صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 13
کد خبر: ۶۶۲۶۸
«یادداشت اختصاصی» محمدصادق مفتح، معاون اسبق وزارت صمت

چالش های اقتصادی و ضرورت اتکا به توانایی بخش خصوصی

در هیچ برهه زمانی شاهد کوتاهی و تعللی در خدمت رسانی و تلاش برای رقابت با بخش خصوصی خارجی و توسعه اقتصادی کشور از سوی بخش خصوصی ایران نبوده  ایم، اما آنچه در این میان مانع دیده شدن فعالیت ها، توانایی ها و ظرفیت بخش خصوصی بوده و هست، عدم تامین زیرساخت‌ها و بستر سازی های لازم برای فعال سازی بخش خصوصی در همه ی بخش ها و ارکان اقتصادی است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بخش خصوصی همواره خواستار فعالیت های اقتصادی و توسعه ای در راستای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور بوده است. بخش خصوصی نه فقط در زمانی که احساس گشایش اقتصادی ایجاد شده، بلکه در  بدترین شرایط و سخت ترین شرایط تحریمی و اقتصادی کشور  خواهان همکاری های گسترده اقتصادی در عرصه اقتصاد کشور بوده اما متاسفانه دولت یا دولت ها در این خواسته مساعدت و یاری چندانی به بخش خصوصی نرسانده اند.

 

قطع به یقین با عملکردی که بخش خصوصی واقعی از خود نشان داده، می توان گفت در هیچ برهه زمانی شاهد کوتاهی و تعللی در خدمت رسانی و تلاش برای رقابت با بخش خصوصی خارجی و توسعه اقتصادی کشور از سوی بخش خصوصی ایران نبوده  ایم، اما آنچه در این میان مانع دیده شدن فعالیت ها، توانایی ها و ظرفیت بخش خصوصی بوده و هست؛ عدم تامین زیرساخت‌ها و بستر سازی های لازم برای فعال سازی بخش خصوصی در همه ی بخش ها و ارکان اقتصادی است.

 

عدم حمایت دولت کنونی و دولت های گذشته از بخش خصوصی منجر به کاهش میزان واقعی خدماتی شده که بخش خصوصی واقعی‌ می توانسته و می تواند به اقتصاد کشور ارائه دهد، لذا متاسفانه می توان گفت فقدان حمایت و عدم فراهم سازی زیر ساخت های لازم برای تحرک بخش خصوصی واقعی کماکان پایدار است.

 

بخش خصوصی توانایی ایجاد رونق و خدمات قابل توجهی در بخش های صنعتی، کشاورزی و صادرات را دارد، اگر نسبت به عملکرد بخش خصوصی انتقادی  مبنی بر فعالیت محدود این بخش در اقتصاد کشور وجود دارد باید به حساب دولت و بی تفاوتی دولت برای عدم دعوت از بخش خصوصی و فعال بودن در عرصه های اقتصادی گذاشت.

 

بررسی ریشه‌های فعالیت های محدود بخش خصوصی در اقتصاد ایران نشان می‌دهد عدم تأمین زیرساخت‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد داخلی و تجارت بین المللی و عدم تامین زیر ساخت های قانونی اهم مسائلی است که مانع بزرگی در برابر فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد ایران شده است.

 

قطعا بخش خصوصی در سخت ترین شرایط اقتصادی کشور هیچگاه از زیر بار حضور در عرصه های مختلف اقتصاد و کمک به توسعه اقتصادی شانه خالی نکرده، لذا این گله و شکایت از بخش خصوصی پذیرفتنی است که دولت بسترهای لازم را برای همکاری و فعالیت حداکثری غیر دولتی فراهم نمی کند.

 

متاسفانه گزارش های منتشر شده در رسانه های مختلف موید این موضوع است که سنگ اندازی ها و ناهماهنگی های بین ارگان‌های دولتی بر سر مالیات، گمرک و  مسائل دیگری از این دست است که مانع فعالیت مثمر ثمر بخش خصوصی در اقتصاد ایران شده است. اگر  به سمت حرکت چرخ های موتور محرکه بخش خصوصی و فعالیت های اقتصادی و تجاری بخش خصوصی سنگ‌ اندازی نشود، قطعا بخش خصوصی فعال خواهد بود و هیچ منعی برای توسعه کار ندارد، حتی به شدت مشتاق توسعه فعالیت‌های اقتصادی در عرصه اقتصاد ایران اسلامی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: