صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 02
کد خبر: ۶۴۹۹۰
علی عبدی، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا ملک سلمان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تن خواهد داد؟

علی عبدی: قطعا بن سلمان زمانی به چنین حرکتی دست می زند که جامعه را کاملاً آماده کرده باشد و اوضاع در کنترل کامل او باشد شاید جز اقلیتی چون جامعه شیعیان عربستان و یا سلفی های سنتی و طیف رادیکال جامعه مابقی جامعه عربستان واکنش خاصی نشان ندهند.

 

علی عبدی تحلیلگر مسائل اسرائیل در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این پرسش احتمال پذیرش موجودیت اسرائیل از سوی دولت سعودی چقدر است؟ آیا می توان انتظار داشت این حرکت قبل از انتخابات آمریکا انجام شود؟ گفت: با توجه به فرصت کم باقیمانده و تاثیر نظر سنجی موارد عادی سازی های قبلی از جمله امارات و بحرین و سودان به نظر می رسد احتمال اعلام رسمی عادی سازی روابط سعودی و اسرائیل در این مدت کم زیر ۵۰٪ است.

 

وی تصریح کرد: باید دید چه کسی در آمریکا رییس جمهور می شود اگر ترامپ باشد وضعیت به گونه دیگری خواهد بود و اگر بایدن باشد وضعیت چیز دیگری است. به عقیده من، سعودی جاده صاف کن این نرمالیزاسیون است و شرایط را به گونه ای رقم می زند تا ابتدا برخی از کشورهای عربی عادی سازی کنند و در نهایت وقتی شرایط کاملا آماده و مهیا شد عربستان اعلام آمادگی می کند در این صورت هزینه برای عربستان سرشکن می شود و عربستان می تواند توجیه کننده این وضعیت باشد. بن سلمان فعلا صبر کرده و فکر نمی کنم این اتفاق پیش از انتخابات بیفتد.

 

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام عربستان می تواند عواقبی داشته باشد آیا ملک سلمان در زمان حیاتش خواستار چنین رخدادی است؟ گفت: قطعا ملک سلمان موافق نیست و یکی از احتمالات جدی این است که چنین اتفاقی تا قبل از فوت او رخ نمی دهد. در بحرین شاهد اعتراضات گسترده شیعیان بودیم ولی در امارات چنین اتفاقی نیفتاد در سودان هم مواردی وجود داشت ولی در عربستان اعتراضات نمی تواند چندان پر رنگ باشد. قطعا بن سلمان زمانی به چنین حرکتی دست می زند که جامعه را کاملا آماده کرده باشد و اوضاع در کنترل کامل او باشد شاید جز اقلیتی چون جامعه شیعیان عربستان و یا سلفی های سنتی و طیف رادیکال جامعه مابقی جامعه عربستان واکنش خاصی نشان ندهند. چون مفتی های وهابی عربستان بخصوص امثال امام جمعه مسجد الحرام و مسجد النبی اذهان عمومی را برای چنین شرایطی آماده می کنند. اکثریت جامعه و بدنه حامی رژیم سعودی مخالفت و اعتراضی جدی نسبت به این مساله نشان نخواهند داد.

 

وی با اشاره به اینکه که احتمال دارد تعدادی از کشورهای عربی قبل از عربستان دست به کار شوند افزود: قطر به این روند نمی پیوندد چون قطر در جبهه اخوانی های منطقه است که محور آن توسط ترکیه و قطر تعریف شده اند. آنها خط دیگری را تعریف کرده اند که محور عبری عربی و تل آویو ریاض دبی است و چون این دسته بیرون از این محور هستند نمی پیوند.

 

او در پاسخ به این سوال که توافقات انجام شده چقدر برای ایران خطر آفرین است؟ اظهار کرد: کلیت این کار برای ایران زیانبار است هم از نظر سیاسی و هم از نظر امنیتی و هم از نظر اقتصادی برای ایران هزینه دارد فقط یک فقره خط آهن بندر هیفا  ایلات، ابوظبی، دبی است که عملا خط تجاری شرق به غرب را در کنترل اسرائیل قرار می دهد. یعنی عملاً کنترل تجارت از شرق دور تا غرب آسیا و مدیترانه به اروپا با عایدی سالانه ۴۰ میلیون دلار در دست صهیونیست ها خواهد بود این کف اقتصادی در این سیاست است. روزنامه العربی الحدید هفته گذشته در مقاله ای از طرف دولت مصر اعلام کرد که مصری ها نگران هستند امارات به دروازه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در منطقه تبدیل شود. با توجه به تردد بسیار بالای ایرانی ها به امارات و دفاتر تجاری بسیاری که ایرانی ها در این کشور برپا کرده اند جمهوری اسلامی ايران می تواند به هدف اول تبدیل شود. این مساله تهدید امنیتی سطح بالایی برای ایران است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: