صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 28
کد خبر: ۶۴۴۰۵
علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

انتخابات آمریکا؛ تقدم دغدغه های اجتماعی و اقتصادی بر مبانی ایدئولوژیک

هر حادثه ای در سطح  داخلی یا جهانی می تواند موجب تغییر رای مردم شود و موج رای دهنده ها را تغییر دهد، این موضوع یکی از خصوصیات آمریکایی‌ها است چرا که آنها براساس مبانی فکری و ایدئولوژی رای نمی دهند، آنچه برای مردم آمریکا در رای دهی مهم است مسائل اجتماعی و اقتصادی و امتیازهایی است که به مردم داده می شود. اصولا حزب دموکرات مبتنی بر امور اجتماعی  و حزب جمهوری‌خواه مبتنی بر مسائل اقتصادی به مردم وعده می دهند.

 

علی بیگدلی کارشناس آمریکا و استاد دانشگاه در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص نتایج انتخابات آمریکا گفت: انتخابات آمریکا قابل پیش‌بینی نیست، لذا نمی توان به  آمارهای نمونه‌ای اعتماد کرد. هر چه قدر نظر سنجی ها شفاف و با توجه و دقت بیشتری گرفته شده باشد باز هم نمی توان نتیجه نهایی را از دل نظرسنجی‌ها پیش بینی کرد چرا که نظر سنجی ها باز هم تعیین کننده نیستند.

 

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه انتخابات آمریکا در سطح جهان یک انتخابات انحصاری است، هر حادثه ای در سطح  داخلی یا جهانی می تواند موجب تغییر رای مردم شود و موج رای دهنده ها را تغییر دهد، این موضوع یکی از خصوصیات آمریکایی‌ها است چرا که آنها براساس مبانی فکری و ایدئولوژی رای نمی دهند، آنچه برای مردم آمریکا در رای دهی مهم است مسائل اجتماعی و اقتصادی و امتیازهایی است که به مردم داده می شود. اصولا حزب دموکرات مبتنی بر امور اجتماعی  و حزب جمهوری‌خواه مبتنی بر مسائل اقتصادی به مردم وعده می دهند، لذا با توجه به عدم برخورداری از  مبانی ایدئولوژیک و فکری، پایبندی مردم به احزاب کم است یعنی به این احزاب تعصب خاصی ندارند، بنابراین در نتیجه یک حادثه کوچکی مثل رفتن آقای ترامپ به بیمارستان و شایعه بستری شدن وی در بیمارستان  آرا می تواند جابجا شود.

 

 دکتر بیگدلی کارشناس آمریکا در ادامه خاطر نشان کرد:  خود آمریکایی‌ها هم در مدت زمان باقی مانده  نمی توانند نتیجه انتخابات را پیش بینی کنند، چرا که ممکن است اتفاقی بیفتد که برای آمریکایی ها سورپرایز باشد و منجر به تغییر رای آنها شود، از سوی دیگر در آمریکا مردم مستقیماً به نامزدها رای نمی‌دهند، آرایی که به صندوق ها ریخته می شود در کنوانسیون هایی تبدیل به کارت الکترال می‌شود، گرچه ممکن است مردم به صورت مستقیم اسم آقای ترامپ یا آقای بایدن را روی برگه بنویسند اما به این معنا نیست که رای آنها مهم است چرا که  در کنوانسیون حزب، آرا  به کارت‌های الکترال  تبدیل می‌شود و کارت‌های الکترال حائز اهمیت است.

 

وی در ادامه توضیح داد: هر نامزدی که بتواند ۲۷۰ کارت الکترال را به دست بیاورد، حتماً پیروز می‌شود ضمن اینکه به دست آوردن این تعداد کارت الکترال  بسیار مشکل است، بنابراين در می یابیم انتخابات آمریکا دارای پیچیدگی و  فراز و نشیب زیادی است لذا به صورت دقیق نمی‌توان  پیش‌بینی کرد، اینکه آقای بایدن ۱۰ درصد از آقای ترامپ جلوتر است به نفع آقای بایدن تمام می شود چرا که ممکن است ظرف چند روز آینده تغییراتی در جابجایی امتیاز ها صورت بگیرد.

 

علی بیگدلی در خصوص تاثیرات تحریم های ایران توسط آمریکا بر رای آوری مردم آمریکا گفت: درصد بزرگی از آمریکا که بیش از ۳۰ درصد هستند اصلاً نمی دانند ایران وجود دارد، یا ایران در کجای جغرافیای زمین  قرار دارد! برای طرفداران هر دو حزب مخصوصاً حزب جمهوری خواه مسائل داخلی آمریکا حائز اهمیت است به خصوص مسائل اقتصادی، تعیین دستمزد، تعیین نرخ مالیات و... مثلا یکی از مسائل اختلافی بین آقای  ترامپ و آقای بایدن این بود که در گذشته کارگران ۱۵ دلار می‌گرفتند الان این رقم رسیده به ۸ دلار، بنابراین مساله ایران برای مردم آمریکا مهم نیست برای آنها اشتغال و گذران زندگی مهم است، مهم نیست که رئیس جمهور برجام را به هم زده یا نه، آمریکایی ها بیشتر نگاهشان به مسائل درون است بخصوص جمهوریخواهان؛ هرچند نگاه دموکرات ها کمی معطوف به خارج است اما به طور کلی آمریکایی‌ها در شرایط رای دادن به مسائل داخلی می‌پردازند به خصوص مسئله بیمه که برای آنها بسیار مهم است و نه مسائل خارجی، مگر دسته روشنفکران آمریکایی مثل اعضای کنگره که به مسائل بین المللی اهمیت می دهند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به این که دموکرات ها بخش وسیعی از طبقات متوسط و طبقات زیرین جامعه را حمایت می کنند و این بخش اصولا  طرفداران آنها هستند  آقای بایدن توانسته تا حدود زیادی آرای سرگردان را به سمت خود جلب کند ولی با این احوال الان دقیقا نمی توان گفت که آقای بایدن پیروز انتخابات است، اما سیاست‌هایی که آقای ترامپ درباره ایران اعمال می‌کند بیشتر به خاطر دلجویی از لابی‌های یهودی است نه مردم آمریکا، تا لابی های صهیونیستی را به سمت خود بکشاند اما لابی‌های یهودی به دلیل اینکه فعالیت‌های صنعتی، بیمه و بانکداری انجام می‌دهند، کارگران زیادی در آمریکا دارند مثلاً کارخانه فرد حدود ۷۵۰ هزار کارگر دارد از ترامپ حمایت می کنند از طرف دیگر نهادهای مذهبی یهودی از ترامپ به شدت حمایت می کنند.

 

علی بیگدلی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه خیلی از مقامات ما با فضای آمریکا و سیستم‌های سیاسی و مخصوص سیستم انتخاباتی آمریکا که بسیار پیچیده است آشنا نیستند، لذا آنچه  درباره انتخابات و نتیجه انتخابات آمریکا می گویند تا روز آخر قابل اعتنا و تکیه نیست چرا که اصولا نمی توان از انتخابات آمریکا پیش‌بینی خاصی ارائه داد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: