صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 03
کد خبر: ۶۱۴۹۱

دلایل افزایش نرخ دلار چیست؟

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، اصرار بر وجود نرخ ارز دستوری در کشور، شکاف میان عرضه و تقاضا و افزایش پایه پولی و نقدینگی را از جمله عوامل افزایش قیمت دلار دانست و گفت: حرکت دولت به سمت سیاست‌های تسهیل و تشویق صادرات یکی از راه‌های کنترل بازار ارز است.
به گزارش راهبرد معاصر اقای سید شمس‌الدین حسینی، به دلایل افزایش افسارگسیخته قیمت دلار در کشور و راه‌های جلوگیری از این مهم اشاره کرد و افزود: عدم تعادل در بازار ارز را باید یکی از دلایل افزایش قیمت دلار دانست، درواقع مجموعه‌ای از عوامل سبب کاهش صادرات نفتی و غیرنفتی شده است، از طرف دیگر به دلیل آنکه واردات به داخل کشور عمدتا مواد اولیه واسطه‌ای و حتی کالا‌های اساسی است که به نوعی انعطاف‌پذیری آن کم است سبب شده کشور دچار کسری بودجه شود و این کسری درمجموع زمینه افزایش قیمت ارز را فراهم کند.
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد سیاست‌گذاری‌های اشتباه را عامل دیگری افزایش افسارگسیخته قیمت ارز عنوان کرد و گفت: به طورمثال از زمان تعیین قیمت ارز به‌صورت دستوری یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی، رانت ارزی پدید آمد و افراد دسترسی پیدا کرده به این رانت، به درآمد سرشاری رسیدند که نتیجه آن فراهم شدن تقاضا‌های کاذب برای ارز است، در عین حال انگیزه‌های عرضه ارز در مکانیزم رسمی با قیمتی که دولت تایین می‌کند کاهش یافت و ارز‌های صادراتی در مسیر رسمی جریان پیدا نکردند.

شکاف میان عرضه و تقاضا عاملی دیگر برای افزایش قیمت ارز

به گفته وی مجموعه‌ای از عوامل همچون شکاف میان عرضه و تقاضا و عوامل تاثیرگذار بر ایجاد ارز چند نرخی در بازار، منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با بیان اینکه کسری بودجه دولت و مکانیزم تامین کسری بودجه منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی شده است، گفت: همین افزایش پایه پولی و نقدینگی عاملی برای افزایش قیمت ارز است.
وی یکی از راه‌های کنترل قیمت ارز را کنترل نقدینگی عنوان کرد و افزود: در واقع دولت باید با کنترل نقدینگی، از روش‌های استفاده کند که رشد نقدینگی به‌عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت ارز، افزایش پیدا نکند.
رییس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی توضیح داد: دولت باید با کنار گذاشتن ارز دو یا چند نرخی، از گسترش رانت جلوگیری کند و به سمت سیاست‌های تسهیل و تشویق صادرات قدم بردارد، البته استفاده از مکانیزم‌های جذاب برای ورود ارز به چرخه رسمی تجارت کشور، ضروری است.
خبرگزاری صدا و سیما
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: