر: ۵۸۴۵۹

تصمیم جدی ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در جمع هوادارانش بامداد جمعه تصریح کرد که علی‌رغم همه «لابی‌گری‌ها» تصمیم گرفته تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را عملی کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در جمع هوادارانش در شهر «فریلند» ایالت «میشیگان» گفت که او تصمیم گرفته سفارت آمریکا را علی‌رغم همه لابی‌گری‌ها به قدس اشغالی منتقل کند.

 

ترامپ گفت: «من به وعده‌ام برای به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس) به عنوان پایتخت اصلی اسرائیل عمل کردم و سفارتمان را به آنجا منتقل کردم.»

 

ترامپ روز ۱۵ آذر سال ۱۳۹۶ قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و اعلام کرد که قصد دارد سفارت کشورش را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند.

 

این تصمیم با مخالفت‌ها و محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شد و دو هفته بعد، روز ۳۰ آذرماه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۲۸ رأی موافق و ۹ رأی مخالف قطعنامه‌ای را در محکومیت آن به تصویب رساند.

 

ترامپ در سخنرانی بامداد جمعه به توضیح درباره نحوه تصمیم‌گیری برای عملی کردن این اقدام پرداخت. او گفت: «وقتی می‌خواستم این کار را انجام دهم، همه علیه آن لابی‌گری می‌کردند و می‌گفتند لطفاً این کار را انجام نده. اما من گفتم باید این کار را انجام بدهیم.»

 

وی تصریح کرد: «وقتی حرفش مطرح شد که می‌خواهم این کار را انجام بدهم، هر رئیس‌جمهور، پادشاه و نخست‌وزیری با من تماس می‌گرفت. من همان‌کاری را کردم که گاهی در تجارت انجام می‌دهیم. گفتم وقتی پادشاهی یا کسی تماس می‌گیرد به آنها بگو چند روز دیگر خودم تماس می‌گیرم. [به کسانی که تماس می‌گرفتند گفته می‌شد] متأسفم قربان، الان نمی‌توانند صحبت کنند؛ چهارشنبه با شما تماس می‌گیرند. بعد من سه‌شنبه اعلام کردم که پایتخت را منتقل می‌کنم.»

 

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از این سخنرانی بار دیگر از تصمیم خود برای خروج از برجام هم تمجید کرد. او گفت: «من از توافق فاجعه‌بار هسته‌ای دولت قبلی با ایران خارج شدم. ۱۵۰ میلیارد دلار پول و ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به ایران دادیم.»

 

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

 

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

 

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: