صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 08
کد خبر: ۶۵۹۳۰
«یادداشت اختصاصی» حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل

چرا بایدن یا ترامپ برای ایران تفاوتی نمی کند؟

بهتر است مردم دنیا بدانند که در دوران دموکراتها جنایات زیادی علیه ایران رخ داده است. از طرح کودتای نوژه درسال 1358، حمله به طبس در دوران کارتر و حتی جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران با تشویق دموکراتها صورت گرفته است. در طول دوران حاکمیت بیل کلینتون تحریم های سنگینی علیه ایران اعمال شد، از این رو به  نظر می رسد با اینکه دموکراتها رفتار ملایم تری در برخوردهای سیاسی خود به ظاهر در پیش می گیرند اما همچنان در تقابل با ایران جدی بوده و از مواضع ضد ایرانی خود کوتاه نمی آیند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در هفته های اخیر که روند رقابت بین ترامپ و بایدن سرعت بیشتری به خود گرفت، روز به روز بر آرا و توجه سیستم آمریکا به روی کار آوردن جو بایدن افزوده شد به نظر می رسد ایران هم  در این زمینه دچار تلاطم هایی شده و برخی گمان می برند با رفتن آقای ترامپ و ورود آقای جو بایدن به کاخ سفید ورق بر می گرد و آمریکا دست از خصومت علیه ملت ایران برمی دارد.

 

شواهد و قرائن و تجربه های تاریخی یک به یک نشان می دهد که به لحاظ سیاست کلان بین دموکراتها و جمهوری خواهان نسبت به مسائل منطقه به ویژه ایران تفاوتی وجود ندارد، بلکه در دوران حاکمیت دموکرات ها بر کاخ سفید فشارهای زیادی  بر ایران وارد شده است. جو بایدن زمانی که در سمت معاون اوباما بود، رئیس جمهور وقت را برای اعمال تحریم های سنگین علیه ایران تشویق کرد.

 

از سوی دیگر این موضوع را نمی توان نادیده گرفت که دموکرات ها نسبت به جمهوری خواهان حساسیت بیشتری به بقا، امنیت و تامین و تحقق خواسته های رژیم صهیونیستی می دهند، لذا برای ارتقای حفظ جایگاه امنیت این رژیم تلاش می کنند تا از هیچ مساله ای فرو نگذارند. حتی خانم کامیلا هریس که به عنوان معاون رئیس جمهور از سوی آقای جوبایدن انتخاب شده، رابطه تنگاتنگی با لابی ها و رهبران رژیم صهیونیستی دارد. وی زمانی که در کنگره حضور داشت رفت و آمدهای زیادی به فلسطین داشت و هیچ گاه برای ملت فلسطین حقی قائل نبود.

 

با اینکه در ظاهر ادبیات گفتمانی دموکراتها نسبت به جمهوری خواهان ملایم تر است اما در عمل دموکراتها سنگین تر و هوشمندانه تر علیه مواضع و خواسته های ملت ایران عمل می کنند و تحریم های سنگینی علیه ایران و محور مقاومت اعمال می کنند، لذا به نظر می رسد نباید از پیروزی جوبایدن نامزد حزب دموکرات درانتخابات ریاست جمهوری شادمان بود چرا که وی نه تنها به ایران کمکی نمی کند بلکه به دنبال اعمال فشار بیشتری بر نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران است.

 

بی شک مساله مهم درایران امروز (موضوعی که دولت متاسفانه آن را به انتخابات آمریکا و برجام گره زده) مساله اقتصاد و اتکا به توانایی های داخلی و بومی است. قطع به یقین انتخاب بایدن برای ریاست جمهوری آمریکا هیچ نوع تغییر خاصی در نسبت سیاست های آمریکا به اقتصاد و ایران  ایجاد نمی کند؛ لذا مسائل ایران را باید در حوزه داخلی حل کرد و به هیچ وجه نباید چشم انتظار بایدن یا هر شخص دیگری بود. نباید نسبت به این موضوع شکی داشته باشیم که آقای بایدن هم نسبت به ایران و محور مقاومت تحریم های سختی اعمال خواهد کرد بنابراین گروهی که خوشبینانه از روی کار آمدن بایدن امیدوار شدند به زودی ناامید می شوند.

 

موضوع اقتصاد ایران داخلی است و باید از درون و مبتنی بر تکیه بر مسائل داخلی و ظرفیت های بومی باید حل شود. ایران درصورتی با آمریکا سخن می گوید که با روی کار آمدن آقای بایدن بلافاصله درباره عملکرد غلط آمریکا در برجام شفاف سازی شود و آمریکا صریحا اعلام بازگشت به برجام را علنی کند، ضمن اینکه تمام تحریم ها بدون  قید و شرط برداشته شود، در غیر این صورت بین ایران و دموکراتها با ریاست آقای بایدن هیچ اتفاقی رخ نمی دهد و هیچ کس نمی تواند اراده خلل ناپذیر و قاطع ملت ایران را در تداوم راه خود بشکند.

 

بهتر است مردم دنیا بدانند که در دوران دموکراتها جنایات زیادی علیه ایران رخ داده است.از طرح کودتای نوژه درسال 1358، حمله به طبس دردوران کارتر و حتی جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران با تشویق دموکراتها صورت گرفته است. در طول دوران حاکمیت بیل کلینتون تحریم های سنگینی علیه ایران اعمال شد، از این رو به  نظر می رسد با اینکه دموکراتها رفتار ملایم تری در برخوردهای سیاسی خود به ظاهر در پیش می گیرند اما همچنان در تقابل با ایران جدی بوده و از مواضع ضد ایرانی خود کوتاه نمی آیند لذا  نباید انتظار زیادی از تغییر رویکرد دموکراتها نسبت به ایران وجود داشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: