صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 03
کد خبر: ۶۵۳۹۳

ابعاد مختلف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا + فیلم

کارشناس مسائل آمریکا در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان به ابعاد مختلف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

به گزارش راهبرد معاصر، در آستانه پایان رای‌گیری حضوری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و فرا رسیدن روز سوم نوامبر، همچنان ابهامات فراوانی در خصوص روزها و هفته‌های آتی ذهن آمریکایی‌ها را درگیر کرده است. احتمال وقوع آشوب و درگیری در خیابان‌های آمریکا طی هفته‌های آتی، زمان قطعی اعلام نتایج با توجه به حجم زیاد آراء پستی، احتمال تقلب گسترده و بسیاری از موضوعات دیگر موجب نگرانی رای‌دهندگان شده، وضعیت داخلی آمریکا در این دور از انتخابات به حدی متشنج شده که برخی اقدام به تهیه اسلحه کرده‌اند و به گفته رسانه‌های این کشور مناطق امنی از ترس وحشی‌گری‌های پسا انتخاباتی اجاره داده می‌شود. به همین بهانه اریک والبرگ کارشناس کانادایی مسائل آمریکا با گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان هم کلام شده است. والبرگ نویسنده کتاب‌های متعددی از جمله، «امپریالیسم پست مدرن»، «مقاومت اسلامی در برابر امپریالیسم» و «از پست مدرنیته تا پست سکولاریته» است. این مصاحبه را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

 

رفتار ترامپ در مناظره اول نماد یک جامعه غیر متمدن بود

 

 


اریک والبرگ در خصوص نظر خود درباره پیروز نهایی انتخابات گفت: «انتخابات در آمریکا در حال برگزاری است. تاکنون میلیون‌ها آمریکایی رای داده اند. به نظر می‌رسد بایدن با اختلاف ۱۲ درصدی در رای گیری عمومی پیش است. اما در واقع نتیجه انتخابات را آرای الکترال تعیین می‌کند؛ که براساس آن به هر ایالتی آرا زیادی تخصیص می‌یابد و مشکل سیستم انتخاباتی آمریکا اینست که ایالت‌های کوچکتر، اکثریت رای کالج الکترال را در اختیار دارند».

 

وی تاکید کرد: «این بدان معناست که ایالت‌هایی همانند کالیفرنیا و نیویورک، که دموکرات‌ها در آنجا خیلی قدرتمندتر هستند، از وزن (آرا) یکسانی برخوردار نیستند؛ بنابراین دقیقا مشخص نیست که بایدن برغم برتری ۱۲ درصدی، برنده انتخابات خواهد بود».

 

کارشناس مسائل آمریکا در خصوص اینکه آیا مناظره تاثیری بر آرای انتخاباتی داشته یا خیر، تصریح کرد: «تصور می‌کنم اکثریت و نه همه رای دهندگان آمریکای، مناظره‌ها را تماشا کردند. ترامپ در مناظره اول بسیار گستاخ و تهاجمی بود. اما برخی از آمریکایی‌ها از این رفتار او خوششان می‌آید. این نماد نوعی جامعه غیر متمدن است. آمریکا خود را به صورت یک جامعه ضد روشنفکری نشان داده و به آن افتخار می‌کند؛ علاقه‌ای به ایده‌های پیچیده و عمیق ندارد، در این جامعه باید ساده بود و ساده رفتار کرد».

 

آشوب‌های پسا انتخاباتی در هر صورت رخ می‌دهد

 


اریک والبرگ در پاسخ به این سوال که آیا انتقال قدرت در این انتخابات مسالمت آمیز خواهد بود یا خیر، گفت: «قطعا آشوب‌هایی بوجود خواهد آمد بویژه اگر ترامپ بازنده انتخابات شود. ناآرامی‌های زیادی بوقوع می‌پیوندد. یک نظرسنجی اخیر از جوانان آمریکایی انجام شد که در صورتیکه ترامپ برنده انتخابات شود واکنش آن‌ها چه خواهد بود، آیا آن‌ها برای اعتراض به خیابان‌ها خواهند آمد. از هر ۱۰ دانشجو ۴ نفر اعلام کردند بله آن‌ها برای اعتراض به پیروزی ترامپ به خیابان‌ها خواهند آمد و نتیجه انتخابات را نخواهند پذیرفت».

 

وی افزود: «زمانیکه از آن‌ها (جوانان آمریکایی) درباره پیروزی بایدن سوال شد، اینکه آیا علیه پیروزی او اعتراض خواهند کرد، هیچ دانشجوی آمریکایی نگفت که به این موضوع اعتراض خواهد کرد؛ بنابراین جوانان آمریکایی بیرون خواهند آمد به دموکرات‌ها رای می‌دهند، آن‌ها می‌خواهند از شر ترامپ راحت شوند. در نتیجه بسیار محتمل خواهد بود که آن‌ها اینکار را بکنند».

 

کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: «به همین دلیل تصور می‌کنم که این نظرسنجی گویای شرایط کنونی آمریکاست؛ بنابراین اگر بایدن پیروز شود، آشوب‌های محدودی صورت می‌گیرد. اگر ترامپ باز هم برنده انتخابات شود، در این صورت آشوب‌های جدی در راه خواهد بود. همه اقلیت سیاه پوست در همه جا برای اعتراض به خیابان‌ها خواهند آمد. این شرایط انتقال مسالمت آمیز قدرت در آمریکا خواهد بود».

 

تقلب در انتخابات آمریکا همیشگی است ولی نه آنطور که جمهوری‌خواهان می‌گویند

 


اریک والبرگ درباره احتمال تقلب در انتخابات، تاکید کرد: «تقلب در انتخابات آمریکا همیشه بوده، اما نه آنگونه که جمهوری‌خواهان ادعا می‌کنند. جمهوری‌خواهان هرچه در توان داشته باشند انجام می‌دهند تا مردم را از نقش انتخاباتی خود دور کنند. در برخی ایالت‌ها هیچ زندانی‌ای نمی‌تواند رأی بدهد و در برخی ایالت‌ها تنها زندانی‌های سابق می‌توانند رأی دهند؛ در برخی ایالت‌ها حتی زندانی‌های با جرایم خیلی کوچک تا پایان عمر قادر به رأی‌دادن نیستند».

 

وی افزود: «بنابراین، البته تمام کسانی که از رأی‌دادن محرومند، معمولا همیشه حامیان دموکرات‌ها هستند. چون افراد زندانی فقیرند و به دنبال کمک‌های دولتی هستند، (اما) جمهوری‌خواهان در پی لغو کمک‌های دولتی هستند و این مشکلی واقعی در رابطه با مسئله تقلب است».

 

والبرگ به تهدید جانی رای دهندگان اشاره کرد و گفت: «همچنین در زمان رأی‌گیری، تهدید و ارعاب وجود دارد و حتما شبه‌نظامیانی مسلح در شعب رأی حضور خواهند داشت با چهره‌های گرفته و خشمگین که تلاش دارند مانع رأی‌دادن مردم شوند؛ و این شیوه مرسوم ممانعت از رأی‌دادن است».

 

کارشناس مسائل آمریکا نهایتا تاکید کرد: «این ایده که احتمال تقلب وجود دارد، تقریبا امکان‌پذیر نیست؛ تقلبی جدی‌ای که بر گروه یا جریانی، دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان تأثیر دارد. اما جمهوری‌خواهان بر این موضوع (تقلب) پافشاری می‌کنند تا شمار افراد رأی‌دهنده را کاهش دهند؛ کاهش آراء برای آن‌ها سودمند است. این کل مسئله احتمال تقلب در انتخابات است»./ باشگاه خبرنگاران

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: