صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 15
کد خبر: ۶۶۸۷۸
حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

کدام چهره‌های اصولگرا وارد گود انتخابات ۱۴۰۰ می‌شوند؟

مجلس یازدهم نشان داد که اصولگرایان عزم خود را برای پیروزی در دولت بعدی جزم کرده اند. اما این عزم به تنهایی کفایت نمی کند اگر می خواهند دولت حداکثری با آرا حداکثری باشد قاعدتا باید مردم را همراه کنند و گفتمانی طرح شود که گفتمان قالب باشد. هم اکنون عده ای احساس تکلیف کرده اند و می خواهند وارد عرصه خدمت شوند. آقایان قالیباف، رییسی، رضایی، جلیلی، ضرغامی و... از جمله افرادی هستند که تیم دارند و برای انتخابات آماده می شوند.

 

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال که، این دیدگاه وجود دارد که با پیروزی بایدن کار اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ راحتتر می شود؟ گفت: اگر به این اعتقاد داشته باشیم که کشوری مستقل با سیاست‌های مشخص هستیم قاعدتا نباید منتظر پیروزی ترامپ و یا جو بایدن باشیم. ولی ما در آستانه شرایطی هستیم که من اسمش را نالیدم سیاسی گذاشته ام یعنی مردم می بینند که در عمل به آرمان ها و باور های آنها توجه نمی شود. و این تضاد و دوگانگی منجر می شود تا آرای خاکستری بیشتر شود. یعنی بی تفاوتی در انتخاب کردن و انتخاب شدن و این سم مهلکی برای مشارکت سیاسی است و همه باید مراقب این باشند تا مشارکت حداکثری شکل بگیرد و فارغ از اینکه چه جناحی پیروز انتخابات است به دنبال شکل گیری دولتی کارآمد و فراگیر باشند تا آرا خاکستری برای شکل گیری ساختار سیاسی قدرت در کشور وارد عمل شوند.


وی درباره این موضوع که خیلی ها براین باور هستند که با توجه به جو حاکم در سیاست و اقتصاد تنها کسی که می تواند کشور را اداره کند فقط یک نظامی است اذعان کرد: من مخالف این هستم؛ بلکه اعتقاد من بر کارآمدی است بر اینکه یک فرد بتواند کاری گروهی و تیمی را به انجام برساند به طوری که همه جناح های سیاسی و اندیشمندان و کارآمدان با او همراهی کنند و برای حل مشکلات کشور به دولتی ائتلافی شکل بدهند. با توجه به حجم مشکلات اقتصادی ضرورت آشنایی فرد با علم اقتصاد و دغدغه‌ حل مشکلات اقتصادی کشور بر نظامی گری اولویت دارد. نظامیان ثابت کرده اند که در مسئولیت خود که پاسداری و دفاع از کشور است به خوبی عمل کرده اند و یکی از موفقیتهای ما در نظام جمهوری اسلامی همین مساله است. اما اینکه فکر کنیم با حضور این افراد در دولت ما به خواسته های خود می رسیم اینطور نخواهد بود. حتی اگر حاج قاسم سلیمانی هم برای ریاست جمهوری بیایند قطعا باید یک تیم متخصص و متبحر در مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در کنارش باشد.


کنعانی مقدم با اشاره به انسجام اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: مجلس یازدهم نشان می دهد اصولگرایان عزم خود را برای پیروزی در دولت بعدی جزم کرده اند. اما این عزم به تنهایی کفایت نمی کند اگر می خواهند دولت حداکثری با آرا حداکثری باشد قاعدتا باید مردم را همراه کنند و گفتمانی طرح شود که گفتمان قالب باشد و ۷۰٪ آرا خاکستری وارد عرصه انتخابات شوند حتی اگر پیروز شود با تشکیل دولتی حداقلی نمی توانند کاری از پیش ببرند. باید مردم را با دولت همراه کرد تا در حل مشکلات کارآمدی لازم را داشت.


وی تصریح کرد: برای حل مشکل نهلیسم سیاسی در کشور، هیچ راهی جز افزایش اعتماد مردم به حاکمیت وجود ندارد مردم باید حس کنند حاکمیت همان آرمانهایی را که آنها می خواهند در عمل پیاده می کند و این دوگانگی و شکاف بین آرمانها و واقعیت ها برداشته می شود. در غیر این صورت با جامعه ای روبرو خواهیم بود که دچار آنومی سیاسی است. این آنومی سیاسی یعنی یا در انتخابات شرکت نمی کنند و یا رفتارهایشان خارج از قواعد دموکراسی خواهد بود که این می تواند موجب ایجاد ناامنی و فشار در کشور شود.


این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال، که چه نهادهایی می توانند مشارکت را افزایش بدهند و اینکه در این وضعیت امکان افزایش مشارکت وجود دارد؟ گفت: بستر حضور شفاف و فراگیر انتخاب کنندگان در انتخابات و حضور همه سلایق و این نکته که مردم حس نکنند انتخابات مهندسی شده و شفافیت و پاکی انتخابات همه از عواملی است که مشارکت را به حداکثر می رساند. هر کدام از اینها که باعث شود سرمایه اجتماعی که همان اعتماد مردم به نظام حاکمیت و ساختار های حاکمیتی است کم شود میزان مشارکت را پایین می آورد. در غیر این صورت هر چقدر هزینه و تبلیغ کنند در مشارکت تغییری ایجاد نمی شود و احتمال دارد نهلیسم سیاسی موجب شود مردم حس کنند رای آنها اثری ندارد.


کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که مجلس در مدتی که بر سر کار بود نشان داد کارآمدی لازم را ندارد و در محقق کردن خواسته های اقتصادی جامعه موفق نیست آیا این وضعیت مجلس می تواند در انتخابات آینده تاثیری بر میزان رای آوری اصولگرایان داشته باشد؟ گفت: قطعا اصولگرایان مجلس یازدهم را برگ مهمی در کارنامه کاری خود می دانند. اگر اصولگرایی نتواند اعتماد لازم را برگرداند در انتخابات موفق نخواهند بود. اگر حس شود راه حلی برای انباشت مشکلات وجود ندارد چه بسا خود را درگیر قوه مجریه نکنند اما به نظر می رسد برای تصمیم گیری در مورد انتخابات آینده زود است و هنوز جناح ها به شرکت در انتخابات با اجماع حداکثری اعتقاد پیدا نکرده اند.


وی با اشاره به این موضوع که بین اصولگرایان اسمی برای کاندیدا شدن مطرح شده؟ پاسخ داد: عده ای احساس تکلیف کرده اند و می خواهند وارد عرصه خدمت شوند. از آقای قالیباف و رییسی و رضایی و جلیلی و ضرغامی و... افرادی هستند که تیم دارند و برای انتخابات آماده می شوند. پیشنهاد من برای این آقایان این است که اولا برنامه خود را مشخص کنید و بعد دو سه گزینه از هیات دولت خود را به مردم ارائه بدهید تا توانمندی دولت آینده مورد سنجش قرار بگیرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: