صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 01
کد خبر: ۶۵۱۰۴

فیثاغورث ایرانی درگذشت+ عکس

استاد علی اصغر غفارزاده که مبدع روش‌های نوین در ۴ عمل اصلی ریاضی بود، دیروز در ۸۶سالگی درگذشت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نخستین‌بار، سال۹۲ بود که برای انجام یک مصاحبه او را در مشهد ملاقات کردم. آقای غفارزاده که از حدود ۶۰سال قبل در فرانسه زندگی می‌کرد، در سال‌های اخیر هر سال چند نوبت را در زادگاهش مشهد روزگار می‌گذراند که این سفر آخر، آخرین سفر او شد و در این شهر رخت ابدی پوشید.

 

یازدهم تیرماه۹۲ در مصاحبه‌ای مفصل با تیتر «اگر می‌توانید من را در ریاضی کیش و مات کنید» که در روزنامه خراسان منتشر شد، او و دانش‌اش را معرفی کردیم. آقای غفارزاده که در چند جلد کتاب به فارسی و فرانسه، هنر ابداعی‌اش در ریاضی را معرفی کرده است، همیشه از ارادت و علاقه‌اش به وطن‌اش می‌گفت. خاطرم هست در صحبت‌هایش شنیدم که می گفت باوجود چند دهه اقامت در فرانسه، هیچ‌گاه پاسپورت فرانسوی نگرفته و هر سال اقامت‌اش را تمدید می‌کند.

 

او روشی را در ۴ عمل اصلی ابداع کرده است که به وسیله آن به راحتی می‌توان اعداد بزرگ را بدون ماشین حساب و در کمترین زمان محاسبه کرد. من خودم بارها شاهد حساب و کتاب اعداد بزرگ توسط او بودم که واقعا بهت‌آور بود. زنده یاد غفارزاده که برخی رسانه ها به او لقب فیثاغورث ایرانی و معجزه گر اعداد دادند،سال‌های قبل که توان جسمی بیشتری داشت، در مشهد برای علاقه‌مندان به ریاضی کارگاه‌هایی هم برگزار کرد.

 

 

استاد در سال‌های ۷۹ و ۸۹ در ۲جلد کتاب به نام‌های ورزش فکری و معجزه در ریاضی علم ابداعی‌اش را به طور کامل معرفی کرده است. دکتر عباسی رئیس وقت انجمن فرهنگی ایران و فرانسه در کتاب ورزش فکری، به طور مفصل از استاد غفارزاده سخن گفته است. حامد پویان، از مستندسازان کشورمان نیز سال۹۳ در مستندی به نام «فصل آخر» که بارها از سیما پخش شد، او و علم ابداعی‌اش را به تصویر کشاند./ روزنامه خراسان

نظر شما