صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 23
کد خبر: ۶۳۹۴۱
نصرت الله تاجیک؛ کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

انتخاب ترامپ یا بایدن برای ایران فرقی می کند؟

اگر ترامپ و بایدن را در دو کفه ترازو قرار دهیم، بایدن همه ی زیان های ترامپ را ندارد. ترامپ خط قرمزها را در رابطه با ایران رد کرده و قائل به نقش و قدرت منطقه ای ایران نیست. او بیشتر با مخالفین سیاست های منطقه ای ایران کار می کند و از درون آنها تغذیه مالی می شود کمااینکه سعودی ها و اماراتی ها در دور اول در کمپین انتخاباتی و دراین دوره برای رای آوری ترامپ سرمایه گذاری های سنگینی می کنند تا او در دور دوم فشار بیشتری به ایران وارد کند.

 

نصرت الله تاجیک در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص نوع نگاه ما در ایران به انتخابات آمریکا گفت: انتخابات آمریکا در ایران با چند رویکرد دنبال می شود بنحوی که شاهد هستیم در جامعه دو قطبی ترامپ و بایدن ایجاد شده است، اما فارغ از این نگاه ها و دو قطبی ها باید گفت روی کار آمدن آقای ترامپ قطعا  زیانهای بسیاری برای ما به دنبال دارد اما روی کار آمدن آقای بایدن با توجه به  وعده وی مبنی بر بازگشت به برجام می تواند میزان زیان ها برای ایران را به نسبت آقای ترامپ کاهش دهد.

 

وی در ادامه گفت: شکی دراین موضوع وجود ندارد که روی کار آمدن مجدد آقای ترامپ به لحاظ سیاسی و اقتصادی هیچ منفعتی برای ایران به دنبال ندارد چرا که وی از نظر داخلی، منطقه ای و بین  المللی به دنبال تضعیف جمهوری اسلامی ایران است.

 

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص آخرین آمار نظرسنجی های آمریکا درباره هر یک از کاندیداها تاکید کرد: از جهت واقعیت های داخلی، برآوردها نشان می دهد آقای ترامپ به دلیل سیاست های غلط داخلی و خارجی شانسی برای برنده شدن ندارد. از این رو نظر سنجی ها حاکی از آن است که بایدن می تواند پیروز انتخابات باشد اما به دلیل پیچیدگی سیستم انتخاباتی امریکا که رئیس جمهور به صورت مستقیم انتخاب نمی شود بلکه با آرای غیر مستقیم مردم یعنی آرای الکترال انتخاب می شود، لذا برآوردهای سازمان های نظر سنجی نشان می دهد آقای بایدن از جهت آرای مردمی و آرای الکترال از حریف خود به مراتب جلوتر است.

 

نصرت الله تاجیک در خصوص روی کار آمدن آقای بایدن گفت: به هر حال به غیر از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک سوم از اعضای سنا هم در انتخابات سنا یا کنگره باید مشخص شوند بنابراین دموکرات ها علاوه بر کرسی ریاست جمهوری باید در انتخابات سنا و مجلس نمایندگان دست بالا باشند تا بایدن با دست بازتری بتواند سیاست های خود را محقق کند.

 

 وی در خصوص اظهار نظرهای مسوولین ما درباره انتخابات آمریکا گفت: به هر حال دولتی ها عنوان می کنند که برای ما فرقی نمی کند چه کسی پیروز میدان آمریکا باشد این موضوع نشات گرفته از دو دیدگاه است یکی رویکرد رسمی و یکی رویکرد تحلیلی سیاسی، بنابراین عدم تفاوتی که  از آن سخن می گوید همان رویکرد رسمی است که به دلیل پرهیز از تبعات سیاسی موضوع چنین سخنی بیان  می شود اما آنچه در رویکرد تحلیلی سیاسی حائز اهمیت است منافع ایران در روی کار آمدن هر یک از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکاست.

 

این کارشناس مسائل سیاسی دراین باره گفت: ترامپ خط قرمزها را در رابطه با ایران رد کرده و قائل به نقش و قدرت منطقه ای ایران نیست ترامپ بیشتر با مخالفین سیاست های منطقه ای ایران کار می کند و از درون آنها تغذیه مالی می شود کمااینکه سعودی ها و اماراتی ها در دور اول در کمپین انتخاباتی و دراین دوره برای رای آوری آقای ترامپ سرمایه گذاری های سنگینی می کنند تا ترامپ در دور دوم فشار بیشتری به ایران وارد کند، در مجموع روی کار آمدن آقای ترامپ هیچ نکته مثبتی برای ما ندارد بلکه رسیدن به ریاست جمهوری دور دوم مضراتی برای ما به دنبال خواهد داشت.

 

وی دراین باره توضیح داد: اصولا ترامپ به دنبال این است که آنچه که اندیشکده های نومحافظه کاران مطرح می کند که ایران قدرتش در منطقه قوی شده و تاثیر ات ژئوپولوتیکی قوی دارد را خنثی کند، آنها به نوعی به دنبال تغییر حکومت در ایران هستند حتی با فروپاشی و تجزیه ایران. اما اگر آقای ترامپ و بایدن را در دو کفه ترازو قرار دهیم بایدن همه ی زیان های آقای ترامپ را ندارد.

 

تاجیک خاطر نشان کرد: به هر حال اگر آقای بایدن روی کار بیاید باید رفتار ملاحظه کارانه ای در سیاست های خود داشته باشیم چرا که با خروج آقای ترامپ از برجام  موفق شدیم از انزوای سیاسی ناشی از خروج از برجام آقای ترامپ به نفع خود یار گیری کنیم اما در صورتی که آقای بایدن به برجام بازگردد و ما نتوانیم تصمیمات استراتژیکی اتخاذ کنیم همانگونه که در برجام قائل به همکاری بین المللی شدیم این جا هم باید استراتژی مشخصی در رابطه با امریکا اتخاذ کنیم، چرا که اگر قرار باشد آقای بایدن به برجام بازگردد نمی توان با سیاست نمد مال با آمریکا رو به رو شد، در غیر این صورت این خطر وجود دارد که برخی ازهم پیمانان برجامی از جمله اروپا به سمت آقای بایدن بروند و این مساله به مشکلات ما مسائل جدیدی اضافه کند.

 

نصرت الله تاجیک در پایان تاکید کرد: براساس داده ها و اطلاعات به نظر می رسد در مجموع اگر اتفاق خاصی در انتخابات رخ ندهد ترامپ به دلیل عملکرد بد در حوزه داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد چرا که در طی چهار سال گذشته نهادهای داخلی و بین المللی را به هم ریخته، بنابراین وضعیت آقای ترامپ بسیار آسیب پذیر شده و به نسبت آقای بایدن شانس کمتری برای پیروزی دارد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: