صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۳۰
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - 2020 November 24
کد خبر: ۶۷۷۳۲
مهدی صادقی شاهدانی؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

ضرورت های ایجاد نظام حمایت از اقشار آسیب پذیر کدامند؟

اگر دولت قصد حمایت دارد باید هر چه زودتر نظام شناسایی دقیقی از اقشار نیازمند را ساماندهی کند که بداند از چه گروه ها و دهک هایی باید حمایت به عمل بیاورد. نحوه شناسایی دهک های ضعیف جامعه هم بسیار ضروری است و اینکه مجموع بار مالی این حمایت چه مقدار برای دولت تمام می شود و منابع مالی از کجا و چگونه تامین می شود نیز خود یک مساله مهم و اساسی است .

 

مهدی صادقی شاهدانی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص دسته بندی و قالب بندی درست نظام حمایتی در کشور از اقشار آسیب پذیر گفت: مساله ای که در کشور وجود دارد این است که مسئولین یک بار برای همیشه اقدام خاصی برای نظام مند کردن طرح های حمایتی از مردم نیازمند صورت نداده اند در حالی که یک بار برای همیشه باید برای این مساله راهکارهای جدی و عملیاتی اندیشیده و به مرحله اجرا گذاشته شود.


وی دراین باره خاطر نشان کرد: به هر حال هر دولتی از اقشار ضعیف و آسیب پذیر خود حمایت هایی به عمل می آورد، برای اینکه حمایت جامع شود دولت باید به این مسائل فکر کند و برای آن چاره اندیشی کند که حمایت باید در چه قالبی عرضه شود؟ آیا قالب حمایت کالایی باید باشد یا پولی و کمک هزینه مالی؟


استاد اقتصاد دراین باره تصریح نمود: اگر دولت قصد حمایت دارد باید هر چه زودتر نظام شناسایی دقیقی از اقشار نیازمند را ساماندهی کند که بداند از چه گروه ها و دهک هایی باید حمایت به عمل بیاورد. نحوه شناسایی دهک های ضعیف جامعه هم بسیار ضروری است و اینکه مجموع بار مالی این حمایت چه مقدار برای دولت تمام می شود و منابع مالی از کجا و چگونه تامین می شود نیز خود یک مساله مهم و اساسی است.


مهدی صادقی شاهدانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با بیان اینکه حمایت ها باید درست و اصولی انجام شود دراین باره مثالی زد و گفت: به هر حال نحوه حمایت از اقشار مختلف جامعه بنا به نوع نیازها و آسیب پذیری آنها باید متفاوت باشد. مساله روشن و مبرهنی است که نیت دولت و مجلس برای مساله حمایت از مردم خیر است اما بسته به میزان نیاز دهک های ضعیف باید از آنها حمایت شود نه اینکه از همه به یک شکل و شیوه حمایت شود.


استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: مثل این می ماند که دکتر به مریضی که دیابت دارد سرم قندی بزند؛ این سرم نه تنها برای وی مفید نیست بلکه ممکن است به عوارض جدی تری منتهی شود لذا پزشک پیش از تجویز سرم باید ابعاد مختلف جسمی بیمار را بررسی می کرد این وضعیت شبیه به حمایت های ماست که بی حساب کتاب و بی ضابطه و بی قاعده است. قطعا اگر ابعاد مختلف سیستم‌های حمایتی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد نتیجه معکوس می دهد، به عبارت دیگر دولت اگر ساماندهی خاصی به نظام حمایتی ندهد به جای اینکه بخشی از فشاری که ناشی از افزایش قیمت‌هاست را جبران کند چون ملاحظات اقتصادی مثل افزایش تورم رعایت نشده قدرت خرید مردم بیش از آنکه افزایش بیابد، کاهش می یابد.


مهدی صادقی خاطرنشان کرد: اینجاست که باید نظام حمایتی طراحی کنیم، نظام حمایتی باید مشخص شود چه کسانی تحت پوشش آن قرار دارند چه کسانی و با چه مقدار حمایتی باید مورد حمایت قرار بگیرند و اقشار مختلفی که به تازگی جزء آسیب پذیران و نیازمندان جامعه شده اند به چه شکلی باید تحت پوشش قرار بگیرند، لذا اینکه تمام جریان حمایتی را چه حمایت‌ها از ناحیه دولت یا حمایت‌های مردمی که یک جا منسجم ارائه شود به شدت باید مورد نظر دولتی ها قرار بگیرد اما در حال حاضر متاسفانه انسجامی در این بخش دیده نمی شود. هم مردم و هم دولت از اقشار آسیب پذیر حمایت می کنند اما در کل معلوم نیست که واقعاً آن چیزی که به عنوان حمایت مطرح می‌شود و شکل می‌گیرد آیا حمایت دقیقی بوده یا نبوده است؟ چه بسا ممکن است شما حمایت‌هایی را تعریف کنید مثلا خود مردم حمایت‌هایی را تعریف کنند که حمایت به دست کسانی که لازم است نرسد، بنابراین ایجاد یک سیستم حمایتی کامل با اطلاعات شفاف و قابل قبول و قابل رصد بسیار ضروری است و این موضوع اگر به خوبی دنبال شود می تواند به عنوان یک حرکت ماندگار برای کشور باشد تا با ایجاد سازمانی که عهده دار این جربان باشد در حوادث طبیعی و غیر مترقبه هم بتوانیم از مردم به خوبی حمایت کنیم و هم اینکه دولت بداند که حمایت به هدف اصابت کرده است. تا زمانی که هدف حمایتی جامعه مبتنی بر یک سیستم جامع اطلاعاتی نباشد دچار مشکل می شویم و چه بسا افرادی که باید حمایت شوند از میزان حمایت لازم برخوردار نخواهند شد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: