صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 05
کد خبر: ۶۵۶۰۷
حسن حیدری؛ اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

ضرورت انکار ناپذیر اصلاح بودجه

یکی از راهکارهای کم کردن بودجه و واقعی کردن آن، خصوصی‌سازی است. حتما تعداد پست‌های مدیریتی و پست های موازی باید کم شود، انجام تمام این موارد یک حرکت دردآور و یک عمل  جراحی سخت است، لذا باید بنشینیم و ببینیم چه کسی جرأت و توانایی انجام این جراحی را دارد، قطعا دولتی می تواند دست به چنین اقدامی بزند که از پشتوانه بالای مردمی برخوردار باشد، همچنین  سایر احزاب و کل حاکمیت با او همراه شوند و به این باور برسند که اصلاح بودجه کشور یک ضرورت برای عبور از بحران های اقتصادی است.

 

حسن حیدری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تدوین بودجه با توجه به نزدیک شدن به فصل تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح بودجه یک ضرورت انکار ناپذیر در مباحث اقتصادی ماست. اصلاح بودجه بسیار مهم است چرا که از اینجاست که اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور صورت می گیرد. تجارب ما در بخش های مختلف اقتصادی در سال های گذشته و همین سال ٩٩ نشان می دهد تدوین بودجه غیر عملیاتی یا بودجه دلبخواهی چه تبعات و پیامدهایی به دنبال داشته است.

 

وی در ادامه افزود: بر فرض مثال اگر به اینجا برسیم که مثلا دولت خواهان اصلاح بودجه است اول از همه اصلاح را باید از وزارتخانه های خود شروع کند، وزارتخانه هایی که برای گرفتن بودجه بیشتر با هم رقابت دارند. وی خاطر نشان کرد: هر وزارت‌خانه ای برای خود یک سری شرکت  دارد که‌ در روند اصلاح بودجه ای حتما باید واگذار شود، یعنی از اینجای کار به بعد خصوصی‌سازی انجام می گیرد و چون خصوصی سازی با بودجه ارتباط دارد، حتما واگذاری باید واقعی صورت بگیرد.

 

حسن حیدری با اشاره به سختی های مسیر پیش روی دولت در این زمینه گفت: باز هم بر فرض اینکه دولت قصد اصلاح بودجه را دارد بعد از  واگذاری شرکت های خود باید پستهای مدیریتی را واگذار کند چرا که شرکت های واگذار شده به بخش خصوصی از اختیار دولت خارج شده اند. وقتی چنین مواردی پشت سر هم اتفاق بیفتد شاهد مسائلی خواهیم بود که رونمایی از آنها موضوع را جالب تر می کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: وقتی شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود و مدیران عامل هم در بخش خصوصی و به صورت مستقل از تاثیر گذاری دولت انتخاب شوند، فلان وزیری که می‌تواند پست‌های مدیریتی بدهد و فلان نماینده مجلس را راضی کند که از او سوال نکند و به استیضاح تهدید نکند، این ابزارها را از دست می دهد، لذا این وزیر نمی تواند این گروه یا آن گروه سیاسی را با خود داشته باشد، وقتی شرکت ها از دست دولت خارج شود یعنی جایی برای پخش کردن منافع باقی نمی ماند. بنابراین پروسه سختی پیش روی اصلاحات بودجه ای است، لذا به این دلایل است که  اصولا در ایران خصوصی سازی چندان واقعی نیست و  رقابت بر  سر واگذاری‌های غیر واقعی بالا می گیرد، ضمن اینکه رقابت هم برای دریافت بودجه بیشتر بین سازمان های مختلف دولتی بیشتر می شود.

 

حیدری در پایان تصریح نمود: بنابراین یکی از راهکارهای کم کردن بودجه و واقعی کردن بودجه، خصوصی‌سازی است. حتما تعداد پست‌های مدیریتی و پست های موازی باید کم شود، انجام تمام این موارد یک حرکت دردآور و یک عمل  جراحی سخت است، لذا باید بنشینیم و ببینیم چه کسی جرأت و توانایی انجام این جراحی را دارد، قطعا دولتی می تواند دست به چنین اقدامی بزند که از پشتوانه بالای مردمی برخوردار باشد، همچنین  سایر احزاب و کل حاکمیت با او همراه شوند و به این باور برسند که اصلاح بودجه کشور یک ضرورت برای عبور از بحران های اقتصادی است. اگر دولت و حاکمیت به این موضوع توجه نکنند همه ی آنچه برای اصلاحات اقتصادی انتظار می کشیم عقیم می‌ماند و در نهایت هر چند سال یک بار شاهد افزایش نرخ ارز و تورم در اقتصاد و فقیرتر شدن مردم خواهیم بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: