صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 13
کد خبر: ۶۲۸۴۷

باهنر: ناطق نوری برای نامزدی ۱۴۰۰ قانع نشد

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اخیراً جلسه‌ای با آقای ناطق نوری داشتیم، او می‌گوید احساس تکلیف نمی‌کنم و تمایلی چه به عنوان کاندیدای انتخابات و چه به عنوان کارگردان صحنه سیاسی ندارد.

به گزارش راهبرد معاصر محمدرضا باهنر  گفته است: پارامترهای شناخته شده‌ای هست که معمولاً روی آن حساب می‌شود اما یکسری پارامترهایی هم وجود دارد که نمی‌توان روی آن حساب کرد، یعنی به حساب نمی‌آید و بعداً اوج می‌گیرد. برای نمونه باید بگویم سه رئیس جمهور اخیر (خاتمی-احمدی نژاد و روحانی) را در نظر بگیریم، سونامی هر سه نفر، سه ماه قبل از انتخابات شروع شد و قبل از آن اصلاً خبری نبود.

عده‌ای اواخر سال ۷۵ از خاتمی دعوت کرده بودند، نامزد انتخابات شود که او به آنها گفته بود: بروید سراغ فرد دیگری اما بعد از پیروزی در انتخابات دوم خرداد ۷۶ بنده به عنوان رئیس ستاد انتخابات ناطق نوری با او دیدار کردم و از خاتمی پرسیدم، برنامه شما چیست؟ اعضای کابینه چه کسانی هستند؟ که او خندید و گفت: من مگر فکر می‌کردم رئیس جمهور شوم که فکر کابینه باشم.

احمدی نژاد هم که سال ۸۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد تا پایان سال ۸۳ در استان‌ها، ستاد انتخاباتی پیدا نمی‌کرد و غیر از خود او که مطمئن بود به پاستور می‌رود دیگران به پیروزی او باور نداشتند.

درخصوص روحانی هم در سال ۹۲ اگر مرحوم هاشمی ثبت نام نمی‌کرد و صلاحیت او احراز نشده بود، اگر محمد رضا عارف با فشار حزبی انصراف نمی‌داد و اگر از چهار کاندیدای اصولگرایان، فقط یک نفر در صحنه رقابت باقی می‌ماند و هرکدام از این اگرها اتفاق می‌افتاد، آقای روحانی رئیس جمهور نمی‌شد؛ روحانی نیم درصد بیش از حد نصاب رأی آورد براین اساس، ابر و و باد و مه و خورشید و فلک جمع شدند تا او رئیس جمهور شد.

به این نکات اشاره کردم تا نتیجه بگیریم، در کشور ما بحث ریاست جمهوری ۲ ماه قبل از انتخابات به صورت جدی شکل می‌گیرد، ضمن آنکه بنده به عنوان یک فعال سیاسی نمی‌توانم از الان تصویری ارائه بدهم که چه کسی انتخاب می‌شود، باید برویم جلو تا ببنیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

در هر دوره از انتخابات، شاهدیم برخی از کنشگران در هر دو جریان سیاسی خواهان حضور ناطق نوری در انتخابات هستند، به نظر شما این احتمال می‌رود در این دوره، او از حاشیه وارد متن عرصه سیاسی شود و حتی اگر نامزد نشد محوریت سازوکار اعتدال گرایان را بپذیرد؟

خیلی بعید بدانم. ما جلساتی با آقای ناطق تحت عنوان جلسات هیئت رئیسه مجالس چهارم و پنجم داریم و اخیراً هم این جلسه برگزار شده بود، ما تلاش کردیم که او فعال شود اما قاطعانه می‌گوید احساس تکلیف نمی‌کنم به همین جهت در حوزه علمیه خود مشغول به فعالیت است و اراده‌ای برای ورود به فعالیت‌های سیاسی ندارد از این رو تمایلی برای نقش آفرینی در صحنه سیاسی چه به عنوان یک کاندیدای انتخابات و چه به عنوان کارگردان صحنه سیاسی ندارد.

فردا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: