صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - 2020 November 28
کد خبر: ۶۷۸۷۶
مرتضی عزتی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

موانع پیش روی فضای کسب و کار کدامند؟

نقش دولت در ایجاد موانع پیش روی فضای کسب و کار نیز بسیار قابل توجه است به هر حال نمی توانیم این موضوع را نادیده بگیریم و از آن بی توجه عبور کنیم چرا که سیاست گزاری های غلط دولت خود موانع زیادی را در پیش روی کسب و کارها ایجاد کرده است، ضمن اینکه برخی افراد نیز در لایه های مدیریتی میانی به پایین از کارشناس تا کارمند دولت و مدیران دولتی نیز چوب لای چرخ فضای کسب و کار می گذارند و کار را به درستی انجام نمی دهند.

 

مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تسهیل فضای کسب و کار برای رشد و توسعه اقتصاد کشور گفت: بی تردید هر اقدامی که برای رشد و توسعه اقتصادی لازم باشد دولت و حاکمیت باید انجام دهد؛ حتی در حد برخورد نهادهای امنیتی با کسانی که مخل توسعه و رشد و بهبود فضای کسب و کار هستند. ما بیش از همیشه و یک بار برای همیشه باید مساله بهبود فضای کسب و کار را حل و اجرا کنیم و با هر فرد و کروهی که مخالف بهبود فضای کسب و کار است باید با شدیدترین حالت برخورد شود.


وی دراین باره گفت: نقش دولت در ایجاد موانع پیش روی فضای کسب و کار نیز بسیار قابل توجه است به هر حال نمی توانیم این موضوع را نادیده بگیریم و از آن بی توجه عبور کنیم چرا که سیاست گذاری های غلط دولت خود موانع زیادی را در پیش روی کسب و کارها ایجاد کرده است، ضمن اینکه برخی افراد نیز در لایه های مدیریتی میانی به پایین از کارشناس تا کارمند دولت و مدیران دولتی نیز چوب لای چرخ فضای کسب و کار می گذارند و کار را به درستی انجام نمی دهند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره تصریح نمود: متاسفانه از مدیران میانی تا کارمندان در ادارات دولتی به فکر راه انداختن کار مردم نیستند بلکه بیشتر به فکر موقعیت خود هستند تا به فکر مردم. به این معنا که برخی ادارات دولتی با مقررات بی ارزش و بی پایه واساس و ایراد سخت گیری های بسیار مفصل بر سر راه کسب و کارها و واحدهای تولیدی سنگ اندازی می کنند در حالی که باید برای رونق و رشد سرمایه‌گذاری اقدام شود بر سر راه تولید و کسب و کار مانع بسته می شود.


عزتی با اشاره به این که برخی در ادارات دولتی فقط به دنبال رفع تکلیف ازخود هستند گفت: متاسفانه برخی از مدیران تا کارکنان ادارات به جای اینکه به دنبال تسهیل کارها برای کمک به توسعه تولید و بهبود فضای کسب و کار باشند بیشتر به دنبال رفع تکلیف هستند. متاسفانه سیستم اداری کشور خود به مشکل بزرگی پیش روی فضای کسب و کار تبدیل شده در حالی که وظیفه دولت و نهادهای دولتی تسهیل امور به نفع تولید و بهبود فضای کسب و کار است.


عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مساله مهم دیگر در بهبود فضای کسب و کار، عبور از جوسازی های مختلفی است که در این مسیر دیده می شود چرا که سرمایه گذار چه خارجی و چه داخلی در اقتصادی که هیجانی رفتار می کند و فضای اقتصادی آن پر از حاشیه ها و جوسازی های مختلفی است اقدام به سرمایه گذاری نمی کنند، فقدان سرمایه گذاری هم به نفع تولید و فضای کسب و کار نیست، از این جهت با توجه به اینکه سرمایه گذاران عموما به دنبال آرامش در محیط کسب و کار هستند وقتی در ایران جو هیجانی بر بازارها حاکم است و دولتی ها در برابر تولید و کسب و کار سنگ اندازی می کنند آنها به جای سرمایه گذاری در ایران ترجیح می دهند تا در فضای آرام در کشورهای همسایه اقدام به سرمایه گذاری کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: