صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۳۷ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 21
کد خبر: ۵۹۹۸۱

لغو طرح ترافیک به خاطر کرونا امکانپذیر است؟

پس از شیوع کرونا دولت طرح ترافیک را لغو کرد اما پس از مدتی آن را بازگرداند. لغو طرح ترافیک به خاطر کرونا به دلایل بسیاری امکانپذیر نیست که در ادامه جزئیات آن را میخوانیم.

به گزارش راهبرد معاصر ترافیک بیش از حد و شلوغی تهران موجب شد تا کرونا از اجرای طرح ترافیک جلوگیری نکند و لغو طرح ترافیک به خاطر کرونا امکانپذیر نباشد. جزئیات جدید از لغو طرح ترافیک به خاطر کرونا را و دلایلی که این طرح را به بن بست کشاند در این خبر میخوانیم.

 

 

چرایی عدم لغو طرح ترافیک به خاطر کرونا 

عضو شورای شهر تهران گفت: گزارش شهرداری و ستاد مقابله با کرونا نشان می‌دهد که لغو یا اجرای طرح ترافیک در کاهش یا افزایش بیماران مبتلا به کرونا تأثیری نداشته است.

 

ترافیک ناشی از لغو طرح ترافیک، دغدغه شهروندان است و سبب نارضایتی در دوره‌های قبلی طرح شده بود، بنابراین رویکرد مثبتی برای لغو طرح ترافیک در موج‌های جدید کرونا نیست.

 


تاثیر لغو طرح ترافیک بر آمار کرونا ؟

با شیوع گسترده کرونا در شهر تهران و قرمز شدن وضعیت این شهر، بارها بحث لغو طرح ترافیک تهران مطرح شد، در این گزارش می‌خواهیم ببینیم آیا لغو این طرح روی کاهش یا افزایش شیوع این بیماری تاثیری داشته است یا نه؟

 

مدیران شهری اقدام به تهیه طرحی کردند که در بعضی مناطق شهری فقط تعداد معینی از خودروهای شخصی که واجد شرایط این طرح هستند، بتوانند به آن منطقه رفت و آمد کنند. طرحی که در تهران به صورت ویژه در دستور کار مدیران قرار گرفت و اکنون هم در حال اجراست. این طرح از شمال، شامل خیابان مطهری و از جنوب به شوش میرسد؛ در غرب از خیابان کارگر تا تقاطع فاطمی و از خیابان شریعتی تا خیابان ۱۷شهریور در شرق ادامه دارد.


براساس این طرح، به غیر از خودروهای حمل و نقل عمومی، خودروهای اورژانسی و امینتی، سایر خودروهای شخصی با محدودیت‌هایی برای ورود به این مناطق مواجه هستند.

 


موضوع محدودیت‌های حمل و نقلی در تهران اولین بار در سال ۱۳۵۸ با ایجاد خط ویژه برای اتوبوسرانی شروع شد. این قانون تا سال ۸۴ چندین بار بازبینی شد. اولویت‌ها براساس مشاغل تعیین شد و براساس همین اولویت‌ها نیز نرخ‌های مختلفی برای این طرح مشخص شد، طرحی که شهرداری تهران در سال ۹۶ برای بار چندم آن را بازبینی کرد.


تا قبل ازین بازبینی خودروها با پرداخت مبلغی ناچیز می‌توانستند از ساعت ۶صبح تا ۱۷ وارد طرح ترافیک بشوند. اما طرح جدید شنبه تا چهارشنبه اجرا می‌شود و در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلی‌های رسمی اجرا نمی‌شود و در این روزها ورود کلیه خودروها به طرح آزاد است. مدت اجرای طرح ترافیک هم دوساعت افزایش یافته و به ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ رسیده است.

 

شیوع ویروس کرونا در سال گذشته تنها باعث تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک در اسفند ۹۸ شد. باتوجه به اینکه استفاده از حمل و نقل عمومی در شیوع و گسترش این ویروس تاثیر مثبت داشته و منجر به مبتلا شدن افراد زیادی شده است. تغییر ساعت در احرای طرح اعمال شد تا باعث استفاده کمتر مردم از حمل و نقل عمومی شود و مردم بیشتر با خودروی شخصی به امور خود رسیدگی کنند. کاهش ساعت طرح ترافیک در سال ۹۸ درحالی از شنبه ۱۰ اسفند به علت شیوع کرونا ودر تهران اجرا شد که چندی قبل مسئولان طرح لغو کامل این طرح را تا بهبود اوضاع قبول نکردند و به تصویب نرسید. لغو این طرح اما تا سال جاری هم ادامه پیدا کرد و گفته شد ۲۰ فروردین و همزمان با باز شدن ادارات طرح اجرا می‌شود اما اجرای آن بازهم به تعویق افتاد.

 


با شیوع سال جدید اما شیوع و همه‌ گیری ویروس کرونا، طرح ترافیک در تهران را به زانو درآورد. برای اولین بار بود که اجرای این طرح بعد از چند دهه، با وقفه‌ای سه ماهه همراه شد. اگرچه از ابتدای سال ۹۹ صحبت‌هایی درباره شروع دوباره این طرح پیش آمده بود اما هربار با ورود و مداخله ستاد ملی مقابله با کرونا این تصمیم به تعویق افتاد‌. در نهایت اما بعد از تصمیم های مختلف شنبه ۱۷ خرداد، با در تغییر ساعت از ۸ تا ۱۶، و آزاد شدن طرح بعد از ساعت ۱۴ برای ساکنان مناطق داخل طرح قرار بر اجرای طرح بود اما بازهم به تعویق افتاد، سرانجام اما طرح با تغییرا گفته شده و رایگان شدن طرح برای کادر درمان و رانندگان تاکسی اینترنتی و .... در ۲۴ خرداد اجرا شد.

 

موافقان و مخالفان اجرای و عدم اجرای طرح ترافیک

علت مخالفت وزارت بهداشت این بود که اجرای طرح ترافیک باعث بازگشت مسافران به سوی حمل و نقل عمومی میشود و از آنجا که سیستم حمل و نقل شهر تهران ظرفیت مناسبی برای جا به جایی ندارد، گفت: تجمع افراد به شیوع بیشتر این ویروس دامن خواهد زد.


کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق ستاد ملی مقابله با کرونا، در واکنش به اجرای این طرح و انتقاد از شهرداری تهران گفت: کشور در حالت عادی نیست و تهران فراز و نشیب های زیادی در هفته های اخیر داشته است، اولویت ما رعایت فاصله گذاری اجتماعی ست نه آلودگی هوا.

 

رئیس پلیس پایتخت هم در کنار وزارت بهداشت با اجرای این طرح در ابتدای سال مخالف بود. او گفت: مخالف استفاده از خودروهای شخصی نیستم، اما توقع پلیس ایناست که مردم در این شرایط از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند تا میزان ترافیک کاهش یابد.

 


مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اجرای این طرح مخالف بود و معتقد بود که اجرای دوباره این طرح و استفاده مردم از حمل و نقل عمومی منجر به گسترش دوباره این ویروس خواهد شد.

 

بحث بر سر لغو دوباره طرح ترافیک

با افزایش آمار فوتی ها و مبتلایان در ماه‌های خرداد و تیر و قرار گرفتن تهران جزو شهرهای با وضعیت هشدار، دوباره پیشنهاداتی برای لغو طرح ترافیک مطرح شد.


کرمی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در مصاحبه ۲۶تیر در جمع خبرنگاران گفت: طرح ترافیک دارای معایب و مزایایی است که در ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره آن بحث شد. تصمیم بر این است که طرح فعلا ادامه پیدا کند.

 

لغو طرح ترافیک، همه گیری کرونا را بیشتر میکند یا کمتر؟

زهرا صدراعظم نوری از موافقان اجرای طرح ترافیک در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح و با توجه به افزایش آمار گفت: باید عرض کنم، اینکه ما طرح ترافیک را با بحث کرونا مرتبط کنیم، از اساس غلط است. کرونا ارتباطی با طرح ترافیک ندارد، چرا در شهرهای دیگر که طرح ترافیک نیست، باافزایش شیوع مبتلایان روبرو هستیم؟

 


او گفت: وقتی مردم در تجمعات شرکت میکنند، شیوه نامه ها را رعایت نمیکنند و به خیابان ها می آیند ، ویروس شیوع بیشتری پیدا میکند. اگر واقع بین باشیم میبینیم مردم با وجود طرح ترافیک، کمتر با خودروی شخصی به خیابان می آیند و مردمی که کار غیرضروری دارند، بخاطر خرید طرح ترافیک کمتر به خیابان می آیند، در نتیجه تردد کم و شیوع کاهش می یابد.


او خاطر نشان کرد: در زمانی که طرح لغو شد نه تنها تغییری در آمار ایجاد نشد، بلکه این مسئله باعث ترافیک و آلودگی هوا هم شد. در نتیجه من معتقدم که اصلا نباید طرح ترافیک را با کرونا مرتبط کرد، چرا که عامل کرونا مسئله دیگری ست و مردم باید با رعایت شیوه‌ نامه ها شیوع بیماری را کاهش دهند.


وی در پاسخ به اینکه، با وجود اجرای طرح مردم بیشتر از مترو و اتوبوس استفاده میکنند و فاصله رعایت نمیشود، گفت: در شلوغی مترو اگر افراد ماسک بزنند و پشت به هم بایستند، مشکلی ایجاد نمیشود.


او در ادامه افزود: طرح ترافیک درآمد آنچنانی برای شهرداری ندارد و درآمدهایی هم که پیش بینی شده بود محقق نشد.

 

لغو دوباره طرح ترافیک

با افزایش آمار فوتی ها و مبتلایان در هفته‌های اخیر و قرار گرفتن تهران جزو شهرهای با وضعیت قرمز، محدودیت ها به تهران برگشت، دورکاری ادارات از سر گرفته شد، فعالیت برخی از کسب و کارها محدود و بعضی دیگر تعطیل شدند و دوباره بحث لغو طرح ترافیک مطرح شد.


به نقل از پایگاه خبری ریاست جمهوری، حسن روحانی، رییس جمهوری، در جلسه پنجشنبه ۹ مرداد اعلام کرد: پیشنهاد ستاد استانی مقابله با کرونای تهران، از سوی کمیته اجتماعی- امنیتی مطرح و مقرر شد اجرای طرح ترافیک در شهر تهران، به مدت یک هفته تعلیق شود.


لغو طرح ترافیک از صبح شنبه، ۱۱مرداد آغاز شد. پلیس از رانندگان خواست که زمان رفت و برگشت خود را تنظیم و مدیریت کنند که در ساعات اوج ترافیک نباشند.

 


استاندار تهران در جلسه شنبه ۱۱مرداد اعلام کرد: طرح ترافیک در هفته جاری لغو شد، اما باقی محدودیت ها همچنان پابرجاست. امید است تعلیق این طرح، نقش مهمی در جریان کنترل و مدیریت کرونا داشته باشد.


محمد علیخانی، رئیس کمیسیون بحران و حمل و نقل شورای شهر تهران، گفت: طرح ترافیک را لغو کردیم و اکنون شهر با ازدحام خودروها حتی در خیابان های فرعی روبروست و جای پارک وجود ندارد. زمانی که طرح رایگان باشد و همه بتوانند به طرح ورود کنند شاهد افزایش سفرهای غیرضروری و ایجاد ترافیک هستیم.


وی افزود: اعلام کرده اند که لغو این طرح در حال حاضر فقط برای یک هفته است و امیدوارم با مشاهده آثار منفی لغو آن، دوباره وضعیت ترافیک به حالت قبل برگردد.


او خاطرنشان کرد: همانطور که اعضای شورا و کارکنان آن نمیتوانند در مسائل پزشکی اظهار نظر کارشناسی بکنند، پزشکان نیز نظراتشان درباره طرح ترافیک کارشناسی نیست، ولی با این وجود مدیریت شهری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست.
علیرضا زالی با بیان اینکه لغو طرح ترافیک را در راستای کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی درخواست داده بودیم، اما تغییری اتفاق نیوفتاد و سفرهای غیرضروری افزایش پیدا کرد.


او گفت: درخواست ما از وزارت کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا، تمدید دوباره لغو طرح ترافیک در هفته دیگر است.
خبرگزاری فارس به نقل از مناف هاشمی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران، نوشت: ضمن اشاره به تصمیمات اخذ شده در خصوص اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک به خاطر شیوع کرونا گفت: علی رغم اینکه طبق گزارش ها تعلیق اجرای طرح تاثیری بر کاهش استفاده از مترو و اتوبوس نداشته، اما طرح ترافیک یک هفته دیگر هم تعلیق میشود، امید است که مدیریت شهری با این تصمیم همراهی کند.

برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: