صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 14
کد خبر: ۶۲۹۹۶

فیلم| وضعیت افتضاح روستای گواتامک خاش

فیلم وضعیت افتضاح روستای گواتامک خاش در فضای مجازی منتشر شد و واکنش های زیادی در پی داشت.

به گزارش راهبرد معاصر انتشار فیلم وضعیت افتضاح روستای گواتامک خاش از وضعیت دردناک دانش آموزان با واکنش های زیادی رو به رو شد. در این فیلم 170 دانش آموز در یک کانکس با یک معلم مشغول تحصیل هستند. مطابق معمول آموزش و پروش این موضوع  تکذیب کرد.

 

 

گواتامک یک روستای کوچک در بخش ایرندگان شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان است و بر اساس سرشماری انجام شده در سال ۹۵ حدود ۶۱ خانوار و ۲۱۳ نفر جمعیت دارد.

 

انتشار یک ویدیو از وضعیت دردناک دانش آموزان روستای گواتامک و حضور یک معلم برای آموزش ۱۷۰ دانش‌آموز در یک کانکس واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی به همراه داشت.

 

 

یک بانوی خیر به تهیه یک ویدئو خبری از وضعیت مدرسه گواتامک خاش پرداخته و در مصاحبه با خانم معلم این مدرسه وضعیت دردناک دانش آموزان و مدرسه را به تصویر کشید.

 

تمامی دانش آموزان میتوانند از یک کانکس به عنوان کلاس در استفاده کنند و این در حالی است که این مدرسه حدود ۱۷۰ دانش آموز دارد و یک کلاس درسی در کانکس ۱۵ متری در یک منطقه کوهستانی با آب و هوای سرد جوابگوی این دانش آموزان نمی‌باشد و تعدادی از دانش آموزان کلاس درس خود را در خارج از کانکس در هوای آزاد و یا در یکی از اطاق‌های مسجد برگزار کنند.

 

ویدئو مدرسه در روستای گواتامک خاش با هدف جلب نظر خیرین برای مشارکت در ساخت یک فضای آموزشی مناسب و استاندارد برای دانش آموزان منتشر شده است.

 

 


واکنش آموزش و پرورش به وضعیت مدرسه در روستای گواتامک خاش

اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در خصوص انتشار ویدئویی از یکی از مدارس شهرستان خاش توضیحاتی ارائه کرد.

 

اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: در پی انتشار ویدئویی از یکی از مدارس شهرستان خاش در فضای مجازی، سایت‌ها و کانال‌های خبری که توسط بانوی خیری تهیه و منتشر شده است، به اطلاع می‌رساند این مدرسه در روستای گواتامک بخش ایرندگان شهرستان خاش از جمله مدارس غیردولتی در طرح خرید خدمات آموزشی است که دارای دو نیرو در قالب همین طرح و ۸۰ نفر دانش آموز می‌باشد.

 

 

فضای یکی از کلاس‌ها کانکس تعبیه شده و کلاس دیگر آن در یکی از اتاق‌های مسجد روستا دایر شده است. آنچه در تصاویر تهیه شده در این ویدئو مشاهده می‌شود حضور دانش‌آموزان در بیرون از کلاس درس به منظور دریافت لوازم التحریر اهدایی از سوی بانوی خیری است که این ویدئو را با هدف جلب مشارکت خیرین نیک اندیش برای ساخت فضای آموزشی استاندارد تهیه نموده است.

 

شایان ذکر است در مراحل مختلفی خیرین گرامی با هدف ساخت فضای آموزشی برای دانش آموزان این روستا ورود پیدا کرده اند، اما به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و دشواری‌های خاص راه‌های مواصلاتی موفق به این مهم نشده‌اند.

 

خوشبختانه اخیراً خیر محترمی با نگاهی جهادی و نیک اندیشان موافقت نموده تا با نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و حضور پیمانکاران بومی در فرآیند احداث فضایی مناسب و استاندارد برای دانش آموزان این روستا مشارکت نماید.

 

برگزاری کلاس درس در فضای سنگی، کانکس

"رضا سرحدی‌نیا" مدیرکل نوسازی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در واکنش به وضعیت نامناسب دانش‌آموزان مدرسه روستای گواتامک در شهرستان خاش توضیح داد: مدرسه‌ای که در گواتامک حوزه خاش است، در واقع انتهای حوزه آموزشی ایرندگان خاش قرار دارد که منطقه سخت گذری است. این منطقه ۸۰ دانش آموز دارد که برای این تعداد چند سال قبل کانکس فرستاده شده، علاوه بر آن یک فضای سنگی هم هست که دانش آموزان در آن در حال تحصیل هستند.

 

 

وی افزود: این روستا دو معلم دارد و با این دو معلم اداره می شود. نه فضای کانکس فضای مناسبی برای دانش آموزان است و نه فضای سنگی، اما این واقعیتی است که در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد. مدارس روستاها علی رغم همه تلاش‌هایی که می‌شود کمبود‌های زیادی دارند.

 

وی تاکید کرد: نمونه‌های مشابه زیادی از مدرسه گواتامک در استان هستند، اما با کلیپی که از این روستا منتشر شد، خیرین زیادی اعلام آمادگی کردند و تماس گرفتند. به زودی عملیات اجرایی احداث مدرسه گواتامک شروع خواهد شد و مشکلات در این روستا برطرف می‌شود.

 

سرحدی‌نیا گفت: ما با یک کارگروه به نام "هاسب" از همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان که در بسیاری موارد از جمله مدرسه سازی فعالیت داشته، توافق کردیم که ۲۰۰ مدرسه برایمان در استان بسازند و مدرسه گواتامک هم در برنامه‌های گروه هاسب قرار دارد.

 

 

او ادامه داد: قرار بود این گروه هم با خیرین سه کلاس درس در آنجا بسازد و به موازات آن با توجه به این که جمعیت بالاست با خیر دیگری در حال رایزنی هستیم و انشاالله آنها هم یک مدرسه دیگر می‌سازند تا مشکل مدرسه راهنمایی و دبستان برطرف شود.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پروسه مدرسه سازی یک سال زمان می‌برد، در این بازه زمانی دانش‌آموزان در کجا درس خواهند خواند؟ گفت: مجبورند با همان فضای کانکسی سر کنند. آنها مدرسه کانکسی و سنگی دارند و تا زمان ساخت از این دو استفاده می‌کنند. من بعد از آن کلیپ با آموزش و پرورش تماس گرفتم و به من گفتند، یک کلاسشان داخل یکی از اتاق‌های مسجد تشکیل می‌شود و یک کلاس هم داخل کانکس است.

 

مدیرکل نوسازی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: طبق پروتکل‌ها ۵۰ درصد از دانش‌آموزان به خاطر کرونا و فاصله گذاری اجتماعی در کلاسها حضور دارند.

نظر شما