صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۵۳
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 15
کد خبر: ۵۹۱۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

ثبت نام سامانه سجام برای سهام عدالت + جزئیات

ثبت نام در سامانه سجام برای انجام معامله سهامداران عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند ضروری است.

به گزارش راهبرد معاصر ثبت نام در سامانه سجام برای سهام عدالت توسط سهامداران عدالتی که روش غیر مستقیم انتخاب کردند ضروی است البته این در صورتی است که آنها قصد معامله سهام عدالت خود را دارند.

در واقع دارندگان سهام عدالتی که مدیریت غیر مستقیم را برای سهام عدالت انتخاب کردند در صورتی می توانند سهام شرکت های استانی ثبت شده را خودشان معامله کنند که در سجام ثبت نام کرده باشند.

 

از میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، ۲۲ شرکت نسبت به برگزاری مجمع افزایش سرمایه و ثبت صورت‌جلسات افزایش سرمایه خود نزد اداره ثبت شرکت‌ها و همچنین تهیه صورت‌های مالی حسابرسی شده اقدام کرده‌اند و تاکنون ۱۸ شرکت در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده‌اند.

 

 

لزوم ثبت‌نام سهامداران عدالت در سجام

 

با توجه به اینکه شرکت‌ها سرمایه‌گذاری استانی مکلفند، حداکثر دو ماه پس از ثبت افزایش سرمایه خود نسبت به برگزاری مجمع جهت انتخاب مدیران اقدام کنند و با توجه به اینکه مجامع ایشان مطابق آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت به صورت الکترونیکی خواهد بود، بنابراین لازم است تمامی سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی (افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند) نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدام کنند تا هم بتوانند نسبت به خرید و فروش سهام شرکت‌ها استانی خود و همچنین اعمال رای در مجامع شرکت‌ها سرمایه‌گذاری استانی مربوطه خود اقدام کنند.

 

 

سجام چیست؟

کلمه ی سجام مخفف شده ی این عبارت می باشد سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان. که جهت ارائه سریع و هرچه بهتر خدمات به وسیله ی شرکت های سپرده گذاری مرکزی برای تسویه انواع وجوه و اوراق بهادار شروع به کار نموده است, سجام یک سامانه تجاری نیست بلکه یک سامانه زیرساختی در تمامی بازارهای سرمایه گذاری می باشد چون هدف آن تولید یک سامانه برای جمع آوری کردن اطلاعات مشتریان خود می باشد نه این که دارای هدف کسب درآمد برای خود باشد.

 

از  سامانه سجام که به صورت فراگیر می باشد جهت ثبت نام اولیه برای همه ی سرمایه گذاران به صورت ایرانی و خارجی, حقیقی و حقوقی در بازارهای سرمایه استفاده می شود برای همین علت می توان این سامانه را به عنوان یک سامانه ملی نیز معرفی نمود.

 

مراحل ثبت نام سجام سهام عدالت

برای ثبت نام سجام به منظور فروش سهام عدالت ابتدا همان طور که گفته شد باید وارد سایت سجام شوید. 

در این سایت اطلاعاتی شامل کد ملی و شناسنامه، شماره حساب و شماره شبای بانکی، آدرس و تلفن و ... از شما اخذ می شود و یک کد رهگیری به شما اختصاص داده می شود.

 

 

 

سپس با کد رهگیری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید تا هویت شما تایید شود و سپس بعد از یک بازه یک ماهه تایید اطلاعات هویتی شما از طریق سجام برای کارگزاری ارسال می شود و امکان دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهام از جمله سهام عدالت در بورس را پیدا می کنید.

 

 

مدارک لازم برای احراز هویت سجام در دفاتر پیشخوان

 

مدارک لازم برای احراز هویت سجام در دفاتر پیشخوان شامل مدارک هویتی و کد پیگیری سامانه سجام است. مدارک هویتی نیز منظور کارت ملی (و ترجیحا شناسنامه) است.

 

کد پیگیری سامانه سجام نیز عددی است که شما پس از ثبت نام اولیه در سامانه سجام برای بورس و سهام عدالت در مرحله پایانی دریافت می کنید و با ارائه آن اطلاعات وراد شده توسط شما برای دفاتر پیشخوان قابل رویت و سنجش خواهد بود.

 

 

آیا ثبت نام سجام مفید و آگاه و سایر کارگزاری ها متفاوتند؟

پاسخ منفی است چون اساسا سجام ارتباطی با کارگزاری ندارد و یک نهاد مجزا است که برای مقابله با پولشویی و تمرکز و تجمیع بانک اطلاعات اقتصادی مشتریان تعبیه شده است.

 

البته ممکن است برخی کارگزاری ها شیوه هایی را برای ساده کردن ثبت نام در سامانه سجام بورس ایجاد کرده باشند که باعث تفاوت هایی در نحوه ثبت نام افراد شود اما در نهایت فرایند یکسان است و پس از ورود اطلاعات افراد، احراز هویت آنها انجام می شود و کد سجام برایشان صادر می شود که معنی مجوز فعالیت های اقتصادی در نهادهای پولی و مالی مانند بانک و بورس است.

 

 

 

آدرس سایت سجام برای بورس و سهام عدالت

 

همان طور که بالاتر اشاره شده است سجام تنها یک آدرس اینترنتی دارد که به این ترتیب است:

www.sejam.ir

سایر درگاه هایی که ممکن است معرفی شوند فاقد اصالت و جعلی هستند و مشتریان و دارندگان سهام عدالت مراقب کلاهبرداران باشند و اطلاعات شخصی و مالیشان را به سادگی در اختیار سایت های جعلی قرار ندهند.

 

 

جزئیات احراز هویت غیرحضوری سجام

با توجه به حجم بالای درخواست کد بورسی برای سهام عدالت و سامانه سجام و شرایط کرونایی شرکت سپرده گذاری مرکزی که مسئولیت سامانه سجام و تایید هویت کاربران را بر عهده دارد اعلام کرد در حال بررسی روش های تایید و احراز هویت غیرحضوری است تا با کمک هوش مصنوعی و ابزارهای تکنولوزیک از مراجعه حضوری مردم به دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری های جلوگیری کند.

 

به گفته او این بررسی ادامه دارد و زمان دقیق اجرای احراز هویت غیرحضوری اعلام خواهد شد.

 

در حال حاضر 4 هزار مرکز شامل 2 هزار و 500 دفتر پیشخوان دولت و هزار و پانصد کارگزاری و برخی بانک ها کار احراز هویت حضوری سامانه سجام در حال انجام است.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی دوستی
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
سلام من کارگر.ساختمانی.هستم.چراسام.عدالت.به.من.نمیدن..کجا باید.برم.تشکر.میکنم
سیده نرگس حسینی
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
آیا سهام مآ بفروش رسیده است