صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 06
کد خبر: ۶۵۷۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
همزمان با پیشروی آرای الکترال به نفعِ بایدن

پایان سیاهِ ترامپ در کاخ سفید

نتایج شمارش آرای انتخاباتی آمریکا تا به این لحظه از شکست ترامپ در برابر جوبایدن خبر می‌دهند. در صورتی که این روند در چند ایالت‌ باقی مانده ادامه پیدا کند، ترامپ تنها 80 روز فرصت دارد تا کاخ سفید را ترک نماید. 80 روزی که به اعتقاد بسیاری می‌تواند به دلیل شخصیت ناآرام ترامپ بسیار ملتهب و خطرناک پیش رود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ هنوز چند ساعت بیشتر از زمان پایان رای‌گیری در آمریکا و شمارش آرای در برخی ایالت‌ها نگذشته بود که ترامپ با سخنرانی در کاخ سفید در بین جمعی از هوادارانش با قطعیت هرچه تمام از پیروزی‌اش در انتخابات و احتمال افزایش تقلب در آرا حرف زد. ادعایی که اگرچه در همان لحظه نیز با واکنش‌های منفی بسیاری همراه شد اما پس از تعیین نتایج آرای الکترال شمارش شده و اختلاف زیاد بایدن با ترامپ در این آرا مشخص شد، کاملا بی‌پایه و اساس بوده است.


اظهارات ترامپ پس از این در باب غیرقانونی اعلام کردن نتایج انتخاباتی حاصل شده، با طرح سه بار شکایت وی به دیوان عالی آمریکا و اصرارش به تداوم تظاهرات خیابانی طرفدارانش، رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت و نگرانی‌ها را در رابطه با اقدامات احتمالی‌‌‌اش علیه جناح حزب رقیب را به شدت افزایش داد. بر همین اساس اکنون، طرفداران ترامپ به حمایت از وی در خیابان‌های آمریکا، اظهارات او را در قالبِ شعارهایی همچون «شمارش آرا را متوقف کنید» و یا «جلوی دزدی را بگیرید» سرمی‌دهند.


ترامپ از هفته‌ها پیش از آغاز انتخابات در کشورش بارها اعلام کرده بود که حاضر نیست به راحتی قدرتش در کاخ سفید را به شخص دیگری انتقال دهد و در ذهن طرفدارانش نیز این باور را به وجود آورده بود که نتایج حاصل از انتخابات نه تنها انتقال قدرت بلکه تداوم آن است. پیش از این افراد بسیاری که زمانی از نزدیکان ترامپ بودند هم عنوان کرده بودند که محال است ترامپ به آن درجه از بلوغ سیاسی رسیده باشد تا بخواهد در صورت شکست در انتخابات، کاخ سفید را بی‌سر و صدا ترک نماید. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و مایکل کوهن، وکیل سابقش جز همین افراد بودند.


این موضوع که ترامپ از مدت‌ها پیش راجع به شکست احتمالی‌اش هم فکر کرده است، می‌تواند شرایط را برای پذیرش انتقال قدرتی بی‌ سر و صدا و کم حاشیه دشوار ساخته و فرآیند انتقال قدرت در کاخ سفید را به تعویق بیاندازد. اکنون نیز در باور ترامپ، او پیروز آرای قانونی انتخابات است و برای شکایت از آرای پستی که غیرقانونی است، به دیوان عالی مراجعه خواهد کرد. دادگاهی که با تلاش‌های مضاعف ترامپ، اکنون اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند و حتی این قدرت را دارد که نتایج انتخابات را تغییر دهند(البته بعید است که این دیوان، رای مردم آمریکا را زیر پا بگذارد).


نشریه پولتیکو در همین راستا در مطلبی عنوان می‌کند که حضور ترامپ در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور پیشین و در شرایطی که وی احتمال شکستش در انتخابات را بسیار بالا می‌بیند، می‌تواند به اندازه چهار سال گذشته دوران ریاست‌جمهوری‌اش، خطرناک و پر از اخلالگری و هنجار شکنی باشد. از این منظر می‌توان گفت، بعید است دوره ترامپ با پایان یافتن ریاست‌جمهوری‌اش در کاخ سفید، پایان پذیرد چرا که هنوز مشخص نیست روز 21 ژانویه برای ترامپ چگونه رقم بخورد. ادعایی که می‌تواند کار را برای جانشینش، جو بایدن سخت‌تر نماید.


برخی از تحلیلگران دیگر هم شخصیت ترامپ را اینطور ارزیابی می‌کنند: او کسی است که در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش از یک طرح استیضاح، 26 مورد پرونده اتهام سو استفاده جنسی و 4 هزار پرونده قضایی جان سالم به در برده است و طبیعی است در صورتی که پیروزی از آن جو بایدن باشد، خداحافظی ترامپ با جایگاه کنونی‌اش به طرز وحشیانه‌ و خطرناکی پایان یابد.


در مقابل مانع تراشی‌های ترامپ بر سر شمارش آرای انتخاباتی باقیمانده، جو بایدن نظر دیگری دارد. او در سخنانی ضمن ابراز اطمینان از پیروزی‌اش،خواستار شمارش تک تک آرای انتخاباتی شده و در اینباره گفته است: «در ایالات متحده رای مقدس است. مردم این کشور از طریق رای، اراده خود را اعمال می‌کنند و اراده رای دهندگان است که رئیس‌جمهور آمریکا را مشخص می‌کند، نه هیچ کس و هیچ چیز دیگر!»


پیش‌بینی‌های نسنجیده ترامپ در زمینه احتمال زیاد تقلب در آرای انتخاباتی در دورانِ پیش از برگزاری‌ انتخابات و اصرار فعلی وی در تایید صحت و سقم این پیش‌بینی‌ها می‌تواند موید این امر باشد که او حتی برای تداوم حضور جنجالی‌اش در کاخ سفید حتی تا آخرین لحظه، برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ و مشخصی دارد. امری که می‌تواند بر دامنه اعتراضات و وضعیت ناآرام آمریکا در ایالت‌های مختلف بیفزاید.


اکنون ترامپ بیشتر از هر زمان دیگری سعی دارد تا موانع بزرگی بر سرِ شمارش آرا در چند ایالت‌ باقی مانده که هنوز رای الکترال آنها اعلام نشده است، ایجاد نماید. «شمارش آرا را متوقف کنید» آخرین راهکار دستوری ترامپ برای جلوگیری از پذیرش شکست سنگینش در انتخابات ریاست‌جمهوری است که او تمایل دارد به صورت گزینشی و به نفع وی اجرایی شود. به این ترتیب که در ایالتی مانند آریزونا که احتمال افزایش آرای وجود دارد، همچنان شمارش آرا تداوم پیدا کند اما در ایالت پنسیلوانیا که همه چیز به نفع بایدن در حال پیشروی است، این شمارش بایستی متوقف شود. به نظر می‌رسد، آنچه که ترامپ را در پافشاری بر این موضوع بسیار مصمم ساخته است، باور قوی وی به رای نهایی دیوان عالی آمریکا و حمایت این دیوان به عنوان قوی‌ترین نهاد قضائی از ادعای وی در این کشور است. امری که به میزان زیادی غیرممکن و حتی بعید به نظر می‌رسد.


بر طبق آخرین نتایج به دست آمده از آرای انتخاباتی جو بایدن تا به این لحظه با کسب 264 رای الکترال از رقیب جمهوری‌خواهش دونالد ترامپ با 214 آرال الکترال پیشی گرفته است. هنوز شمارش آرای انتخاباتی در ایالت‌های نوادا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا به اتمام نرسیده است و در صورتی که بایدن تنها رای الکترال یک ایالت دیگر را نیز به دست آورد، پیروز نهایی انتخابات 2020 در آمریکا خواهد شد. در این بین پنسیلوانیا با داشتن 20 رای الکترال می‌تواند بسیار در برد قطعی بایدن و باخت نهایی ترامپ موثر باشد(ترامپ در صورت برد آرای الکترال چهار ایالت دیگر باز هم نزدیک به 6 رای تا پیروزی فاصله دارد).

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیقلی
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
سگ ززد برادر شغال است
من طرفدار هیچیک نیستم اما با دیدن خبر فوری زیر که امروز دیدم یا این گفتار ب مغرضانه شما روبرو شدم فقط به چیز بگم واقعا از این اکاذیب و خزعبلاتی که تحویل ما میدهید خجالت نمی کشید ?
خبر فوری ..
ایالت جورجیا پیروزی بایدن را پس گرفت