صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 22
کد خبر: ۵۹۹۹۲

جزئیات تخصیص بیمه تامین اجتماعی رایگان برای روستاییان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات تخصیص بیمه تامین اجتماعی رایگان برای روستاییان را تشریح کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ تخصیص بیمه تامین اجتماعی رایگان برای روستاییان خبر خوشی است که در روزهای گذشته بر روی خروجی بسیاری از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری قرار گرفته است. بیمه تامین اجتماعی رایگان برای روستائیان فاقد بیمه ای است که تحت پوشش کمیته امداد هستند و یا قالیباف هایی که بیمه شده نیستند. به گفته وزیر تعاون بیمه رایگان تامین اجتماعی برای حمایت از قشر آسیب پذیر روستایی است که علیرغم زحمات فراوان از پوشش بیمه ای محروم هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید چه کسانی رایگان بیمه می شوند.

 

طبق اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از بیمه تامین احتماعی حق یکایک ایرانی ها است و دولت موظف است برای تک تک ایرانیان حق برخورداری از بیمه را فراهم کند. 

 

 

آن گروه از افراد شاغل که در کارگاه های بخش های دولتی و خصوصی کار می کنند طبق قوانین کار در کشور ما بیمه تامین اجتماعی یا سایر بیمه ها را دارند، اما عده ای مانند قالی بافان، روستائیان کشاورز و یا روستائیان تحت پوشش نهادهای حمایتی هیچ گونه بیمه ای ندارند و از این رو دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند.

 

با توجه به اهمیت بیمه‌های اجتماعی برای حفظ جوامع انسانی و توسعه، مناطق روستایی و عشایر به واسطه موقعیت خاص اکولوژیک و اقتصادی اجتماعی همواره حائز اهمیت بوده است و دولت نیز برنامه‌های خاصی در این خصوص داشته است.

 

از جمله اقدامات مهم دولت در پوشش بیمه روستائیان و عشایر می‌توان به رشد ۸۸ درصدی بیمه‌شدگان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد. به این صورت که در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم ۶۳۹ هزار و ۶۲۲ نفر بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بودند و این رقم در پایان تیرماه امسال به یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۹۶۲ نفر رسیده است.

 

همچنین دولت طرح پوشش بیمه‌ای برای خانوارهای روستایی فاقد بیمه در نظر گرفته است و «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب کاربری خود در توئیتر از پوشش بیمه‌ اجتماعی رایگان‌ همگانی برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی محروم از بیمه اجتماعی خبرداد.

 

 

به گفته وزیر تعاون با این اقدام ضریب پوشش بیمه‌ای در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۱۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

 

براساس این گزارش تمامی روستاییان تحت پوشش بهزیستی، قالیبافان فاقد بیمه، زنان سرپرست خانوار روستایی، شاغلین در صنایع دستی روستایی و مددجویان روستایی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند.

 

همچنین بر اساس موافقت سازمان برنامه و بودجه، دولت پرداخت حق بیمه کامل این افراد را برای یک سال برعهده خواهد داشت به عبارتی در این طرح گروه‌های هدف در سال اول به صورت کاملا رایگان بیمه خواهند شد و از سال‌های بعد به‌تدریج اقدام به پرداخت حق بیمه خود خواهند کرد.

 

مبنای پرداخت حق بیمه در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر۱۵ درصد است که از این میزان ۵ درصد توسط شخص و ۱۰ درصد باقی مانده را دولت پرداخت می‌کند.

 

 

پیش از این «علی شیرکانی» مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درخصوص زمان اجرا شدن این طرح گفته بود که کلیات این طرح با همکاری سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسیده است و فاز اول آن که تامین مالی است انجام شده، اما برای فاز دوم با نهادهای مربوطه مانند مرکز ملی فرش ایران برای تحت پوشش قرار دادن قالیبافان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور تحت پوشش قراردادن شاغلان صنایع دستی و سازمان بهزیستی تفاهمنامه‌ای منعقد شده و در مرحله اخذ اسامی هستیم و به محض اعلام اسامی، پیش ثبت‌نام صورت خواهد گرفت و سپس بیمه آنها جاری خواهد شد.

 

با اجرای طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و چهارصد هزار خانوار روستایی فاقد بیمه، گامی اساسی در جهت تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی و عدالت اجتماعی برداشته خواهد شد. در سال‌های اخیر بسیاری از روستاییان به امید کسب رفاه و شرایط بهتر زندگی عازم شهرهای بزرگ شدند، اما اجرای طرح‌هایی حمایتی مانند خدمات بیمه‌ای می‌تواند زمینه ماندگاری روستاییان و همچنین بازگشت مهاجران به روستاها را فراهم کند.

 

خبر مهم معاون سازمان تامین اجتماعی/ فیلم

 

 

 

روستاییان چگونه از خدمات بیمه ای سرپایی استفاده کنند

 

کوروش فرزین، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قانون استفاده نوزاد از دفترچه مادر در استان‌ها حذف شده است گفت: اجرای این قانون به قوت خود باقی است، اگر پدر و مادری قبل از تولد کودک دارای پوشش بیمه ای باشند و کودک در بدو تولد تا یک ماه اول نیاز به خدمات بستری پیدا کند؛ می تواند از دفترچه مادر استفاده کند، اما برای خدمات سرپایی بدون شک باید دفترچه بیمه دریافت کند و آن نیز باید هم آهنگ با صندوق بیمه ای پدر و مادر باشد.

 

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت افزود: حتی در آیین نامه اجرائی بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم در خصوص پوشش بیمه ای نیز قید شده که اگر فرد فاقد پوشش بیمه‌ای به صورت اورژانسی بستری شود، می‌تواند با پرداخت حق بیمه ۶ ماه دفترچه بیمه دریافت کرده و از خدمات بیمه ای برخوردار شود؛ منتها بر اساس زمان واریز حق بیمه دفترچه دریافت می کند، لذا در این شرایط نیز کودک تازه متولد شده می تواند تا یک ماه از دفترچه مادر استفاده کند.

 

وی تاکید کرد: بیمه سلامت در خصوص جمعیت روستایی سرانه خدمات سطح ۱ را به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت کرده است، لذا بیمه شده برای دریافت خدمات و ویزیت توسط پزشک عمومی باید به پزشک خانواده مراجعه کند، ضمن اینکه مراکز معین نیز در دانشگاه‌ها تعریف شده است.

 

فرزین گفت: اما اگر بیمه شده روستایی به اورژانس بیمارستان مراجعه کند؛ حتی بدون رعایت سیستم ارجاع در تمام بیمارستان های دانشگاهی طرف قرارداد بیمه سلامت در سطح کشور یا بیمارستان های غیر دانشگاهی که با صندوق روستاییان قرارداد دارند، در صورت نیاز به خدماتی که ارائه آنها منجر به تشکیل پرونده بستری یا بستری موقت گردد، هزینه خدمات ارائه شده طبق ضوابط در تعهد سازمان خواهد بود.

 

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت افزود: روستاییان در اورژانس‌ بیمارستان‌ها نمی‌توانند از خدمات ویزیت پزشک عمومی به صورت بیمه‌ای استفاده کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: